Velikost poslechové místnosti a velikost repro
Re: Velikost poslechové místnosti a velikost repro
takže velmi stručně o čem píše prof. Václav Syrový:
evropská hudební kultura je spojována se šířením zvuku v uzavřených prostorách. hlavním charakteristickým znakem je dozvuk, respekt. doba jeho trvání, která je podvědomě spojována s veliákostí prostoru, tj. dlouhá = velký, malá = malý. tato přímá spojitost sluchového a zrakového vjemu vede k přesvědčivé iluzi prostoru či dokonce jeho konkrétní velikosti v případě použití umělého dozvuku u zvukové nahrávky pořízené v zatlumeném studiu.
dozvuk obohacuje zvukovou informaci a přispívá ke zvýšení hladiny hlasitosti. dozvuk také prodlužuje délku zvukové informace, čímž umožňuje překročit časové prahy sluchového vjemu a přesněji se orientovat ve vlastnostech, zejména pak ve výšce, hlasitosti a barvě krátkých tónů či zvuků. v případě rychlého i pomalého sledu tónů podporuje dozvuk jejich splývání či směšování a napomáhá tak ke vzniku zdánlivého souzvuku a s ním spoješných harmonických vztahů.
je třeba ovšem zajistit rovnoměrnou dobu doznívání, čímž se zamezí charakteristickému zabarvení zvuku prostorem, a prvním odrazům, které mají katastrofální vliv na lokalizaci zdánlivých zdrojů.
v podstatě je nemožné zajistit skutečně věrný zvuk v místnostech pod 200 m3. přetlumené malé místnosti poskytují "sterilní" zvuk.
******************
tolik k důležitým věcem jako středy a výšky. k basům, které tak strašně zajímají hifisty, něco přidám večer...
evropská hudební kultura je spojována se šířením zvuku v uzavřených prostorách. hlavním charakteristickým znakem je dozvuk, respekt. doba jeho trvání, která je podvědomě spojována s veliákostí prostoru, tj. dlouhá = velký, malá = malý. tato přímá spojitost sluchového a zrakového vjemu vede k přesvědčivé iluzi prostoru či dokonce jeho konkrétní velikosti v případě použití umělého dozvuku u zvukové nahrávky pořízené v zatlumeném studiu.
dozvuk obohacuje zvukovou informaci a přispívá ke zvýšení hladiny hlasitosti. dozvuk také prodlužuje délku zvukové informace, čímž umožňuje překročit časové prahy sluchového vjemu a přesněji se orientovat ve vlastnostech, zejména pak ve výšce, hlasitosti a barvě krátkých tónů či zvuků. v případě rychlého i pomalého sledu tónů podporuje dozvuk jejich splývání či směšování a napomáhá tak ke vzniku zdánlivého souzvuku a s ním spoješných harmonických vztahů.
je třeba ovšem zajistit rovnoměrnou dobu doznívání, čímž se zamezí charakteristickému zabarvení zvuku prostorem, a prvním odrazům, které mají katastrofální vliv na lokalizaci zdánlivých zdrojů.
v podstatě je nemožné zajistit skutečně věrný zvuk v místnostech pod 200 m3. přetlumené malé místnosti poskytují "sterilní" zvuk.
******************
tolik k důležitým věcem jako středy a výšky. k basům, které tak strašně zajímají hifisty, něco přidám večer...
Re: Velikost poslechové místnosti a velikost repro
On to dadaft trochu parafrázoval a doplnil o vlastní názor. Raději ocituju pasáž týkající se 200m3: "U malých prostorů (s objemem pod 200 m3) má velký vliv na frekvenční rozložení vlastních kmitů tvar prostoru respektive poměr délek jeho stran. V geometricky symetrických prostorách, například ve tvaru krychle či kvádru s poměry stran rovnými celým sudým číslům, vzniká vysoký počet vícenásobných vlastních kmitů, a tím dochází k zesilování zcela konkrétních frekvencí v přenášeném zvuku či tónu." Atakdále, nedá se to smrsknout do nějakých triviálních vět, pravd. Zkrátka, kdo si tu knížku koupí, ušetří čas, nervy i peníze... ostatní začátečníci ať si dál mudrují a vymýšlejí "vlastní teorie", aspoň je legrace...
