D/A převodník z dílny Eda Meitnera.
12. 3. 2019
Meitner je oddělená produktová řada, která podle slov samotného Meitnera reprezentuje dostupnější produkty než EMM Labs. Druhá jmenovaná značka představuje rovněž produkty z pod taktovky Eda Meitnera, ale cenově se dosahu běžného českého pracujícího vzdaluje nepoměrně více, než například dnes testovaný převodník MA-1 V2. EMM Labs, respektive Meitner, má své kořeny ve studiové technice, což nezapře jednak svým provedením a také funkcionalitou, která poskytuje dnes již často opomíjený digitální vstup AES/EBU.
Podporované formáty
V případě verze MA-1 V2 dostáváme poslední hardwarový upgrade a softwarový upgrade, který je dostupný pro tento typ převodníku. Sympatické je, že majitelé starších převodníků MA-1 si mohou zakoupit upgrade bez nutnosti prodat celý převodník. Cena celého upgrade ale není vpravdě levná a rovná se podle mých informací téměř polovině ceny převodníku nového. Nicméně, ta možnost tady je a nutno podotknout, že upgrade není změnou kosmetickou, ale opravdovým vylepšením, zejména pak po zvukové stránce.
Firemní technologie reprezentuje Meitner MFAST (Meitner Frequency Acquisition System) a MDAT2 (Meitner Digital Audio Translator 2). MFAST je zodpovědný za „reclock“ všech vstupních signálů v asynchronním režimu, takže by mělo být lhostejné, jestli k Meitnerovi připojíte běžné PC nebo dedikovaný streamer. Ve skutečnosti tomu tak téměř je, protože Meitner je jedním z mála převodníků, který je na zdroj dat téměř imunní. Při testování jsem nebyl schopen od sebe rozlišit při přehrávání z Lumin U1 Mini, jestli hraji přes USB nebo S/PIDF či AES. Podobné to bylo také v případě, kdy Lumin nahradilo běžné PC. Zde už slyšitelný rozdíl byl, avšak rozdíl byl výrazně menší než u kteréhokoli jiného převodníku, který jsem kdy měl k dispozici.
MDAT2 s hardwarovým upgrade je asi největším posunem od první verze převodníku, protože na rozdíl od ní převzorkovává komplet všechny signály na DSD 512, což znamená osminásobek frekvence klasického SACD, respektive DSD64 (2,8 MHz 1 bit). Na rozdíl od jiných převodníků nemá subjektivně převzorkování signálu vliv na rozlišení nebo dynamiku reprodukce. V tomto je Meitner opravdu unikátní schopnosti a na rozdíl od většiny konkurenčních řešení je MDAT2 opravdovým přínosem. V tomto směru je ovšem nutné podotknout, že nevíme, jak by Meitner hrál bez aktivovaného MDAT2, protože jeho deaktivaci výrobce nenabízí.
Pokud se týká podporovaných formátů, tak Meitner MA-1 V2 nenabízí nic zásadně převratného a musíme se spokojit s podporou PCM do rozlišení 24 bitů a samplovací frekvence 192 kHz. DSD je podporováno do 5,6 MHz (DSD128) a pro opravdové nadšence je zde také podpora DXD, což jinými slovy znamená PCM 24 bit/352,8 kHz. Meitner nejde cestou podpory různých obskurních formátů typu DSD512 nebo PCM768, protože to jednoduše není zapotřebí. Většina současné i budoucí hudby bude velmi těžko k dostání ve vyšším rozlišení než je 24 bit/192 kHz. Naopak většina hudby je zaznamenána a masterována v rozlišení podstatně nižším.
Provedení
Provedení převodníku je velmi solidní. Přední panel je z kartáčovaného hliníku a celé šasi z hrubého plechu. Na předním panelu jsou informační diody, které nelze nijak regulovat a v případě nočního poslechu mi subjektivně vadil jejich výkon, protože ozařovaly celou místnost modrým světlem. Zde by si převodník zasloužil, aby výrobce ubral na intenzitě svítivosti diod. Napájení je řešeno skrze proprietární spínaný zdroj, což naznačuje široký rozsah vstupní voltáže. Audiofilové neradi vidí spínaný zdroj, ale zde je nutné říci, že se jedná o opravdu sofistikované řešení a nikoli levný spínaný zdroj, který máme možnost vidět v jiných zařízeních.
Zadní panel nám ukazuje možnosti připojení digitálních zdrojů přes dvojici koaxiálních S/PDIF, symetrické AES/EBU, dvojici optických TOSLINK S/PDIF a jedno USB. Na stráně výstupů jsou především analogové výstupy XLR a RCA. Zajímavostí je také galvanické oddělení USB, čímž původní verze převodníku nedisponovala. Dále zde najdeme USB pro účely systémových upgrade v budoucnosti a port RS-232 pro ovládání činnosti převodníku v rozsáhlejších studiových nebo domácích instalacích. Výstupní napětí na XLR výrobce deklaruje na 4,6 V a pro RCA je to 2,3 V, což znamená standard pro tento typ zařízení. Zmiňuji to zde s ohledem na fakt, že například Audio Research CD6 mělo na výstupu XLR nepříjemných 6,5 V, přestože výrobce deklaroval 5 V a v některých případech mohlo dojít k přebuzení vstupu předzesilovače.
