Digitální sdruženář.
15. 3. 2022
Highendová značka LUMIN je akvizicí hongkongské společnosti Pixel Magic Systems, která na sebe před lety upozornila ikonickým multimediálním přehrávačem MediaBox. Koncem loňského roku nabídku jejích streamerů rozšířil univerzální komponent P1, který designem a technologiemi vychází z vlajkové lodi X1, ale kromě síťového přehrávače nabízí navíc digitální předzesilovač i nepoměrně širší flexibilitu. Sympatický bonus představuje stylový štíhlý dálkový ovladač s kovovým tělem, který je u zbývajících tří streamerů (včetně X1) možno dokoupit.
Robustní celokovové šasi s kompaktnější stolní bází 350 mm, které je umístěno na čtyřech pryžových patkách, tvoří přesně slícované hliníkové díly. Zvláštní zmínku si zaslouží reliéfní čelní panel, který vytvořila číslicově řízená fréza z masivního hliníkového bloku o tloušťce 40 mm, do něhož zahloubila i centrální okénko malého monochromatického (modrozeleného) OLED displeje s jemnou bodovou matricí, který přehledně zobrazuje nejnutnější informace. Nepoměrně více totiž nabízí displej chytrého telefonu, či ještě lépe tabletu, s instalovanou (přehlednou a stabilní) aplikací The LUMIN, žádoucí pro nastavení komponentu i komfortní ovládání, kterou lze stáhnout ve verzích pro operační systémy Android a iOS. Základní funkce samozřejmě „obslouží“ rovněž výše zmíněný dálkový ovladač. Komponent je dostupný ve dvou provedeních šasi, eloxovaném buď v černé anebo přírodní barvě kovu.
Stereofonní centrála
LUMIN P1, který u D/A převodníku a předzesilovače odpovídá koncepci dual mono, má k dispozici dva napájecí zdroje se samostatnými zapouzdřenými toroidními transformátory pro oddělené napájení analogových a digitálních obvodů, aby tak eliminoval nežádoucí interference. Pomyslné srdce komponentu tvoří D/A převodník osazený dvěma osmikanálovými obvody ES9028PRO z referenční řady kalifornské společnosti ESS Technology, kdy každý z kanálů převodníku využívá osm „sečtených“ paralelních výstupů a dosahuje tak mimořádné zvukové čistoty i zanedbatelného zkreslení. Jitter pomáhají eliminovat hodiny se dvěma oscilátory a programovatelným hradlovým polem (FPGA) s přesností v řádu femtosekund, které LUMIN původně vyvinul pro top model X1. Signály PCM podporuje D/A převodník do vzorkovací frekvence 384 kHz a hloubky 32 bitů, jednobitové streamy DSD nativně až po DSD512 (u tří digitálních vstupů jsou limitem u PCM rozlišení 192 kHz/24 bitů, u DSD pak DSD64 v režimu DoP, tedy DSD to PCM); dále dekóduje soubory MQA a umí rovněž převzorkovávat audio v nižším rozlišení až do PCM 384 kHz/32 bitů, resp. DSD128.
Digitální předzesilovač využívá pro bezeztrátovou regulaci hlasitosti mladou technologii LEEDH Processing, kterou audiofilskému světu představila v roce 2018 na mnichovské výstavě High End francouzská společnost Acoustical Beauty. Devizou LEEDH Processingu je inovativní algoritmus digitálního nastavení úrovně hlasitosti, který eliminuje chyby zaokrouhlování: u amplitudy signálu se tak nemění tvar a nedochází ke ztrátě informací. Celočíselné hodnoty zachovávají integritu „zvukové informace“ při následném zpracování signálu D/A převodníkem. Výhodou jsou také nízké nároky na výpočetní výkon, který může mikroprocesor využít pro jiné aplikace. Komponent je Roon Ready, plně připravený na ovládání prostřednictvím placené americké platformy Roon. Kromě bezpočtu internetových rádií a podcastů se zázemím serveru TuneIn se nabízí podpora účtů u síťových služeb TIDAL, Qobuz a Spotify.
