Polar Exploration - klasická stereo-wideningová technika
Polar Exploration - klasická stereo-wideningová technika
Polar Exploration je jedna z nejklasičtějších a nejprověřenějších stereo-wideningových technik.
Zde její popis v angličtině https://www.soundonsound.com/techniques ... o-widening
Duplikujeme oba kanály.
Duplikované kanály přehodíme (levý za pravý a naopak) a obrátíme jejich polaritu.
Pomalu tyto přehozené kanály s obrácenou polaritou zesilujeme vzhledem k původním kanálům (neboli je k nim přimícháváme), až se dostaví požadovaný "wide" efekt - stereofonní scéna se pocitově rozšíří a prohloubí, nástroje dostanou "tělo" a zároveň jsou v tom rozšířeném prostoru mnohem lépe separované a zřetelné.
Není to nic složitého, stačí mít k zesilovači a bednám připojený jako zdroj PC. V každém lepším hudebním software se dají popsané operace s kanály lehce udělat a člověk může ten efekt zažít přímo v reálu, pokud může ovládat PC z poslechového místa.
Za sebe bych k uvedenému postupu doporučil ještě použít tzv. micro-shifting. Jak název napovídá, není to "delay", tedy zpoždění, které se ke stereo-wideningu také používá (zhruba 20ms), ale jen drobné posunutí (tj. "shift"), řekněme 1ms, které využije tzv. Haasův jev a zaručí, že jako prvotní bude brán signál hlasitější a nezpožděný...
Těžko říct, PROČ to vlastně funguje, jestli si to mozek dokáže nějak líp přebrat nebo co, ale funguje to.
Ten popis, který jsem pro wide-stereo použil (rozšíření a prohloubení scény, lepší separace a lokalizace, tělo nástrojů...), se často používá k popisu rozdílů mezi levnými a drahými bednami v recenzích hi-fi magazínů.
Ne že by na tom něco nebylo.
Ale se skutečným wide-efektem se to prostě nedá srovnat.
Jak říkám - stačí PC, slušný software a znalost, co dělat. A výsledek je možno slyšet přímo v reálu.
------------------------------------------------------------------
Tak. Tady by mohl pokec o stereo-wideningové technice zvané "polar exploration" skončit.
Vše bylo řečeno, není co dodat.
Nebo je?
Dal by se třeba tenhle widening udělat i jinak, než jen ve studiu nebo hudebním software?
Že by se třeba míchalo v reálu?
Daly by se třeba postavit wide-bedny???
Ale jistě že daly! Existuje spousta wide-stereo beden. Říká se jim bi-poláry. Zde na fóru jsou známé třeba ty Šrollovy Soundgardeny, nebo značka Triangle, která je taky dělá.
Všechny tyhle bi-poláry jsou ovšem postavené na jiné stereo-wideningové technice. V tom přehledu, na který jsem dal odkaz nahoře, se ta technika jmenuje "Delaying Tactics".
Ale co "Polar Exploration", jak by vypadaly bi-poláry využívající tuhle techniku?
Vypadaly by takhle:
Šipky jsou jen pro orientaci který směr je hlavní, ale zvuk se samozřejmě šíří do různých směrů. Barva označuje kanál, tj. pravý=červená, levý=modrá.
Všechno sedí --- ke zvuku např. pravého kanálu je přimíchán zvuk levého kanálu, který má opačnou polaritu, je mírně oslabený a zpožděný (pro zpoždění zhruba 1ms musí mít bedna rozměr půdorysu 50 x 50 cm).
Funguje to a výsledkem je skutečné, reálné rozšíření poslechového úhlu o polovinu, tj. z 60° na 90°, tj. z rovnoramenného na pravoúhlý trojúhelník.
Vlastně 2 pravoúhlé trojúhelníky, protože tyhle bedny se dají poslouchat ze dvou stran, přičemž oba posluchači slyší totéž.
(třeba omnipoláry nebo klasické plnorozsahové bi-poláry by se takhle taky daly poslouchat, ale jeden z posluchačů by měl přehozené kanály)
Z mé zkušenosti --- "polar exploration" bi-poláry jsou mnohem lepší než "delay" bi-poláry.
Tak, a teď už konec je.
Zde její popis v angličtině https://www.soundonsound.com/techniques ... o-widening
Duplikujeme oba kanály.
Duplikované kanály přehodíme (levý za pravý a naopak) a obrátíme jejich polaritu.