Převodník se po celou dobu testování choval vzorově a nebyl z hlediska funkčnosti sebemenší problém. Nedocházelo k výpadkům reprodukce ani přes USB, ani jakýkoli jiný vstup. Převodník je přes permanentní zapnutí pouze lehce teplý a ani krytí nemá žádné větrací otvory. Provedení funkčnost tedy za jedna mínus. Malinké mínus za ony docela svítivé diody, pokud posloucháte v noci a převodník nemáte krytý.
Jak to hraje?
Od prvního zapojení je zřejmé, že máme tu čest s nejvyšší ligou převodníku bez ohledu na cenu. Pokud jste zvyklí na zdroje jiných značek a nejsou to úplně ty nejlepší a většinou nejdražší převodníky nebo CD/SACD přehrávače, tak vás pravděpodobně zarazí hladkost nejvyšších frekvencí, která je u Meitnera opravdu exemplární. Dobře nahraná orchestrální skladba jednoznačně ukazuje sílu Meitnera vydolovat ze záznamu každičký detail, aniž by to ještě působilo rušivě a detaily byly nepříjemně exponovány. Přehnaně analyticky a efektně hraje totiž většina současného high-endu. Meitner na to jde jinak, ačkoli své kořeny ve studiové technice nezapře.
Převodník v podstatě nemá žádné chyby a skoro by se pro něj hodilo označení „pan Dokonalý“. Ruku v ruce s tou vlastností ovšem jde také fakt, že špatné nahrávky jsou nemilosrdně odhaleny a naservírovány v plné nahotě. Pokud jste posluchači klasické hudby, pak zřejmě budete z Meitnera nadšení a jeho „nedigitalita“ se vám bude líbit. Posluchači, kteří hledají pěknější realitu, nebudou z Meitnera pravděpodobně nadšení, což potvrdil třeba poslech starších nahrávek rocku nebo jazzu, při jejichž poslechu je hned zřejmé, kde tehdy byly limity nahrávací techniky a samotného masteringu.
V krátkém čase jsem u sebe hostil digitální zdroje jako Audio Research CD6 a CD9, Ayon CD-35 Signature nebo DCS Debussy. Meitner, byť je z nich nejlevnější, hraje s nimi stejnou ligu. Zvukově je ale mezi touto konkurenci jedinečný k dobrému i zlému. Audio Research má tendenci zdůrazňovat vyšší bas a každé nahrávce vtisknout jemnou patinu, což ve výsledku pro některé sestavy nemusí být vůbec na škodu a ve finále vás taková reprodukce může bavit dlouhé roky. Pokud Meitnera zapojíte po Audio Research, tak vám pravděpodobně přijde nudný a takříkajíc normální. MA-1 V2 nepropaguje žádné pásmo a jeho reprodukce je kompletně „rovná“. Z této vlastnosti budete profitovat v případě, že máte absolutně transparentní zbytek řetězce a opravdu špičkové reprosoustavy.
Poněkud jsem se obával, co Meitner provede s ripy standardních CD v kvalitě 16/44, ale nakonec se obavy ukázaly jako liché a převodník ani v nejmenším nezklamal. Podobné to bylo také v případě TIDAL Master, kdy díky zdroji Lumin U1 Mini s podporou MQA šlo velmi dobře nasadit streamování. Znova se potvrdilo, že soubor uložený na lokálním disku je zvukově lepší alternativa a TIDAL měl menší rozlišení a dynamiku než alternativa přehrávaná z disku. S tímto závěrem mnozí nemusí souhlasit, ale tyto závěry lze učinit opakovaně a přesvědčivě při použití stejných vydání alb.
Závěr
Meitner MA-1 V2 je jedním z možných konečných v dané cenové relaci. Na zvuku tohoto převodníku v zásadě není žádná chyba a prostor pro kritiku je mizivý. Meitner zaujme především zastánce studiového zvuku a nadšenci barevného lampového zvuku, produkovaného například přehrávači Audio Research CD9 nebo v menší míře Ayon CD-35 Signature, se budou muset pohlédnout jinde, protože se jedná o zcela jinou „školu“ zvuku.
Vybavení převodníku na úrovni digitálních vstupů je příkladné a k provedení rovněž nelze mít žádné výhrady. Snad jedinou výhradu během testování jsem měl k stavovým diodám na předním panelu, které svítí na můj vkus příliš a nenadchlo mě ani „nouzové“ dálkové ovládání pro přepínání vstupů. V kontextu konkurenčních převodníků je cena poptávaná za Meitner MA-1 v2 více než rozumná, tedy alespoň pokud jste přistoupili na cenovou politiku firem produkující high-endovou audio techniku.
Meitner MA-1 V2 poněkud nepřekvapivě, vzhledem k minulosti Eda Meitnera, exceluje v přehrávání DSD, které je opravdovou lahůdkou. Spojením s transportem jako je Lumin U1 dostanete zdroj zvuku se kterým je velmi těžko vést jakoukoli polemiku. Nečekejte od něj euforičnost, respektive zkrášlování nehezké skutečnosti digitálních záznamů, a budete nadmíru spokojeni. Meitner MA-1 V2 je v tomto ohledu dokonalý… možná až příliš.
Petr Štefek
Výrobce: Meitner
Distributor: HI-FI studio TYKON s.r.o.
Hi-Fi studia: HI-FI studio TYKON, Avitsmart, Studio Eso