Re: Velikost poslechové místnosti a velikost repro
pri tak malej miestnosti je to objektívne problém. Nech už je pôdorys akýkoľvek, 12m2 je jednoducho maličká miestnosť. Určite by jej pomohlo naozaj dobré zatlmenie, viď miestnosť u Cougha ktorá oveľa viac ako tých Aleshkovych 12 nemá. A ako potvrdil aj Aleshka s primeranými úpravami je to OK.A u Cougha to hrá famózne.
Riešim u švagra opačný problém v miestnosti 8x4m. Za normálnych okolností skvelá miestnosť, no on preferuje ultramoderný interiérm hladká podlaha, takmer žiadny nábytok, sklenená vitrína... Zobral som tam pár bední a už som stratil trpezlivosť hľadať polohy. To, čo u mňa hrá skvele, tam je to úplná katastrofa.
Nevzťahoval by som problém veľkých alebo malých bední na veľkosť miestnosti. Orientoval by som to na akustické úpravy.
Riešim u švagra opačný problém v miestnosti 8x4m. Za normálnych okolností skvelá miestnosť, no on preferuje ultramoderný interiérm hladká podlaha, takmer žiadny nábytok, sklenená vitrína... Zobral som tam pár bední a už som stratil trpezlivosť hľadať polohy. To, čo u mňa hrá skvele, tam je to úplná katastrofa.
Nevzťahoval by som problém veľkých alebo malých bední na veľkosť miestnosti. Orientoval by som to na akustické úpravy.
Re: Velikost poslechové místnosti a velikost repro
merhaut
ano, je značný problém tuhle problematiku "smrsknout" do několika vět. ale nemyslím si, že bych Syrového parafrázoval. jde o tohle: on v podstatě mluví o znění hudebních nástrojů v konkrétních akustických prostorách, ne o hifi. problematiky studiových nahrávek se dotýká jen velmi okrajově. neboli pokud se člověku podaří doma zajistit dostatečně dlouhý a rovnoměrný dozvuk, bez prvních odrazů, má vyhráno. budou mu dobře hrát i relativně "nepovedené" nahrávky.
dobře je to vidět na příkladech "japonských" nosičů SHM, XRCD atd. - ty mají právě dodaný, a dobře zvládnutý, umělý dozvuk, a tak hrají v přetlumených místnostrech mnohem líp než klasická cdčka...
ano, je značný problém tuhle problematiku "smrsknout" do několika vět. ale nemyslím si, že bych Syrového parafrázoval. jde o tohle: on v podstatě mluví o znění hudebních nástrojů v konkrétních akustických prostorách, ne o hifi. problematiky studiových nahrávek se dotýká jen velmi okrajově. neboli pokud se člověku podaří doma zajistit dostatečně dlouhý a rovnoměrný dozvuk, bez prvních odrazů, má vyhráno. budou mu dobře hrát i relativně "nepovedené" nahrávky.
dobře je to vidět na příkladech "japonských" nosičů SHM, XRCD atd. - ty mají právě dodaný, a dobře zvládnutý, umělý dozvuk, a tak hrají v přetlumených místnostrech mnohem líp než klasická cdčka...
Re: Velikost poslechové místnosti a velikost repro
S tím umělým prostorem (dozvukem) u SHM-CD je to pravda, v tom - spolu se zvládnutou komprimací (detaily vpřed) - spočívá celé "kouzlo" těchto remasterů, poukazy na extra nízkorozptylový materiál nosiče jsou podfuk. Audiofilský svět chce být klamán...