Pomalu tyto přehozené kanály s obrácenou polaritou zesilujeme vzhledem k původním kanálům (neboli je k nim přimícháváme), až se dostaví požadovaný "wide" efekt - stereofonní scéna se pocitově rozšíří a prohloubí, nástroje dostanou "tělo" a zároveň jsou v tom rozšířeném prostoru mnohem lépe separované a zřetelné.
Není to nic složitého, stačí mít k zesilovači a bednám připojený jako zdroj PC. V každém lepším hudebním software se dají popsané operace s kanály lehce udělat a člověk může ten efekt zažít přímo v reálu, pokud může ovládat PC z poslechového místa.
Za sebe bych k uvedenému postupu doporučil ještě použít tzv. micro-shifting. Jak název napovídá, není to "delay", tedy zpoždění, které se ke stereo-wideningu také používá (zhruba 20ms), ale jen drobné posunutí (tj. "shift"), řekněme 1ms, které využije tzv. Haasův jev a zaručí, že jako prvotní bude brán signál hlasitější a nezpožděný...
Těžko říct, PROČ to vlastně funguje, jestli si to mozek dokáže nějak líp přebrat nebo co, ale funguje to.
Ten popis, který jsem pro wide-stereo použil (rozšíření a prohloubení scény, lepší separace a lokalizace, tělo nástrojů...), se často používá k popisu rozdílů mezi levnými a drahými bednami v recenzích hi-fi magazínů.
Ne že by na tom něco nebylo.
Ale se skutečným wide-efektem se to prostě nedá srovnat.
Jak říkám - stačí PC, slušný software a znalost, co dělat. A výsledek je možno slyšet přímo v reálu.
------------------------------------------------------------------
Tak. Tady by mohl pokec o stereo-wideningové technice zvané "polar exploration" skončit.
Vše bylo řečeno, není co dodat.
Nebo je?
Dal by se třeba tenhle widening udělat i jinak, než jen ve studiu nebo hudebním software?
Že by se třeba míchalo v reálu?
Daly by se třeba postavit wide-bedny???
Ale jistě že daly! Existuje spousta wide-stereo beden. Říká se jim bi-poláry. Zde na fóru jsou známé třeba ty Šrollovy Soundgardeny, nebo značka Triangle, která je taky dělá.
Všechny tyhle bi-poláry jsou ovšem postavené na jiné stereo-wideningové technice. V tom přehledu, na který jsem dal odkaz nahoře, se ta technika jmenuje "Delaying Tactics".
Ale co "Polar Exploration", jak by vypadaly bi-poláry využívající tuhle techniku?
Vypadaly by takhle:
Šipky jsou jen pro orientaci který směr je hlavní, ale zvuk se samozřejmě šíří do různých směrů. Barva označuje kanál, tj. pravý=červená, levý=modrá.
Všechno sedí --- ke zvuku např. pravého kanálu je přimíchán zvuk levého kanálu, který má opačnou polaritu, je mírně oslabený a zpožděný (pro zpoždění zhruba 1ms musí mít bedna rozměr půdorysu 50 x 50 cm).
Funguje to a výsledkem je skutečné, reálné rozšíření poslechového úhlu o polovinu, tj. z 60° na 90°, tj. z rovnoramenného na pravoúhlý trojúhelník.
Vlastně 2 pravoúhlé trojúhelníky, protože tyhle bedny se dají poslouchat ze dvou stran, přičemž oba posluchači slyší totéž.
(třeba omnipoláry nebo klasické plnorozsahové bi-poláry by se takhle taky daly poslouchat, ale jeden z posluchačů by měl přehozené kanály)
Z mé zkušenosti --- "polar exploration" bi-poláry jsou mnohem lepší než "delay" bi-poláry.
Tak, a teď už konec je.
Re: Polar Exploration - klasická stereo-wideningová technika
Vida, Dadafte, žiješ!
Kdo neslyšel, neuvěří...
Kdo neslyšel, neuvěří...
Re: Polar Exploration - klasická stereo-wideningová technika
No, já jsem to nikdy neslyšel. Ale rád bych... Jsem, možná zbytečně, jen opatrný, protože mám svoji zkušenost, že cokoliv jinak, než čisté stereo mě po čase nadšení začne otravovat. Různé eqalizery, subwoofer, korekce. Věřím, že to má dafaft dotažene do konce, a tím pádem by poslech u něj určitě stál za to
Re: Polar Exploration - klasická stereo-wideningová technika
Obdivuji dadaftovo nadšení pro věc wide-sterea, ale musím říct, že mně osobně to nesedí. Dneska jsem si pustil hudbu přes JRiver media player, kde je spousta "udělátek" pro mršení zvuku včetně rozšíření stereo báze. Dokud hrají jen nástroje, tak to je super, ale stačí, aby do toho vstoupil vokál a je to na prd.
