Vyvolený digitální přehrávač do sítí.
12. 11. 2018
Značka LUMIN je akvizicí hongkongské společnosti Pixel Magic Systems, která vznikla v Hong Kongu v roce 2002 a v jejím katalogu figuruje třeba oblíbený multimediální přehrávač MediaBox. První komponent LUMIN měl premiéru teprve před šesti lety, což napovídá, že konstrukční tým už nezatěžuje dědictví optických disků a řeší jen aplikace, které souvisejí s digitální distribucí hudby v širším slova smyslu. V nabídce proto převažují síťové přehrávače (nebo špičkové transporty dat alias renderery), které sporadicky doplňují zesilovače a další síťové periferie. Kompaktní model D2 s bází 300 mm představuje v současnosti nejdostupnější volbu, i když při pohledu na cenovku 56 990 Kč je zřejmé, že všechno je relativní. Pro značku LUMIN však platí, že i její „entry level“ mezi zdroji signálu představuje dobrou partii pro libovolný highendový zesilovač, což mimochodem potvrzuje i symetrický výstup.
Páteří streameru je D/A převodník
LUMIN D2, který je dostupný ve stříbrném i černém provedení, vychází volně ze svého předchůdce D1, ale bázi je o 60 mm širší. Zapouzdřený, pečlivě odrušený spínaný zdroj napětí totiž tentokrát konstruktéři „nastěhovali“ dovnitř tuhého šasi na čtyřech přístrojových patkách, které sestává ze základny ze silného ocelového plechu a profilů z broušeného anodizovaného hliníku. Podle výrobce tak došlo k omezení nežádoucích interferencí, délka kabelů se ostatně zkrátila. Čelní panel s centrálním okénkem pro inverzní tyrkysový OLED displej s jemnou bodovou matricí vytvořila z masivní hliníkové desky o tloušťce 10 mm číslicově řízená fréza. Páteř streameru tvoří D/A převodník, osazený v každém kanále duálním obvodem WM8741 v diferenciálním zapojení, v němž dosahuje nižšího zkreslení i lepší dynamiky. Analogová výstupní sekce je plně symetrická. Na vstupu podporuje signály PCM až do 384 kHz/32 bitů a jednobitové streamy DSD do vzorkovací frekvence 5,6 MHz (DSD128). Mimo to se u všech signálů s nižším rozlišením (do 96 kHz) nabízí možnost převzorkování na 192 kHz, nebo rovnou do DSD.
Co se formátové podpory týče, u PCM jsou pokryté klíčové distribuční bezeztrátové formáty FLAC, Apple Lossless (ALAC), AIFF i WAV, ztrátové komprimované audio zastupují pragmaticky jen AAC a MP3. DSD se těší podpoře v nativní podobě (DSF a DIFF), ale k dispozici je také DoP (akronym z anglického slovního spojení DSD over PCM, které je dostatečně výmluvné). Rozdílový prvek proti streamerům mnoha zavedených značek však představuje sázka na schopnost dekódovat perspektivní audio kodek MQA, který je dnes při streamování audia ve vysokém rozlišení nezastupitelný. Když formátovou kompatibilitu zhodnotíme, maximalisté budou postrádat nejvíce APE (Monkey's Audio) a ztrátový Vorbis (označovaný podle svého kontejneru i Ogg Vorbis).
Veškeré přípojky najdeme na zadním panelu pod několikacentimetrovou „stříškou“, která zde konektory schovává nikoli před deštěm, nýbrž před zraky estétů. V levé části je dislokovaná dvojice výstupů, symetrický s velkými „samčími“ konektory XLR a nesymetrický s delšími zdířkami pro robustnější highendové konektory cinch (kontaktní plošky všech přípojek jsou pozlacené). Digitální sekce začíná S/PDIF výstupem, který je vyvedený na profesionálním standardu BNC, což propojení streameru s nejedním externím D/A převodníkem zkomplikuje. Následují ethernetový vstup LAN pro stabilní připojení k síti po kabelu (na Wi-Fi už v této třídě můžeme zapomenout), dvojice portů USB-A pro přehrávání audia z paměťových flashek či externích pevných disků, zapuštěné malé tlačítko Reset pro uvedení komponentu do továrního nastavení a konečně zásuvka pro napájecí kabel v kombu s pouzdrem dobře přístupné trubičkové pojistky a kolébkový síťový vypínač.