Konektivitu nabízí LUMIN P1 mimořádně širokou. U analogových vstupů lze volit mezi symetrickým a nesymetrickým, digitální vstupy zahrnují AES/EBU, koaxiální S/PDIF a optický, dále pak asynchronní port USB i tři průchozí vstupy HDMI pro případnou integraci komponentu do domácího kina. Sekce výstupů nabízí dva analogové (symetrický a nesymetrický), digitální koaxiální vyvedený na přípojku pro konektor BNC, který umožňuje využít externí D/A převodník, a průchozí HDMI s podporou zpětného kanálu ARC. Zmínit je třeba ještě multifunkční port USB typu A, umožňující jak přehrávání audia z externích pevných disků, tak i výstup digitálního signálu. K připojení komponentu k síti slouží dva vstupy: nejenom obvyklý etherentový LAN se zásuvkou pro konektor RJ45, ale i optický SFP, umožňující úplnou izolaci komponentu od digitálního šumu v síti (oba vstupy lze použít současně, kupříkladu LAN pro datové úložiště NAS a SFP pro připojení do optické sítě). Zadní panel obsahuje veškeré přípojky i ovládací prvky. Zdířky pro konektory RCA mají dlouhé krčky, jež vyžadují robustnější highendové konektory. Kromě zmíněných přípojek zde najdeme ještě zapuštěné tlačítko Reset pro uvedení komponentu do továrního nastavení, šroubovací zemnící svorku a „kombo“ se zásuvkou pro třípólový napájecí kabel, dobře přístupným pouzdrem trubičkové pojistky a kolébkovým síťovým vypínačem.
Highendový zdroj signálu
LUMIN P1 v testu na sestavu doplnily koncový zesilovač Naim NAP 250 DR, stojanové dvoupásmovky Bowers&Wilkins 805 D3 a Blu-ray přehrávač Cambridge Audio CXU jako CD transport. Kabely byly signálové Cardas Clear Sky XLR, reproduktorové Cardas Crosslink, optický Cable4 Grey Optilink a etherentový AudioQuest Cinnamon. Jako testovací jsem vybral skladby z vyššího tarifu HiFi Plus streamovací služby TIDAL, jež pocházely z alb v nabídce TIDAL Masters, kódovaných v MQA, konkrétně šlo o alba David Byrne: American Utopia (Nonesuch, 2018), Eliane Elias: Made In Brazil (Concord, 2015), Leoš Janáček: On An Overgrown Path / Camerata Zürich (ECM, 2021), Murray Perahia: The Bach Album (Sony Classical, 2016), John Williams: The Berlin Concert / Berliner Philharmoniker (Deutsche Grammophon, 2022) a Steven Wilson: To The Bone (Caroline International, 2017). Dále pak z CD Gary Burton & Chick Corea: Crystal Silence (ECM, 1973) a Rob Wasserman: Trios (GRP, 1994).
Znakem highendu je přirozený zvuk, který LUMIN P1 nabízí s milou samozřejmostí. Mimořádná čistota a transparentnost napříč celým akustickým pásmem dává vyniknout tonální neutralitě a zároveň bohaté textuře povedených nahrávek. Přímo fenomenální je také dynamika. Kvality vyniknou zvláště u nahrávek s četným zastoupením akustických nástrojů, komponent nezůstává dlužný sebemenší zvukové nuance, transienty či zázněje, které jsou nejmarkantnější u sólových recitálů nebo menších souborů. Široká hudební scéna zasahuje i do hloubky, je víceméně třírozměrná, s neomylnou lokalizací. Limitující se zdá být pouze technická kvalita nahrávky, respektive její rozlišení. Výborně však hrají už cédéčka, do počtu zde není ani funkce převzorkování, která uhladí jemné detaily a vylepší mikrodynamiku. Na závěr je třeba vyzdvihnout flexibilitu dobře vybaveného komponentu, který stačí doplnit výkonovým zesilovačem a reproduktorovými soustavami, případně pouze aktivními reprosoustavami.
Pavel Víšek
Výrobce: Pixel Magic Systems Ltd.
Zapůjčil: Hifi Studio Pánský Dvůr
Hi-Fi studia: AVcenter.cz, AUDIOEGO, Hifi Morava, HIFI Opava, Hifi Studio Panský Dvůr, PP HiFi Studio, Studio Luxusní elektronika