Ten odkaz jsem si pročetl. Je tam zdůrazněno, že provedené úpravy zvuku při mixu je třeba dělat citlivě... Rozumím tomu tak, že každý mix má svou individuální hraniční míru úpravy stereo báze, která je ještě akceptovatelná. To by pak také znamenalo, že případné hardwarové řešení wide sterea bez možnosti jeho řízení nevyhoví všem nahrávkám do stejné míry a některým může tedy vysloveně ublížit. Anebo mi něco uniká?
Zde její popis v angličtině https://www.soundonsound.com/techniques ... o-widening
Ten odkaz jsem si pročetl. Je tam zdůrazněno, že provedené úpravy zvuku při mixu je třeba dělat citlivě... Rozumím tomu tak, že každý mix má svou individuální hraniční míru úpravy stereo báze, která je ještě akceptovatelná. To by pak také znamenalo, že případné hardwarové řešení wide sterea bez možnosti jeho řízení nevyhoví všem nahrávkám do stejné míry a některým může tedy vysloveně ublížit. Anebo mi něco uniká?
Re: Polar Exploration - klasická stereo-wideningová technika
Podľa mňa použitie vyššie uvedenej metódy "wideningu" može mať svoje opodstatnenie pri tvorbe nahrávky v štúdiu, ale pri prehrávaní doma na skutočne kvalitnej aparatúre môže naopak niektoré stereo záznamy zvukovo pokaziť. Najmä ak samotná nahrávka už raz bola v štúdiu takýmto (alebo podobným) spôsobom "wideningu" ošetrená.
Osobne som sa s veľmi podobným analógovo-hardwarovým "procesingom" (primiešavanie frekvenčne a časovo upraveného opačného stereo kanálu ku kanálu pôvodnému) stretol pri sluchátkach Crosszone CZ1. sluchatka/crosszone-cz-1-t16705.html
Tu bol efekt skutočne úžasný hlavne pri "bežných" stereo záznamoch. Naopak niektoré audiofilné (dvoj/troj-mikrofónové) a hlavne špeciálne binaurálne nahrávky určené primárne pre sluchátka sa počuteľne zmršili.
Osobne som sa s veľmi podobným analógovo-hardwarovým "procesingom" (primiešavanie frekvenčne a časovo upraveného opačného stereo kanálu ku kanálu pôvodnému) stretol pri sluchátkach Crosszone CZ1. sluchatka/crosszone-cz-1-t16705.html
Tu bol efekt skutočne úžasný hlavne pri "bežných" stereo záznamoch. Naopak niektoré audiofilné (dvoj/troj-mikrofónové) a hlavne špeciálne binaurálne nahrávky určené primárne pre sluchátka sa počuteľne zmršili.
Re: Polar Exploration - klasická stereo-wideningová technika
.
FS, bacil2:
Výrazně to zlepšuje nahrávky pořízené fázovým stereem, které - jak víme např. z příspěvků Velkého Boba na Slovaknetu - normální stereo moc nezvládá. To znamená např. nahrávky symfonického orchestru na dva omnipoláry metr od sebe apod.
Ale to zlepšení je celkové a nenásilné (naopak poslech je výrazně uvolněný, neunavující).
Dobře to popisuje Linkwitz, i když ten jeho wide-systém je dost divoký.
http://www.linkwitzlab.com/Watson/watson.htm
(první dva odstavce)
Zkrátka....... já už se k "normálnímu" stereu nikdy nevrátím.
--------------------------------------------------
(A nakonec možná ještě i něco -- něco většího než mám teď -- dám dohromady, i když jsem to chtěl kvůli zdraví odpískat. Pak bude čas na poslech a diskuse...)
FS, bacil2:
Výrazně to zlepšuje nahrávky pořízené fázovým stereem, které - jak víme např. z příspěvků Velkého Boba na Slovaknetu - normální stereo moc nezvládá. To znamená např. nahrávky symfonického orchestru na dva omnipoláry metr od sebe apod.
Ale to zlepšení je celkové a nenásilné (naopak poslech je výrazně uvolněný, neunavující).
Dobře to popisuje Linkwitz, i když ten jeho wide-systém je dost divoký.
http://www.linkwitzlab.com/Watson/watson.htm
(první dva odstavce)
Zkrátka....... já už se k "normálnímu" stereu nikdy nevrátím.
