Přenoskové rameno z Pobaltí.
3. 10. 2023
Přenoskové rameno 2B litevské firmy Reed je naprostá novinka a já jsem dostal k dispozici vzorek z první prototypové série. K dispozici přišel kompletní set včetně náhradních nosníků z celého katalogu dostupných dřevin a to vše v nejdelší 12“ variantě. Test patří nedopatřením k jedněm z nejpečlivějších. Před instalací ramena na pohon Dr. Feickert a po podrobné prohlídce jsem zaregistroval uvolněný šroubek fixující nosník protizávaží, zkrátka zásadní provozní vadu, u prototypového kusu zas ne tak nezvyklý problém. Protože jsem si rameno chtěl vyzkoušet za každou cenu, rozhodl jsem se, že závadu odstraním. Tím jsem si na sebe ušil tří hodinovou rozborku a sborku celého kloubu ramena, ale také detailní pohled jak je rameno dokonale zkonstruováno.
Malá firma, dokonalé výrobky
Litevská firma Reed má pouhých pět zaměstnanců a firemní majitel a konstruktér Vidmantas Triukas si jako elektronik hraje s Hi-Fi od roku 1985. Jeho profesí bylo se zabývat značkou Reed. Přenosková ramena a pohony Reed patří mezi ty technologicky nejdokonalejší a používají řadu nekonvenčních a originálních řešení. Například přenosková ramena používající hrotová uložení mají případné vůle vykompenzovány mírným sklonem os ložisek. Druhou variantou je vymezení případné vůle miniaturními magnety. Zcela mimořádná jsou tangenciální ramena s otočným horizontálním ložiskem. Aktivní model Reed 5T používá pro posun ložiska lineární motor. Pro mě je daleko technicky i koncepcí nejdokonalejší pasívní tangenciální rameno Reed 5A, které je tak dokonale zkonstruováno, že pro zajištění tečné pozice snímacího systému přenosky k drážkovému poli v celém aktivním rozsahu LP desky postačí síla na hrot (SaV).
Poslední novinka
Všechna ramena a pohony jsou dokonale navrženy a zkonstruovány, přesně vyrobeny ze skvělých materiálů na CNC strojích a mají exkluzivní povrchovou úpravu. Tu přesnost a dokonalost zpracování jsem si ověřil při rozebírání a opětném sesazováním dílů ložiska. Zároveň jsem si ověřil, jak dokonale jsou jednotlivé díly sestaveny. Nové rameno 2B patří mezi ty „robustnější“ a pro uložení v obou rovinách jsou použita miniaturní keramická kuličková ložiska. Proto mohou být ložiska naprosto suchá s minimálním třením bez ohledu na okolní teplotu (už jsem se setkal s luxusními přenoskovými rameny, která měla ložiska viskózně zatlumena vazelínou a při mírném snížení teploty v poslechovce nezvládala sledovat drážku bez pozorovatelného zkreslení). Vertikální ložiska jsou v „kulovém“ kloubu pružně usazena v miniaturních „O“ kroužcích. Tím je zaručeno přesné usazení ložisek a vyloučení jakékoli nežádoucí nepřesnosti, rezonance nebo přenosu chvění. Nosník ramena je snadno vyměnitelný, v kulové hlavě ložiska je zafixován šroubkem a nepřerušený signálový kabel ze skořepiny od přenosky je na druhé straně zakončen Lemo konektorem a je snadno spolehlivě připojitelný. Nic není ponecháno náhodě a kablík v nosníku je Van den Hull 33AWGx 4.
Nosníky se vyrábějí v délkách 9-12“ a jsou dodávány z pěti různých dřevin lišících se měrnou hmotností a pružností (Wenge, Cocobolo, Macassar Ebony, lehký a tmavý teak). Pro 12“ nosníky, to znamená ramena s efektivní délkou 295,6 mm a přesahem 13,4 mm je jejich efektivní hmotnost od 12 do 18 gramů a můžete tedy experimentovat a kombinovat s přenoskami a dolaďovat subakustickou rezonanci. Skořepina pro upevnění přenosky na konci ramena je opět přesný kovový díl s definovaným úhlem zalomení 17,6°. Na sloupku ramena je „normalizovaná“ pětipólová phono DIN 5 p zásuvka pro připojení standardních „přenoskových kabelů“, včetně symetrických. Ty mohou být jak nesymetrickém zakončené konektory RCA, tak symetrické s XLR vidlicemi. Cena ramena je potom v závislosti na konfiguraci a zvoleném kabelu od 94.000 do 154.000 Kč. Kovové díly testovaného ramena Reed 2B měly dokonalou povrchovou úpravu v barvě Seashell White.