Proto já osobně stále víc upřednostňuju MFSL a reedice typu Repertoire (kde se nedozvučuje, jen mírně a diferencovaně pracuje s původní dynamikou.)
Proto já osobně stále víc upřednostňuju MFSL a reedice typu Repertoire (kde se nedozvučuje, jen mírně a diferencovaně pracuje s původní dynamikou.)
Re: Velikost poslechové místnosti a velikost repro
merhaut
Za tuhle tvoji hlášku (teda pokud je to z tvojí hlavy) - "Audiofilský svět chce být klamán... ", bych tě navrhnul na takovýho českýho hifioskara pro r. 2009. Nejsem standagross, ale myslím to taky upřímně.
PS.: díky za vysvětlení, jak je to s těmi "ještě lepšími CD". Furt mě ty vylepšený nahrávky hlava moc nebrala. Přece žádnej interpret neleze kvůli jednomu CD do studia nadvakrát. Jakože teďka nahrajem CD, a příští měsíc na to sednem znova a nahrajem to pro hifisty
Pořád mně vycházelo, že se vezme nějaký prvotní záznam a na něm se pak udělá nějaká studiová "chemie". Prostě se to poupraví. Tak jakýpak high fidelity ...
Za tuhle tvoji hlášku (teda pokud je to z tvojí hlavy) - "Audiofilský svět chce být klamán... ", bych tě navrhnul na takovýho českýho hifioskara pro r. 2009. Nejsem standagross, ale myslím to taky upřímně.
PS.: díky za vysvětlení, jak je to s těmi "ještě lepšími CD". Furt mě ty vylepšený nahrávky hlava moc nebrala. Přece žádnej interpret neleze kvůli jednomu CD do studia nadvakrát. Jakože teďka nahrajem CD, a příští měsíc na to sednem znova a nahrajem to pro hifisty

Re: Velikost poslechové místnosti a velikost repro
Dobra tema
Urcite na velkosti reproduktorov - myslim co do velkosti a mnozstva basakov vo vztahu k velkosti miestnosti zalezi - a dost!
Ked sa to prezenie a basy potom dunia, je po hudbe...
Potom to nevyriesia ani helm-holtzove rezonatory, alebo ine basove pasce, ci rezonatory - jednoducho nemas v izbe tolko miesta, kolko by ich bolo treba.
A aj tie pomozu iba ciastocne...
Ak nemas vhodnu miestnost co do pomeru stran a navyse mas panelak a nie napr. tehlu, treba sa s velkostou boxov jednoducho krotit!
A nevyriesia to ani uzatvorene boxy!
Hovorim z vlastnych - praktickych skusenosti, na zaklade pokusov a omylov...
Ale nastastie som uz dnes "za vodou"

Urcite na velkosti reproduktorov - myslim co do velkosti a mnozstva basakov vo vztahu k velkosti miestnosti zalezi - a dost!
Ked sa to prezenie a basy potom dunia, je po hudbe...
Potom to nevyriesia ani helm-holtzove rezonatory, alebo ine basove pasce, ci rezonatory - jednoducho nemas v izbe tolko miesta, kolko by ich bolo treba.
A aj tie pomozu iba ciastocne...
Ak nemas vhodnu miestnost co do pomeru stran a navyse mas panelak a nie napr. tehlu, treba sa s velkostou boxov jednoducho krotit!
A nevyriesia to ani uzatvorene boxy!
Hovorim z vlastnych - praktickych skusenosti, na zaklade pokusov a omylov...
Ale nastastie som uz dnes "za vodou"

Re: Velikost poslechové místnosti a velikost repro
Tony na to kápl, panelák je problém, tvrdý panel je na to nejhorší! Před nedávnem jsem slyšel B&W Matrix 801 v 16m2 a byl jsem velmi překvapen, že zvuk byl vyvážený a dokonce jsem měl pocit méně nápadné basové složky než mam s menšíma bednama ve větší ale panelové místnosti já. Matrixi jsou v cihlovém domě a na protější stěně je přes celou šířku stěny a skoro ke stropu skříň, a to jsou dva hlavní důvody bezproblémového podání bez dunění. Za samozřejmost považuji i zde splněnou nutnost aby byly bedny dost daleko od blízkých stěn a krmil je adekvátní zesilovač. Úprava místnosti v oblasti basů může být realizována pouze velkými kmitacími prvky. Sádrokartonové a dřevěné stěny jsou naprostý opak panelových.
