Prostor u nahrávek a schopnost jej vyzářit
Prostor u nahrávek a schopnost jej vyzářit
Ahoj. Postřehl jsem názor, že když se digitalizuje nahrávka na CD a zasahuje do toho zvukař, že ten zvuk na CD má malý dynamický rozsah (to všichni víme), ale ani nemusí mít stereoefekt. Jde mi o to, vybrat ze svých komponent zvuk, který "zeširoka zaplní místnost" a nebude to jen o nepostřehnutelném efektu uprostřed rovnoramenného trojůhelníka.
To bych měl asi zprovoznit gramofon na LP.?? Díky.
To bych měl asi zprovoznit gramofon na LP.?? Díky.
Re: Prostor u nahrávek a schopnost jej vyzářit
Je to trochu zmatené. "Zvuk na CD" má podstatně větší možný dynamický rozsah, než na LP. Pokud "do toho zasahuje zvukař" ve smyslu komprese dynamiky, tak za to zvukové médium nemůže, ale zvukař.Ahoj. Postřehl jsem názor, že když se digitalizuje nahrávka na CD a zasahuje do toho zvukař, že ten zvuk na CD má malý dynamický rozsah (to všichni víme), ale ani nemusí mít stereoefekt.
Pokud někomu hraje kvalitní nahrávka na CD na domácí aparatuře špatně, měl by hledat chybu ve své aparatuře a v akustice prostoru.
Názor, že "zvuk na CD má malý dynamický rozsah (to všichni víme)", je nesmyslný a může vycházet z výše popsaných problémů, ne z vlastností a parametrů CD média.
Pavel Macura Audio
- PavelDosko
- Příspěvky: 1747
- Registrován: 08 úno 2011 13:06
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Re: Prostor u nahrávek a schopnost jej vyzářit
je-li v nahravce prostor mela by ho sestava podat, je jedno zda-li LP nebo CD. Pokud prostor v zadnych nahravkach neslysis neni to vinou media.
Re: Prostor u nahrávek a schopnost jej vyzářit
Tak dulezite je kupovat cd albumy,ktere maji, co se tyce dynamiky a popr. i prostoru,kvalitni recenze,a ze jich na internetu a diskuzich je.Rozhodne jsem pak nikdy nebyl zklaman. Treba progrock let sedmdesatych byva casto digitalne remasterovan a mohu rici,ze pri dobrem vyberu to nebyva ke skode,ba naopak.
Re: Prostor u nahrávek a schopnost jej vyzářit
na test mohlo by (ti) stacit si pustit nejaku LP nahravku z CD/PC ...
Re: Prostor u nahrávek a schopnost jej vyzářit
Kromě watersovských fázových vychytávek, kdy ti hraje klavít vzadu za pravým ramenem, je stereoscéna určená poslechovým úhlem mezi bednama, do žádného většího široka se nerozpíná.
- overgrounder
- Příspěvky: 456
- Registrován: 26 říj 2015 11:59
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Re: Prostor u nahrávek a schopnost jej vyzářit
Jsem toho názoru, že prostor, ať již předozadní či pravo-levý, má-li být korektně vyjádřen, potřebuje odpovídající nahrávku (samozřejmě), ale především vhodně řešenou akustiku + vhodnou místnost.
to Dadaft: zmiňuješ spíše watersovský "pseudo" prostor, nahrávku dělanou technologií Qsound, což je v určitém úhlu pohledu prostor falešný. Ano, rozhodně se to krásně poslouchá a hraje to prostorově prakticky u každého (testováno). Perfektním úkazem je ve Qsoundu udělaná The Immaculate Collection od Madonny. Pokud pominu, že je to popík jak ze žurnálu, když si to pustíte, bedny jednoduše zmizí a hudba je v celém pokoji, bez ohledu na akustiku (pokud samozřejmě není vysloveně žalostná).
to Dadaft: zmiňuješ spíše watersovský "pseudo" prostor, nahrávku dělanou technologií Qsound, což je v určitém úhlu pohledu prostor falešný. Ano, rozhodně se to krásně poslouchá a hraje to prostorově prakticky u každého (testováno). Perfektním úkazem je ve Qsoundu udělaná The Immaculate Collection od Madonny. Pokud pominu, že je to popík jak ze žurnálu, když si to pustíte, bedny jednoduše zmizí a hudba je v celém pokoji, bez ohledu na akustiku (pokud samozřejmě není vysloveně žalostná).
- PavelDosko
- Příspěvky: 1747
- Registrován: 08 úno 2011 13:06
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Re: Prostor u nahrávek a schopnost jej vyzářit
nesouhlasim ... ani pravolevy ni predozadni prostor neni ohranicen rozteci reprosoustav, u rozumnych sestav teda
Re: Prostor u nahrávek a schopnost jej vyzářit
To je pravda, ale hodně to záleží na místnosti, rozteči repro, na poslechové vzdálenosti i na tom, co je umístěno mezi reproduktory, třeba televize ten prostor opravdu slušně zabíjí.
