Highendové podobojí.
18. 5. 2020
Zesilovače s koncovými stupni osazenými elektronkami a tranzistory dělí často audiofily do dvou nesmiřitelných skupin, u nichž jde vzájemná nevraživost stranou jen ojediněle. Jednu ze vzácných výjimek tvoří zesilovače americké společnosti McIntosh Laboratory, jež vznikla v roce 1949 v Binghamtonu ve státě New York.
Lampami své zesilovače osazovala od začátku, tranzistory nastoupily v 60. letech. Oběma typům aktivních prvků, jež mají své klady i zápory, dnes zůstávají zesilovače McIntosh věrné stejně jako ikonickému designu, který s modrými analogovými VU-metry a zeleně podsvíceným logem už přežil všechny módní vlny. Elektronky a tranzistory pak na postu aktivních prvků spojují v samostatných výkonových zesilovačích unikátní monobloky MC901 (kus za 519 990 Kč), které jsou v konfiguraci dual mono určené pro nekompromisní jednokanálový bi-amping. Z celkového výkonu 900 W připadá třetina na elektronkový zesilovač, který budí středo a vysokotónové měniče, a dvě třetiny na zesilovač tranzistorový, jež má dostatek energie i pro woofery „hladové“ reprosoustavy. Každý zesilovač pokrývá vymezenou část akustického pásma.
Těžká váha
Mimořádně fortelný komponent o rozměrech 44,5 x 33,7 x 74,9 cm má nízké tuhé šasi, které vzpírají čtyři robustní patky. Při hmotnosti 81,6 kg, s níž by v boxu spadal do nejvyšší váhové kategorie, se nelze divit, že přesně slícované profily ze silného ocelového plechu (zčásti chromované) po stranách ještě zpevňují uhlíková vlákna. Zkosený čelní panel nabízí dva otočné přepínače s konflíky v typickém retro stylu, pravým (Power) monoblok aktivujeme, levým (Meter) regulujeme intenzitu podsvícení analogového VU-metru „Dual View“, který atypicky disponuje dvěma ručičkami i stupnicemi, a zelené iluminace menších elektronek.
Začneme nejprve vývojově starším elektronkovým zesilovačem. Jeho lampy jsou soustředěny symetricky po stranách: koncový stupeň pracuje se čtyřmi svazkovými tetrodami KT88, na předzesilovač připadá šest dvojitých triod – čtyři 12AT7 a dvě 12AX7A. Plně přiznané mají výhodu dobré cirkulace vzduchu a před poškozením je zčásti chrání centrální nástavba, ale jistotu dává až instalace bezpečnostních drátěných klecí, bez nichž samozřejmě komponent lépe uplatní svůj starosvětský šarm. Záda elektonkám jistí mohutný blok, obsahující vedle dvou výstupních transformátorů i tranzistorový zesilovač, jehož výkonové tranzistory sdílejí žebrované chladiče na bocích. Podrobnosti k zapojení tranzistorového zesilovače americký výrobce nezmiňuje, ale podle parametrů zřejmě jeho zapojení odpovídá staršímu monobloku MC611. Na zapuštěném subpanelu poblíž zadní hrany najdeme čtyři otočné přepínače, kterými u obou zesilovačů nastavujeme výstupní úroveň (v pěti stupních od -6 do +3 dB) a kmitočet filtrů typu dolní a horní propust (u tranzistorové, resp. elektronkové sekce). Shora jsou dobře čitelné rámečky s blokovými schématy a dalšími technickými informacemi, jež mají u komponentů McIntosh tradici.
Oba zesilovače jsou v plně symetrickém zapojení a odpovídají firemní topologii Quad Balanced, jež eliminuje šum i zkreslení signálu. Výkonové elektronky jsou obecně drahý „spotřební materiál“, na což pamatuje nová technologie SGS (Power Gurd Screen Grid Sensor), která u elektronkové části průběžně monitoruje proud na stínících mřížkách svazkových tetrod KT88 a když je nadměrný, sníží vstupní signál, což prodlužuje životnost elektronek a především zabraňuje jejich poškození. Z dalších ochran není od věci zmínit alespoň technologii Sentry Monitor, jež odpojí koncové stupně kteréhokoli z obou zesilovačů v okamžiku, kdy jeho proud překročí bezpečné provozní hodnoty (deaktivuje se automaticky po návratu proudu do běžného provozního stavu).
