Skotský modulární všeuměl.
2. 5. 2019
Highendová produkce společnosti Linn Products, jež vznikla v roce 1973 ve skotském Glasgowě, je všeobecně volbou znalců. Propojení technologií s věrnou reprodukcí zvuku je zde bezkonkureční. Vysoké renomé má také „dceřinné“ hudební vydavatelství Linn Records, které ve svém e-shopu nabídlo jako první digitální audio ve studiovém standardu 192 kHz/24 bitů. Mezi internetovými rádii globálně udávají prim stanice Linn Radio, Linn Jazz a Linn Classical, jež mají společné ojedinělé „vysílání“ ve formátu MP3 s datovým tokem 320 kb/s, jež zvukovoiu kvalitou strčí do kapsy i DAB. Když v digitálních přehrávačích Linn před více než deseti roky CD mechaniky vystřídaly streamery, málokdo chápal, ale vývoj na trhu s hudbou v posledních letech ukázal, že tihle Skotové jsou vizionáři. Potvrzuje to i nový síťový přehrávač Selekt DSM, který začíná na částce 131 000 Kč. Díky modulárnímu konceptu se však cena šplhá výš. Testovaný model v „přívlastkové“ verzi Katalyst, který obsahuje stejnojmenný dražší D/A převodník, navazující na starší firemní legendu jménem Klimax, už stojí 180 000 Kč. Zvolit lze i Selekt DSM AMP se stereo zesilovačem s koncovými stupni ve třídě D v můstkovém zapojení, které do čtyřohmových soustav trvale dodávají výstupní výkon až 2x 100 W (za 172 000 Kč, s modulem D/A převodníku Katalyst stojí 220 000 Kč). Tím ale možnosti vlastní konfigurace síťového přehrávače Selekt DSM nekončí, kupříkladu s pětikanálovým zesilovačem pro domácí kino vyjde na 440 000 Kč.
Designový solitér
Přístrojová skříňka s vytříbeným čistým designem a kompaktní čtvercovou základnou o straně 350 mm všechny verze spojuje. Její tělo, usazené na trojici odpružených kovových patek, tvoří masivní hliníkový profil s tloušťkou stěn 4 mm a povrchovou úpravou černým anodizováním, u něhož nepravidelnou síť větracích otvorů na horní desce vyhloubila číslicově řízená fréza. Čelní panel tvoří blok z lesklého černého akrylátu s centrálním okénkem pro monochromatický bílý OLED displej, který při regulaci hlasitosti nebo přepínání vstupů dynamicky zobrazuje větší, i z odstupu dobře čitelné znaky. K regulaci výstupní úrovně slouží v přední části horní desky uprostřed disk ze silného tvrzeného skla, skrze který vidíme bílé segmenty uspořádané do kružnice, indikující graficky nastavenou úroveň; designéři ohlídali každý detail, takže nežádoucím efektům při vedení světla na hranách brání nástřik černým lakem. Na horní hraně elegantní ovladač předchází linka šesti štíhlých tlačítek, kterým lze přiřadit funkci podle osobních preferencí, ať už jde o často frekventovaný vstup, internetové rádio nebo třeba oblíbený playlist. Streamer Selekt DSM podporuje většinu klíčových distribučních formátů, v první řadě bezeztrátové (FLAC, Apple Lossless, AIFF a samozřejmě i nekomprimovaný WAW), ale nezapomíná ani na komprimované audio v souborech MP3, WMA, AAC a OGG. D/A převodník (nejen Katalyst, ale i standardní) u signálů PCM limitují vzorkovací frekvence 192 kHz a bitová hloubka 24 bitů. Podporu zvukového kodeku MQA značka Linn opomíjí záměrně, protože licenční poplatky za jeho užití jen zvyšují náklady při digitální distribuci hudby a s rostoucí rychlostí internetu nebude v blízké budoucnosti potřeba (nezapomínejme, že s ryzím „digitálem“ začínala nepochopená jako první a zatím se ve svých prognózách nespletla). Z jiného důvodu formátová kompatibilita přehlíží jednobitové streamy DSD, protože drtivá většina nahrávek vznikla ve formátech PCM a do DSD je až následně konvertována. Selekt DSM umožňuje díky zázemí specializovaného serveru TuneIn poslech bezpočtu internetových rádií a přímé podpoře se těší účty u streamovacích služeb TIDAL a Qobuz (u nás není zatím oficiálně lokalizována).
Lahůdka pro diskofily
Široká konektivita připomíná, že mezi první přístroje se značkou Linn patřily gramofony, jež z katalogu nevymizely ani v časech, kdy nad „zastaralou“ analagovou technikou spousta velkých firem zlámala hůl. Mezi obvody síťového přehrávače totiž nechybí ani korekční předzesilovač pro gramofony s přenoskami typu MM i MC. Obě větve phono předzesilovače mají mezi desítkou vstupů nezávislé přípojky, aby zvláště do proudové dráhy nízkoúrovňových signálů MC přenosek (jde řádově o desetiny milivoltů) negativně nezasahoval relativně vysoký přechodový odpor na kontaktech přepínače, kterým jinak většinou typ konkrétní přenosky volíme. Mezi analogové vstupy jinak patří už jen jeden linkový, z digitálních máme na výběr ze dvou optických, stejného počtu koaxiálních, asynchronního portu USB, ethernetového LAN pro připojení k síti (méně stabilní wifi nemá u audia této kategorie co pohledávat) a HDMI s podporou zpětného knálu ARC, sekundujícího moderním televizorům. Sekce výstupů zahrnuje symetrický a nesymetrický. Kontaktní plošky všech přípojek jsou pozlacené, což platí i pro piny konektorů XLR. Na zadním panelu zbývá zmínit kromě krytek „zaslepujíích“ sloty pro volitelné moduly ještě systémové sběrnice Exakt Link, třípólovou zásuvku pro napájecí kabel a kolébkový síťový vypínač, který komponent galvanicky oddělí od napájecí elektrické sítě.
Reference i pro vybíravější
Test se uskutečnil v jedné z poslechových místností Hi-Fi studia AUDIOEGO na pražském Žižkově, kde jsem poslouchal dva exempláře přehrávačů Linn Selekt DSM s D/A převodníkem Katalyst, první s firemním modulem AMP, druhý doplněný výkonovým zesilovačem Ayre Acoustics VX-5, oběma však sekundovaly třípásmové podlahové reprosoustavy ELAC Andante AF 61. Kabely byly signálové i reproduktorové domácí Audioego, silové pak americké Audioquest. Celková cena první sestavy se pohybovala kolem čtyř set tisíc korun, druhá vycházela přibližně o polovinu dráž. Skladby napříč různými hudebními žánry jsem vybíral z široké nabídky streamovací služby TIDAL, samozřejmě ve vyšším tarifu HiFi s nahrávkami v CD kvalitě. Streamer nabízí vyvážený muzikální zvuk s širokou, víceméně trojrozměrnou hudební scénou, z níž se nevytrácejí ani informace o akustice prostor, kde konkrétní nahrávka vznikala. Mezi další pozitiva patří mimořádná čistota i skvělá dynamika, které v praxi potvrzují na firemním webu zmiňované parametry (harmonické zkreslení 0,0002 % se blíží chybě měření a dynamický rozsah 117 dB sotva využijeme). Dražší sestava vynikla u členitějších nahrávek s lepší dynamikou a oddělením jednotlivých nástrojů, ovšem úměrně pořizovací ceně. Ve své třídě referenční je i vybavenější verze síťového přehrávače, či přesněji receiveru Linn. Už tady zvuk limitovala hlavně technická kvalita samotných nahrávek. Zvláštní zmínku si nakonec zaslouží uživatelsky velmi přívětivé ovládání komponentu, které zvládneme manuálně, s dálkovým ovladačem i z tabletu s instalovanou stabilní firemní aplikací, kterou lze jednoznačně doporučit. Opravdu se povedla.
Pavel Víšek
Výrobce: LINN
Distributor: Audioego s.r.o.
Hi-Fi studia: AUDIOEGO