Noble Audio - výroba a prodej
Re: Velikost poslechové místnosti a velikost repro
Moje zkušenost: místnost asi 12,5m2, dost zatlumená na středech a výškách, basy nemá zcela doladěné (jen rohy místnosti). Mám tam jak malé stojanovky (DA SPecial25), tak jsem tam parkrát stěhoval i BWMatrixy801mkII. ne žy by tam Matrixy nehrály, ale po krátké době šly do obýváku zpět. problém byl, že se poslochá b blízké vzdálenostio a vytrácí se poněkud spojitost pásem, či jak to nazvat. Bas sám o sobě problém nebyl, ale bylo cítit, že Matrix tam už cpe basů více, než aby byla muzika vyvážená. Ve velké místnosti, která je náročnější na dosažení akustického tlaku na nízkých kmitočtech, se tento jev ztrácí a u mě (25m2) je pak z 801 zvuk daleko vyváženější, než v malé místnosti. Takže jsem se do toho zamotoal,a napravuji to takto: malámístnost - pro mé ucho až nadbytek basů a utrpěl tam prostor. To malé bedny zvládnou v malé místnosti líp. Vzhledem k charakteru zvuku Dynaudií jsem si mohl místnot dost hodně zatlumit a BW už zde byla poněkud bez jiskry, mají méně "dramatiocký" projev na výškách a středech.
Re: Velikost poslechové místnosti a velikost repro
Tak jsem nakonec ty odkazy našel, je to od Harmanů :
http://www.harmanaudio.com/all_about_au ... cience.pdf
http://www.harmanaudio.com/all_about_au ... _rooms.pdf
Moc bych prosil ty, kteří hrají přes počítač, jestli by opravdu nezkusili ten efekt, který jsem popisoval, tj.měnit sinusový tón třeba od 1kHz směren dolů a pozorovat, kde jsou boule, to porovnat s rozměry vaší místnosti dle vzorce kmitočet = 340/délka v metrech a kmitočet = 340/šířka, tyto kmitočty případně i podělit 2 pokud jsou vysoké u malých místností a měli by jste se trefit alespoň přibližně do kmitočtu boulí. No a hlavně jestli při dalším snižování kmitočtu pod tento rezonanční slyšíte příslušný tón nebo jen vidíte basák, jak se snaží.
Ono jedna věc je myslet si, že ty bedny hrají nízko a druhá to opravdu zjistit či změřit.
Tón můžete tvořit např. tímto šikovným generátorem http://e-cat.nm.ru/sinegen/SineGen.zip
Ale pozor, při větší hlasitosti necpěte pro jistotu do repro nad řekněme 3 kHz, ať neodpálíte výškáč. Pro vyšší tóny je třeba hlasitost snížit.
http://www.harmanaudio.com/all_about_au ... cience.pdf
http://www.harmanaudio.com/all_about_au ... _rooms.pdf
Moc bych prosil ty, kteří hrají přes počítač, jestli by opravdu nezkusili ten efekt, který jsem popisoval, tj.měnit sinusový tón třeba od 1kHz směren dolů a pozorovat, kde jsou boule, to porovnat s rozměry vaší místnosti dle vzorce kmitočet = 340/délka v metrech a kmitočet = 340/šířka, tyto kmitočty případně i podělit 2 pokud jsou vysoké u malých místností a měli by jste se trefit alespoň přibližně do kmitočtu boulí. No a hlavně jestli při dalším snižování kmitočtu pod tento rezonanční slyšíte příslušný tón nebo jen vidíte basák, jak se snaží.