Impedance výkon neovlivní
Zadní panel se omezuje na třípólovou zásuvku pro napájecí kabel. Další přípojky a ovládací prvky soustřeďuje zadní stěna bloku s výstupními transformátory a dalšími obvody. O značné variabilitě zapojení MC901 svědčí tři sady vstupů (vždy symetrický se zásuvkou pro konektor XLR ve společnosti nesymetrického se zdířkou pro konektor RCA), u nichž lze kolébkovými přepínači navolit, zda každému z obou zesilovačů připadne vlastní nezávislý vstup nebo dostane přednost společný, u něhož signál mezi zesilovače rozdělí zmíněné filtry typu dolní, resp. horní propust. Dále zbývá zmínit ještě systémovou sběrnici, jež přijde vhod při propojení s dalšími komponenty McIntosh, a vypínač funkce Auto Off, která komponent po půlhodině nečinnosti přepne do pohotovostního režimu.
U zadní hrany nepřehlédneme linie dvanácti vertikálně orientovaných šroubovacích terminálů „Solid Cinch“, které jsou stejně jako ostatní přípojky či piny pozlacené. Jejich nadstandardní počet vyžaduje firemní technologie Autoformer, využívající výstupní transformátory s odbočkami na vinutí, s níž zesilovače nabízejí stejný výkon (zde 300 či 600 W) pro osmi, čtyř i dvouohmovou zátěž. Minimalizovat přechodový odpor mezi kontakty terminálů a reproduktorových kabelů umožňuje praktický klíč z příslušenství, kterým lze terminály pevně dotáhnout a samozřejmě také následně povolit. Kromě výkonu není od věci připomenout další parametry. Harmonické zkreslení v akustickém pásmu u tranzistorového zesilovače nepřevýší 0,005 %, u elektronkového jde o 0,5 %. Odstup signálu od šum je u tranzistorové sekce -122 dB, u elektronkové o 10 dB nižší. Kmitočtové charakteristiky obou zesilovačů jsou od 20 do 20 000 Hz vyrovnané. Činitel tlumení je u tranzistorového zesilovače větší než 40, v případě elektronkového větší než 18.
Zvuk pro nejnáročnější
Monobloky MC901 jsem měl možnost testovat v akusticky optimalizované poslechové místnosti společnosti E.P. Audio v Čestlicích u Prahy, kde je na sestavu doplnily sloupové třiapůlpásmové reprosoustavy Sonus faber Serafino Tradition a další komponenty McIntosh – elektronkový předzesilovač C2700 a CD/SACD přehrávač MCD600. Kabely pocházely z referenčních sérií německé značky InAkustik, vypíchnout je třeba reproduktorové Reference LS-2404 AIR. Jako testovací jsem zvolil nahrávky z SACD Chick Corea: Rendezvous In New York (Stretch Records, 2003), Magdalena Kožená: Il Giardino dei sospiri / Collegium 1704, dir. Václav Luks (Pentatone, 2019), CD Jeff Beck: Emotion & Commotion (ATCO, 2010), Dave Holland: Prism (Okeh, 2013) a Me’shell NdegéOcello: Plantation Lullabies (Maverick, 1993).
Zvuk bi-ampingově buzených reprosoustav představuje všeobecně zvláštní extratřídu, ale u MC901 navíc vystupuje do popředí synergický efekt duálních monobloků. Přesné basy včetně hlubokých mají díky svému objemu až fyzický rozměr, což elektronkové zesilovače s víceméně omezeným výstupním výkonem nabídnou nedokážou. Docela jinak je tomu v případě pásma středních kmitočtů, které je z hlediska verifikace hudebních nástrojů a vokálů klíčové, i lehkých, otevřených výšek. Tady se pozitiva elektronek nezapřou, jsou rychlé a k barvotvorným alikvótním tónům se chovají lépe nežli tranzistory, protože charakter harmonického zkreslení je odlišný, i když se jeho hodnota se zkreslením polovodičů liší o dva řády. Zvuk je mírně „zakulacený“, s plnými středy a měkkými vyrovnanými výškami. Hudební scéna je prakticky trojrozměrná, u orchestrálních nahrávek vnímáme rozesazení jednotlivých nástrojových sekcí na pódiu včetně přesné lokalizace. Dynamiku, kterou MC901 umí zprostředkovat, naplno nevyužijeme ani ve velké poslechové místnosti. Vysoká cena komponentů sice ve stereofonní konfiguraci ještě naskočí, ale odpovídá jejich mimořádné kvalitě.
Pavel Víšek
Výrobce: McIntosh Labs
Distributor: E.P. Audio s.r.o.
Hi-Fi studia: AVcenter.cz, Avitsmart, HiFi Safír Olomouc, HiFi Studio, JASYKO, Melodie, PP HiFi Studio, Studio Eso, Studio Špalíček