Re: Prostor u nahrávek a schopnost jej vyzářit
No, jak se to vezme, tohle je o slovíčkách.overgrounder píše: ↑23 zář 2018 19:07Jsem toho názoru, že prostor, ať již předozadní či pravo-levý, má-li být korektně vyjádřen, potřebuje odpovídající nahrávku (samozřejmě), ale především vhodně řešenou akustiku + vhodnou místnost.
to Dadaft: zmiňuješ spíše watersovský "pseudo" prostor, nahrávku dělanou technologií Qsound, což je v určitém úhlu pohledu prostor falešný. Ano, rozhodně se to krásně poslouchá a hraje to prostorově prakticky u každého (testováno). Perfektním úkazem je ve Qsoundu udělaná The Immaculate Collection od Madonny. Pokud pominu, že je to popík jak ze žurnálu, když si to pustíte, bedny jednoduše zmizí a hudba je v celém pokoji, bez ohledu na akustiku (pokud samozřejmě není vysloveně žalostná).
U mě nemá hudba s bednma ani místností nic společřného nikdy, bedny i místnost jsou jak se říká "zmizelé".
Když je třeba nahrávka s velkou ambiencí, s delším dozvukem typickým pro větší uzavřený prostor, moje malá poslechgovka je velký prostor. Nicméně pokud ve stereo nahrávce není žádná úprava, nemůže být např. žádný nástroj lokalizovaný víc vpravo než je pravá bedna. Jestli je, dělá to místnost a to bych nazval falešným či pseudo prostorem.
Qsound a podobné vychytávky potom uměle (studiově) vytvořeným prostorem.
- PítrsPraha
- Příspěvky: 3959
- Registrován: 05 pro 2013 10:13
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Re: Prostor u nahrávek a schopnost jej vyzářit
I moje zkušenost říká, že v alespoň průměrné akustice, rozumné poslechové vzdálenosti a trochu slušném řetězci není scéna omezena jen na rozteč reprosoustav.
"Prostor" v nahrávce není nic jiného než kombinace dozvuku, zpožděných odrazů a fázového posuvu. V principu je to to samé jako Qsound nebo Watersovy hrátky, jen to nevzniká elektronicky, ale akusticky. Není to žádná alchymie.
"Prostor" v nahrávce není nic jiného než kombinace dozvuku, zpožděných odrazů a fázového posuvu. V principu je to to samé jako Qsound nebo Watersovy hrátky, jen to nevzniká elektronicky, ale akusticky. Není to žádná alchymie.
- PítrsPraha
- Příspěvky: 3959
- Registrován: 05 pro 2013 10:13
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Re: Prostor u nahrávek a schopnost jej vyzářit
Pokud posloucháš v bezdozvukové komoře, pak máš pravdu. Pokud ne, tak místnost (její frekvenčně závislý dozvuk, módy, frekvenční odezva...) výsledný zvuk slyšitelně ovlivňuje i při poslechu v blízkém poli.
Re: Prostor u nahrávek a schopnost jej vyzářit
Na to stačí Stereophile testovací CD, ten člověk tam leze v koncertním sále z jednoho zadního rohu do druhého a normálně je to slyšet hodně, ale hodně za bednou vzadu. To celé se ale ztratí když člověk vypadne ze sweetspotu v rovnostranném trojúhelníku nebo napaří bedny až ke zdi nebo mezi nima nechá tu placatou TV. A je to nahrané jen na mikráky ve správné konfiguraci, není to žádný přidaný efekt.
- PítrsPraha
- Příspěvky: 3959
- Registrován: 05 pro 2013 10:13
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Re: Prostor u nahrávek a schopnost jej vyzářit
...nebo taky povedené jednomikrofonové nahrávky třeba od Chesky Records.
Re: Prostor u nahrávek a schopnost jej vyzářit
PítrsPraha -- no, já mám to, co Linkwitz popisuje jako stereo enhancement loudspeakers (já tomu říkám wide čili rozšířené stereo)
http://www.linkwitzlab.com/Watson/watson.htm
jen je to trochu jiný systém než ten jeho WATSON SEL.
V praxi to znamená o polovinu širší poslechový úhel (90° oproti běžným 60°, tj. pravoúhlý trojúhelník oproti běžnému rovnoramennému), a na poslechovém místě opravdu velmi zmizelé bedny i místnost. Mnohem "zmizelejší" než u jakékoliv klasického ustavení, mnohem zmizelejší než u klasického near-fieldu nebo u omnipolárů, bipolárů apod.
Teorii i poslechové dojmy si přečti u něj. Můj systém je ještě dotaženější než ten jeho.
Bohužel u Linkwitze si to už nikdo neposlechne, buď mu země lehká, u mě to snad v zimě nebo nejpozději na jaře možné bude...
http://www.linkwitzlab.com/Watson/watson.htm
jen je to trochu jiný systém než ten jeho WATSON SEL.
V praxi to znamená o polovinu širší poslechový úhel (90° oproti běžným 60°, tj. pravoúhlý trojúhelník oproti běžnému rovnoramennému), a na poslechovém místě opravdu velmi zmizelé bedny i místnost. Mnohem "zmizelejší" než u jakékoliv klasického ustavení, mnohem zmizelejší než u klasického near-fieldu nebo u omnipolárů, bipolárů apod.
Teorii i poslechové dojmy si přečti u něj. Můj systém je ještě dotaženější než ten jeho.
Bohužel u Linkwitze si to už nikdo neposlechne, buď mu země lehká, u mě to snad v zimě nebo nejpozději na jaře možné bude...
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 20 hostů