Dokonalá kombinace
Rameno Reed 2B jsem namontoval na řemínkový pohon Dr. Feickert Blackbird. Výhodou je, že ke gramofonovému pohonu jsou dodávány redukce usnadňující instalaci většiny ramen a pochopitelně také ramen Reed. Ke každému ramenu Reed je dodáván jako základní příslušenství elegantní plastový protractor, kterým snadno usadíte ložisko ramena přesně nastavíte jeho přesah. Dalším kartónovým protraktorem se nastavuje natočení ložiska ramena vzhledem k ose talíře. Jedině tak zaručíte pohodlné nastavení magnetického antiskatingu, které má na ložisku magnet a dva magnety nastavitelné šrouby s jemným závitem. Antiskating se nastavuje nezávisle na začátku a na konci drážkového pole. Podobně přesně se nastavuje svislá síla na hrot přenosky těžkým šroubem jako součástí protizávaží. Přesný azimut se seřizuje otáčením nosníku ramena v kulové hlavě ložiska. Všechno je příjemné a přesto precizní a stabilní. Rameno Reed 2B (stejně jako ostatní modely Reed) je skvělá hračka pro skutečné fandy analogového mechanického záznamu, všechno se dá snadno nastavit a okamžitě kontrolovat poslechem.
Na skořepinu na konci nosníku ramena 2A jsem namontoval odpovídající MC přenosku Hana Umami Blue, kterou jsem již testoval na svém gramofonu a byl jsem zvědav, jaká změna nastane na přeci jen dokonalejší kombinaci pohon/rameno. Přenoska byla připojena na vstup phono předzesilovače Dr. Feickert Verv, který byl nesymetrickým kabelem spojen s integrovaným zesilovačem T+A PA2500, na jehož výstupu byly třípásmové regálové soustavy KEF Reference 1. Všechno bylo nainstalováno v akusticky upravené poslechové místnosti Altei. Jednotlivé díly poslechového systému jsem měl k dispozici na nezávislých testech a poslechovou místnost Altei občas používám pro své kontrolní poslechy nebo testy. Jako zdroje signálu jsem měl obvyklou sadu desek: Miles Davis, Kind of Blue, Columbia CS8163 (1995), Bartók 44 duets for two Violins Columbia/Supraphon OS-968-S, G. P. Telemann koncerty pro trubku, hoboj, flétnu a violoncello, Erato STU 70252 (1966), Rolling Stones, Blues and Lonesome, LC00309 (2016), Miles Davis & Marcus Miller, Siesta Warner Bros 1987, Illinois Jacquet, Birthday Party, Groove Note GRV 1003, Weather Report 8:30, CBS 1979, Chris Potter, The Dreamer is the Dream, ECM 2017, Miles Davis, Live at Vienne, Warner Records 2021, Vivaldi Lute Concertos & Trios Hungarton 1978.
Dokonalá reprodukce
S přenoskou Hana Umami Blue jsem dost dobře seznámen, stejně jako se zbytkem reprodukčního řetězce. Novinkou byl vlastní pohon a kombinace přenoskové rameno/přenoska. A musím se přiznat, že přenoskové rameno s efektivní délkou 12“ jsem už dlouho neměl. Po přesném nastavení geometrie a azimutu, jsem seřídil přesnou sílu na hrot 2p, to je optimum pro Blue přenosku, udávané bez tolerancí. Následovala kontrola subakustické rezonance, která byla ve vertikální i horizontální rovině 11 Hz a byla dostatečně zatlumená. Hra s nastavením antiskatingu je docela zajímavá a poučná. Standardní antiskating se závažím, pružinou nebo jedním magnetem je vlastně kompromis, který neumožňuje nic jiného než záhadné nastavení v jediném bodě záznamového pole. Nastavení na začátku a na konci záznamového pole dvěma nastavovacími prvky je komplikovanější, ale poučnější a také zábavnější. O kvalitách přenosky Hana Umami Blue jsem se už přesvědčil při dlouhodobějším testu na vlastním poslechovém zařízení. V této kombinaci přístrojů zůstal charakter reprodukce dokonalý. Spodní konec pásma je přesnější, „tvrdší“, basy jsou konkrétní s pevnými konturami v celém dynamickém rozsahu. Reprodukce je dokonalá a po krátké chvíli byl konec soustředěného kritického poslechu a oddával jsem se pouze příjemnému a poklidnému poslouchání.
Kombinace pohonu Dr. Feickert Blackbird, přenoskového ramena Reed 2B a MC přenosky Hana Umami Blue je dokonalá a je spolehlivým předpokladem špičkové, bezchybné reprodukce gramofonových desek. Navíc komplet je technicky precizní, umožňující dokonalé nastavení a laborování, příjemný nejen na pohled, ale i pro obsluhu. Na konec je zřejmé, že kombinace pohon Dr. Feickert, rameno Reed a přenoska Han Blue je dokonce hezká designovka.
Miroslav Láb
Výrobce: Reed
Zapůjčil: Altei s.r.o.
Hi-Fi studia: ALTEI