Připravený na budoucnost
Výše zmíněný displej slouží pouze pro základní kontrolu, že streamer nezahálí. Poskytuje základní informace o právě přehrávané skladbě, jejím názvu, interpretovi, formátu i parametrech a nechybí ani informace o aktuálním odehraném čase, zdvojená na zvýraznění kružnice také graficky. To je ale všechno. K ovládání streameru potřebujeme minimálně chytrý telefon, ale v optimálním případě tablet. A pokud si můžeme vybrat, pak techniku od společnosti Apple (tady představuje příslovečnou „malou domů“ i podpora protokolu AirPlay), tedy optimálně iPad, protože aplikace LUMIN sice už existuje nejenom ve verzi pro operační systém iOS, ale také Android (obě dokonce už v druhých „inkarnacích“), ale prvně jmenovaná je přeci jenom ergonomicky vychytanější. Plně funkční jsou však obě varianty bez výjimky, a kromě spíše doplňkového poslechu internetových rádií a podcastů se zázemím serveru TuneIn Radio, nabízejí přímou podporu účtů u vybraných hudebních streamovacích služeb, kde z těch, které jsou v České republice aktuálně lokalizované, nás zajímají jen Spotify a především TIDAL (Qobuz má sice postavení až kultovní, ale kromě domácí Francie si jeho služby mohou zatím užívat stále jen v Británii, Nizozemsku, Německu, Itálii a Španělsku). Vzhledem k tomu, že v dražším tarifu TIDAL HiFi s bezeztrátovou kompresí neustále roste knihovna nahrávek TIDAL Masters v kvalitě více i méně přesahující standard CD, nemohla však našim audiofilům karta padnout lépe. Jinak bychom si také sotva tak rychle nemohli uvědomit, že streamer LUMIN D2 odpovídá highendové třídě, kdy laťku zvukové kvality už dále zvyšují pouze samotná hudební data. Vzhledem k opravdu různorodým hi-res nahrávkám kódovaným v MQA, které TIDAL HiFi nabízí, snadno zaregistrujeme markantní rozdíl už mezi bitovou hloubkou 16 a 24 bitů (při shodné vzorkovací frekvenci 44,1 kHz). Ten ostatně pamětníkům připomene okouzlení z kompaktních disků s datovou nadstavbou HDCD, reprodukovaných začátkem milénia na CD přehrávačích s odpovídajícím dekodérem (pro později narozené čtenáře – praotec moderních hi-res formátů nabízel digitál v rozlišení „jen“ 44,1 kHz/20 bitů a bylo to slyšet).
Závěrem
Přehrávač jsem měl možnost poslouchat v sestavách komponentů z různých částí střední třídy a nikdy nebyl nejslabším článkem zvukového řetězce. Vzácně vyvážený zvuk streameru, v němž nic nechybí ani nepřebývá, spojují mimořádná čistota, excelentní dynamika i neomylný „timing“. Na závěr není od věci zmínit, že LUMIN D2 patří do zatím ještě exkluzívního „klubu“ Roon Ready, streamerů připravených na ovládání prostřednictvím placené platformy Roon. Ta vytváří z TIDALu a nahrávek veškerých lokálních zdrojů obrovskou hudební knihovnu, která zahrnuje i recenze alb, a všechno je v ní navzájem prolinkované. Nahrávky lze mimochodem selektovat podle neuvěřitelného množství kritérií, včetně dynamického rozsahu. Ale ne nadarmo se říká, že „každá sranda něco stojí“. Doživotní licence na jeden komponent v současnosti stojí pět set dolarů, i když lze samozřejmě zvolit také nepoměrně dostupnější krátkodobé paušály, za něž samozřejmě časem nemálo přeplatíme, protože tahle vymoženost je docela návyková.
Pavel Víšek
Výrobce: LUMIN
Distributor: Hifi Studio Panský Dvůr
Hi-Fi studia: AVcenter.cz, AUDIOEGO, Hifi Morava, HIFI Opava, Hifi Studio Panský Dvůr, PP HiFi Studio