Ono jedna věc je myslet si, že ty bedny hrají nízko a druhá to opravdu zjistit či změřit.
Tón můžete tvořit např. tímto šikovným generátorem http://e-cat.nm.ru/sinegen/SineGen.zip
Ale pozor, při větší hlasitosti necpěte pro jistotu do repro nad řekněme 3 kHz, ať neodpálíte výškáč. Pro vyšší tóny je třeba hlasitost snížit.
Re: Velikost poslechové místnosti a velikost repro
Na to se chystám. Měřícím mikrofonem Behringer ECM8000. Do aparatury budu poštět signál z NF generátoru Tesla (ne z počítače) a chci změřit frekvenční charakteristiku v poslechovém místě pro různé úrovně hlasitosti a podle toho pak provést konečné akustické doladění interiéru, což by mělo jít snadno (snad). Měřit budu NF milivoltmetrem. Mám prostě rád old-school 
Až to budu mít, dám sem nějaký výsledek měření. Jsem docela zvědavý jak se bude projevovat třeba pozice reprobeden atd.. Tady na fóru se lze dočíst jak posluchači poznají posunutí beden o milimetr
. Tak uvidíme jestli to pozná i měřící mikrofon 

Až to budu mít, dám sem nějaký výsledek měření. Jsem docela zvědavý jak se bude projevovat třeba pozice reprobeden atd.. Tady na fóru se lze dočíst jak posluchači poznají posunutí beden o milimetr


Re: Velikost poslechové místnosti a velikost repro
Měřicí mikrofon má jednu nevýhodu, není schopen podle mne měřit lokalizaci, to je jev který přísluší interpretaci mozkem.
Takže posuny se při měření mohou projevit jen v kmitočtové charakteristice díky různě posazeným stojatým vlnám. Ty centimetrové posuny se projevují v poslechu hlavně prostorem soundstage, to asi nelze změřit. To je funkce mozku.
Takže posuny se při měření mohou projevit jen v kmitočtové charakteristice díky různě posazeným stojatým vlnám. Ty centimetrové posuny se projevují v poslechu hlavně prostorem soundstage, to asi nelze změřit. To je funkce mozku.
Re: Velikost poslechové místnosti a velikost repro
Někde tady na fóru nebo na f-sportu se před časem objevily vhodné poměry stran místnosti. Tedy cituji:
toto je 20 poměrů stran určených americkým akustikem M.M.Loudenem, od pohodičky po opravdové akustické peklo (jednička je výška):
1 : 1,9 : 1,4
1 : 1,9 : 1,3
1 : 1,5 : 2,1
1 : 1,5 : 2,2
1 : 1,2 : 1,5
1 : 1,4 : 2,1
1 : 1,1 : 1,4
1 : 1,8 : 1,4
1 : 1,6 : 2,1
1 : 1,2 : 1,4
1 : 1,6 : 1,2
1 : 1,6 : 2,3
1 : 1.6 : 2,2
1 : 1,8 : 1,3
1 : 1,1 : 1,5
1 : 1,6 : 2,4
1 : 1,6 : 1,3
1 : 1,9 : 1,5
1 : 1,1 : 1,6
1 : 1,3 : 1,7
konec citátu
Vezmeme-li první (nejlepsi) poměry a výšku místnosti 2.4 m, tak podlahová plocha by měla být násobkem 6.38 m2. Prakticky tak začínáme od nějakých 13 m2.