--------------------------------------------------
(A nakonec možná ještě i něco -- něco většího než mám teď -- dám dohromady, i když jsem to chtěl kvůli zdraví odpískat. Pak bude čas na poslech a diskuse...)
Re: Polar Exploration - klasická stereo-wideningová technika
@dadaft: Přestože nesdílím v některých ohledech tvé nadšení, tvé příspěvky mne obohacují, děkuji za ně.
Třebaže nejsem nadšený z mých dosavadních "wide stereo" pokusů pomocí softwarových modifikací signálu, tak bych rád dosáhl lepší prostorovosti (mám fakt nevhodný poslechový prostor). Uvažuji, že zkusím "convolution" (český pojem neznám).
Narazil jsem například na nabídku téhle firmy https://www.homeaudiofidelity.com/english/home/, možná by to stálo za to.
Třebaže nejsem nadšený z mých dosavadních "wide stereo" pokusů pomocí softwarových modifikací signálu, tak bych rád dosáhl lepší prostorovosti (mám fakt nevhodný poslechový prostor). Uvažuji, že zkusím "convolution" (český pojem neznám).
Narazil jsem například na nabídku téhle firmy https://www.homeaudiofidelity.com/english/home/, možná by to stálo za to.
Re: Polar Exploration - klasická stereo-wideningová technika
.
Jo jo, zrušení přeslechů s oddělovací stěnou je zajímavé, ale dost, dost divné, kdybys tak měl poslouchat.
Míchání je fakt lepší než oddělování.
Zajímavý je třeba i jiný wide-projekt = Ambiophonics.
http://www.ambiophonics.org/
Pochvalně o něm píše i John Atkinson na Stereophile.
Ale myslím, že ten můj systém je s přehledem nejlepší.
No nic, už to nebudu řešit, letos mě čeká malování, zuby, nová lednička a pračka, takže to nedám, ale po poslechu NHT C3 jsem chytl slinu a svým hlemýždím tempem postavím pořádnou verzi toho svého současného wide-sterea.
Jo jo, zrušení přeslechů s oddělovací stěnou je zajímavé, ale dost, dost divné, kdybys tak měl poslouchat.
Míchání je fakt lepší než oddělování.
Zajímavý je třeba i jiný wide-projekt = Ambiophonics.
http://www.ambiophonics.org/
Pochvalně o něm píše i John Atkinson na Stereophile.
Ale myslím, že ten můj systém je s přehledem nejlepší.
No nic, už to nebudu řešit, letos mě čeká malování, zuby, nová lednička a pračka, takže to nedám, ale po poslechu NHT C3 jsem chytl slinu a svým hlemýždím tempem postavím pořádnou verzi toho svého současného wide-sterea.
- PítrsPraha
- Příspěvky: 3959
- Registrován: 05 pro 2013 10:13
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Re: Polar Exploration - klasická stereo-wideningová technika
Já také nejsem příznivcem zvukových procesorů, ať už SW nebo HW (vyjma dobře udělaného DRC, což ale není o jednotkách tisíc Kč). Vždy je to jen berlička k nahrazení kvalitního stereo zvuku. Pokud se u zvukového záznamu pořízeného, míchaného a masterovaného jako stereo prohazují kanály, zpoždují atd., výsledkem je jakási lidová tvořivost a ne snaha o co nejpřesnější reprodukci toho, co zamýšlel a slyšel zvukař. To už není hifi (high fidelity), ale jakási autorská tvorba změněného zvuku na základě původní nahrávky. Nemám samozřejmě nic proti tomu, že to někomu takto vyhovuje, ale je to nedlouhá slepá ulička.
Problém vidím spíš v přístupu k nahrávkám samotným, potažmo ve schopnostech zvukařů zachytit ten "správný" poměr mezi ambiencí sálu, velikostí nástrojů a detailností zvuku nástrojů. Kvalitně zvládnutá nahrávka, když je správně reprodukovaná (vyladěný aparát + dobrá akustika), podá levopravý obraz široce kolem reprosoustav s jasnou předozadní hloubkou. A to není nahraditelné jakýmikoliv berličkami.
Problém vidím spíš v přístupu k nahrávkám samotným, potažmo ve schopnostech zvukařů zachytit ten "správný" poměr mezi ambiencí sálu, velikostí nástrojů a detailností zvuku nástrojů. Kvalitně zvládnutá nahrávka, když je správně reprodukovaná (vyladěný aparát + dobrá akustika), podá levopravý obraz široce kolem reprosoustav s jasnou předozadní hloubkou. A to není nahraditelné jakýmikoliv berličkami.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti