Inovace po výročí.
12. 1. 2021
Před osmi lety firma KEF v rámci oslav padesátých narozenin originálně uvedla jako novinku reproduktorové soustavy LS 50. Navíc to měla být náhrada za BBC monitory LS3/5. Ty byly prvních dvacet, nebo možná více let, výhradně osazovány právě reproduktory KEF, basákem B110 s Bextren membránou a vysokotónovým systémem T28, se kterými byly vyvinuty, bez ohledu ať je vyráběla jakákoliv konkurenční firma (po čtyřiceti letech, po ukončení výroby zmíněných modelů reproduktorů jsou stále problematicky nahrazovány a monitory s těmi původními mají společné snad jen rozměry).
Kompaktní reproduktorová dvoupásmovka LS50 byla zcela ve firemním vývojovém trendu. Stejně jako převážná část současné produkce využívá základní stavební prvek, koaxiální reproduktor Uni-Q. Protože jsou LS50 určeny i pro práci ve studiu, mají pro nezaměnitelnost s konkurenčními výrobky měniče s barvou odstínu mědi. Zkrátka když je vidíte, víte přesně, kdo je vyrobil bez ohledu, jakou jste zvolili barvu ozvučnice. Podobně jako tomu bylo kdysi s téměř klasickými monitory reálného poslechu Yamaha NS-10 s bílou membránou basáku. Osm let je u KEF přiměřená doba na jistou inovaci, nebo alespoň aktualizaci. Přes minimální vzhledové změny jsou nové soustavy LS50 Meta spolehlivým technologickým a zároveň zvukovým vylepšením.
Popis
Firma KEF je známá od svého počátku vývojem a výrobou vlastních měničů-reproduktorů. I ty věhlasné BBC monitory LS3/5 byly navrženy a od počátku osazovány pouze reproduktory KEF. Mezitím ve firemním vývoji započala éra koaxiálního systému Uni-Q, který byl v první generaci vyvinut ještě za života zakladatele a původního majitele firmy Raymonda Cooka. Postupně byly změněny materiály membrán na hliníkovou slitinu, byla precizována návaznost vysokotónové vrchlíkové membrány na konus membrány hluboko/středotónového reproduktoru, kterou využívá jako zvukovod. Současně byl vysokotónový systém doplněn hvězdicovým difuzorem. Vysokotónový měnič má neodymový magnet a hlubokotónový systém výkonný magnet feritový. U soustav LS50 je membrána hlubokotónové části upevněna na „hrbolatém“ gumovém závěsu Z-Flex. Geometrické řešení závěsu zaručuje nejen přesný pístový pohyb membrány, ale zároveň potlačuje zkreslení způsobené deformací závěsu. Skříň soustavy má čelní stěnu tvaru válcové úseče, je to elegantní, účinné pro potlačení stojatých vln uvnitř ozvučnice a difrakcí na hranách skříně. Vlastní skříň je vyrobena z MDF a je zpevněna vnitřními příčkami. Basreflexový nátrubek zakončený nesymetricky na zadní stěně má oválný průřez a po délce je vytvarován tak, aby zaručoval laminární proudění vzduchu i při vyšších hlasitostech na nízkých kmitočtech (potlačení turbulencí). Zajímavé je že pevná vstupní a výstupní část nátrubku je spojena pružným porézním členem, potlačujícím vnitřní turbulence, ale především výrazně omezuje „průchod“ vyšších basů a středů ze zadní strany membrány hlubokotónového systému. Přenos na nízkých kmitočtech je možné ovlivňovat, dolaďovat molitanovými zátkami. Pro umístění ve volném prostoru na stojanu je doporučeno nátrubek nechat volný, při umístění na desku stolu nebo meter bridge mixážního pultu je doporučeno použít otevřenou zátku, a při umístění na stole blízko stěny je nutné potlačit zdůraznění na basech použitím plné zátky. Výhybka je zakončena na páru masivních svorek. U LS50 Meta používá pasivní výhybka basového reproduktoru filtr třetího řádu a u vysokotónového systému filtr druhého řádu s dělícím kmitočtem 2,1 kHz.
K testu jsme dostali soustavy s povrchem upraveným černým matným lakem, ve kterém je na horní stěně viditelné nenápadné lesklejší firemní logo. Stejně matnou povrchovou úpravu má čelní stěna. Kromě varianty v černé barvě je dodávána bílá, titanově šedá a speciálně královská modrá. Soustavy jsou elegantní a obejdou se bez krycího rámečku. Aktuálně série LS50 Meta používá koaxiální reproduktor již dvanácté generace s dalšími technologickými novinkami. Zásadní změnou na vysokotónové části je doplnění originálního tlumícího systému prostoru těsně za magnetickým obvodem, za vrchlíkovou membránou. Z tohoto prostoru se přes membránu klasických reproduktorů přenášejí nežádoucí odrazy a rezonance, které jsou slyšitelné jako rušivé zabarvení a rozostření signálu. Pro zatlumení tohoto prostoru se používají různé tlumící komůrky, např. u B&W Nautilus a soustav Vivid mají tvar delšího profilovaného kužele, ve kterém se rušivé signály neodrazí ale „umlátí“, u Dynaudia používali za magnetickým obvodem objemnější uzavřenou akusticky zatlumenou komůrku atd. Vývoj firmy KEF navrhl jiný, originálnější způsob. Za otevřeným magnetickým obvodem je umístěn speciální labyrint označovaný jako MAT-Metamaterial Absorbtion Technology. Metamaterial je speciálně vyvinutý plast, s vysokou akustickou pohltivostí, ze kterého je vylisován labyrint připomínající bludiště. Labyrint je vypočítán a navržen jako řada třiceti laděných rezonátorů navazujících těsně na sebe tak, že vytváří člen s akustickou absorpcí 1 (to je vlastnost „otevřeného okna“, větší pohltivost být nemůže) v pásmu 600 Hz až více jak 5 kHz. Tak je zaručeno přímo v kompaktní konstrukci koaxiálního reproduktoru utlumení slyšitelných rušivých odrazů za vrchlíkovou vysokotónovou membránou. Koaxiální uspořádání reproduktorů má jednu zásadní přednost a tou je bodové vyzařování v celém akustickém pásmu. A to je důležité především při poslechu pulzních signálů. U klasických soustav osazených diskrétními reproduktory je možné pro měření určitě nalézt jediný měřící bod, ve kterém je sledovaný pulz nejméně deformován. U koaxiálního reproduktoru s dobře navrženou výhybkou je prostor s optimálním vyzařováním pulzních signálů v širokém rozmezí. Všechny tyto konstrukční „detaily“ mají zaručit co nejdokonalejší reprodukci, a to se u KEF LS50 Meta podařilo. Reprodukce je v širokém rozmezí poslechového úhlu neměnná, spektrálně vyvážená, s mimořádnými basy (na 130mm reproduktor až neuvěřitelnými) a skvělým přenosem prostoru. Nová technologická vylepšení jsou skutečně slyšet.
Jak se testovalo
Reprosoustavy byly testovaný v zatlumené místnost o výměře 24 m2. Použito bylo diskové pole Synology 918+, streamer - D/A převodník TEAC NT-503, MacBook 13“ Pro Retina, přehrávač OPP BDP-95, předzesilovač Accuphase C-265, výkonový zesilovač Accuphase P-450, síťová pračka Accuphase P-500, vše propojeno kabely DIY/Klotz, iPad Pro, stojany DIY 55 cm.
Jako testovací nahrávky byly použity záznamy WAV a FLAC 44, 1-192 kHz/16-24 bit, jazz, rock, klasika… pro mne referenční Miles Davis/Tutu (1986), Kind of Blue (1959/2013 HD Tracs) i SACD, Rolling Stones/Let It Bleed (2012 Remastered), Bridges To Babylon (1997), Antonio Forcione & Sabina Sciubba/Meet Me In London (192 kHz Super Hi Def Edition, Naim), Diana Krall, The Girl in the Other Room, SACD/CD The Look of Love, SACD/CD Čajkovskij 1812 Telarc 2001, CD Rolling Stones Bridge to Babylon (Virgin Records 1997), Arild Andersen, Mira (ECM), Bill Evans Trio, How May Heart Sings, John Coltrane and Milt Jackson, Bags and Trane (1961, 2015 192 kHz/24bit) a další.
Zlaté ucho
Reprodukce koaxiálních reproduktorů je nakažlivá. Charakter a spektrum se nemění v širokém úhlu poslechu. Na to, jak jsou LS50 Meta malé hrají skvěle basy, na které navazuje kompaktní zvuk s přehlednou, přesnou a stabilní lokalizací. Dokonce nemusíte exaktně řešit výškové umístění. I hodně mimo osu se reprodukce pozorovatelně nemění. Pásmo základních kmitočtů je čisté a bez zkreslení i při vyšší poslechové hlasitosti. Při umístění v klasickém stereofonním trojúhelníku soustavy „zmizí“ a zůstane jen spojitý zvukový obraz. Měl jsem možnost přímo porovnávat LS50 Meta s KEF R7 a zvuk zůstává stále neutrální. Na horním konci pásma je ale ještě klidnější a nenápadněji detailní, sušší.
Miroslav Láb
Výrobce: KEF
Zapůjčil: Perfect Sound Group s. r. o.
Hi-Fi studia: Amarock Studio, AVcenter.cz, RODEL - AUDIO, Elektro Fresh, Hifi Hejhal, Hifi Morava, HIFI Opava, HiFi Studio, HifiSound Studio, HiFiStyl, LEPŠÍ ZVUK, Melodie, PP HiFi Studio, RothAudio, Studio Luxusní elektronika