Já mám taky malou místnost s relativně velkými sloupy. Při sinusových kmitočtech tam nějaké boule na basech jsou, někdy také drnčí skla v knihovně, ale s muzikou jsem spokojený a nic nedrnčí (když to neni zrovna Massive attack).
toto je 20 poměrů stran určených americkým akustikem M.M.Loudenem, od pohodičky po opravdové akustické peklo (jednička je výška):
1 : 1,9 : 1,4
1 : 1,9 : 1,3
1 : 1,5 : 2,1
1 : 1,5 : 2,2
1 : 1,2 : 1,5
1 : 1,4 : 2,1
1 : 1,1 : 1,4
1 : 1,8 : 1,4
1 : 1,6 : 2,1
1 : 1,2 : 1,4
1 : 1,6 : 1,2
1 : 1,6 : 2,3
1 : 1.6 : 2,2
1 : 1,8 : 1,3
1 : 1,1 : 1,5
1 : 1,6 : 2,4
1 : 1,6 : 1,3
1 : 1,9 : 1,5
1 : 1,1 : 1,6
1 : 1,3 : 1,7
konec citátu
Vezmeme-li první (nejlepsi) poměry a výšku místnosti 2.4 m, tak podlahová plocha by měla být násobkem 6.38 m2. Prakticky tak začínáme od nějakých 13 m2.
Já mám taky malou místnost s relativně velkými sloupy. Při sinusových kmitočtech tam nějaké boule na basech jsou, někdy také drnčí skla v knihovně, ale s muzikou jsem spokojený a nic nedrnčí (když to neni zrovna Massive attack).
Re: Velikost poslechové místnosti a velikost repro
Mi taky nic nehučí ani nedrnčí a hraje to "dobře", ale jde o to zda jsou slyšet kmitočty pod rezonanční kmitočet nejnižší boule. To může mít právě souvislost s původním tématem - že do menších místností nemusí být bedny, které hrají do 20Hz, ale stačí takové co uhrají alespoň 50Hz, protože ty nižší kmitočty stejně nebudou v běžné místnosti moc slyšet.
Jde o to, zda je to jen moje nepotvrzená falešná teorie nebo se to dá experimentálně potvrdit v praxi. U mne se to zdá být pravdou. Teď jen jestli to potvrdí či vyvrátí více lidí, ale ne pouze uvahami a vysvětlováním, ale praktickou zkouškou. Já bohužel mohu vyzkoušet jen svou vlastní místnost. Společně můžeme více.
Ideální by byla odpověď " Mám rozměry x y z m, boule byly na A Hz a B Hz, pod A jsem slyšel stejně jako nad B, trochu méně, výrazně méně nebo vůbec. To úplně stačí, další vlastní postřehy budou bonus navíc. A jde o běžné pokoje, ne haly 8x10m, tam budou hrát basy bez problémů. Neník k tomu třeba žádný měřicí mikrofon, jen vlastní uši a uvedený generátor tónů.
A jako odměnu zjistíte, na kterých kmitočtech máte problém a taky zjištění, jaký efekt mají stojaté vlny, když při nějakém kmitočtu budete chodit po pokoji.
Jako praktické cvičení k tomu, co se píše na těch předchozích odkazech na stránky Harmana.
Jde o to, zda je to jen moje nepotvrzená falešná teorie nebo se to dá experimentálně potvrdit v praxi. U mne se to zdá být pravdou. Teď jen jestli to potvrdí či vyvrátí více lidí, ale ne pouze uvahami a vysvětlováním, ale praktickou zkouškou. Já bohužel mohu vyzkoušet jen svou vlastní místnost. Společně můžeme více.
Ideální by byla odpověď " Mám rozměry x y z m, boule byly na A Hz a B Hz, pod A jsem slyšel stejně jako nad B, trochu méně, výrazně méně nebo vůbec. To úplně stačí, další vlastní postřehy budou bonus navíc. A jde o běžné pokoje, ne haly 8x10m, tam budou hrát basy bez problémů. Neník k tomu třeba žádný měřicí mikrofon, jen vlastní uši a uvedený generátor tónů.
A jako odměnu zjistíte, na kterých kmitočtech máte problém a taky zjištění, jaký efekt mají stojaté vlny, když při nějakém kmitočtu budete chodit po pokoji.

Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 hostů