Velká otevřená sluchátka z Francie, která nejsou utopií.
31. 7. 2018
Francouzská společnost Focal-JMLab začala se sluchátky relativně nedávno, ale během několika posledních let už pro ně stačila získat renomé, které si nezadá s pověstí jejích reproduktorových soustav. Ze tří highendových circumaurálních otevřených sluchátek zaujímají v katalogu strategickou pozici nejmladší Clear. Oproti základnímu modelu Elear (27 990 Kč) už z hlediska zvukové kvality nabízejí víc, ale při pohledu na jejich doporučenou cenou 39 990 Kč se potenciálním zájemcům ještě tolik neprotáčejí panenky, jako je tomu u vlajkové lodi jménem Utopia (109 990 Kč), která dělá pro typický rodinný rozpočet čest svému jménu. Sluchátka vyrábějí ve dvou provedeních (buď v decentním akordu různých odstínů šedé a přírodní barvy hliníku, nebo v kontrastnější verzi černé a karmínové) s vysokým podílem ruční práce v domovském závodě ve městě Saint-Étienne, známém jinak díky fotbalovému klubu AS s deseti vavříny mistrů francouzské první ligy.
Opravdu otevřené mušle
Hlavový most sluchátek Clear se „zabydlel“ v robustním pouzdře s čalouněním jemnou polyuretanovou kůží, přecházející na vnitřní polstrované straně v hebký velur, který je díky perforacím příjemně prodyšný. Most po stranách přechází v polohovatelné hliníkové vidlice s dvoubodově uchycenými oválnými mušlemi, osazenými dynamickými měniči o průměru 40 mm s membránami z hliníku, který je kvůli lepším mechanickým vlastnostem legovaný (zpevněný) hořčíkem. Jejich profil „M“ vychází ze stejnojmenného tvaru kalot vysokotónových reproduktorů, které provázejí firemní soustavy z referenční série Utopia. K rychlejší odezvě měničů na špičky signálu přispívají lehké kmitací cívky, které jsou sice navinuty měděným vodičem (kvůli odlehčení se často používá poměděný vodič hliníkový), ale vystačí si bez nosného formeru.
Zvláštní zmínku si zasluhuje provedení mušlí z anodizovaného hliníku, které jsou v nejlepším slova smyslu otevřené („open-back“). Měniče jsou totiž zasazeny do konstrukce ze štíhlých plastových žeber, jež na vnější straně mušlí podpírá drátěnou síťku a uvnitř nese hustě plechový perforovaný profil se zanedbatelnou akustickou impedancí, který chrání před poškozením membrány i s jejich choulostivým uchycením. Pronikání drobných nečistot a prachu brání z obou stran okem téměř neviditelný tyl, takže vybranými částmi mušlí „dohlédneme“ dál přes druhou stranu. Hustou drátěnou síťku lze registrovat na vnější straně mušlí i ve střední části měničů, jejichž magnetický obvod má tvar silnostěnného válce, a vzduchu stlačovanému zadní stěnou membrán v cestě nestojí skoro nic, čímž je dosaženo jejich velmi malého tlumení a tím také dokonalé reprodukce basů. Vlastní konstrukce měničů je obdobná jako u základního modelu Elear i vlajkových lodí Focal Utopia, kde ovšem hliník u membrán vystřídalo lehčí berylium, jehož zpracování je ovšem technlogickým „oříškem“, za který se nutně platí. Prostor mezi ušními bubínky a měniči uzavírají hluboké náušníky z viscoelastické pěny, čalouněné stejně jako vnitřní část hlavového mostu hustě perforovaným velurem, který dobře „dýchá“ a uši se příliš nepotí ani v letních vedrech. Pokud připočteme ještě přiměřený přítlak mostu, uživatelský komfort tak zčásti kompenzuje vyšší hmotnost sluchátek (450 g).
Signálové kabely jsou samozřejmě odnímatelné a připojují se do konektorových zdířek pro jacky o průměru 3,5 mm, které ústí v dolní části na obvodu mušlí, kde kanály rozlišují vyražená písmena L a R.
Jeden kabel nestačí
Vyšší ceně sluchátek odpovídá bohatá výbava. Kabely typu Y najdeme v balení hned tři. Kratší s 3,5mm jacky měří 115 cm a je určený k notebookům a osobní audiotechnice na cestách nebo v práci (tahle sluchátka nejsou rozhodně „venkovní“, pasivní izolace před hlukem z okolního prostředí je zákonitě nižší), dva třímetrové následně zajišťují konektivitu s domácí aparaturou, což jen potvrzuje 6,35mm jack u prvního; další v symetrickém zapojení končí čtyřpólovým XLR konektorem, který dodává renomovaná lichtenštějnská firma Neutrik. Společnými znaky poměrně masivních kabelů jsou žíly z bezkyslíkaté mědi, textilní oplet zvyšující životnost, kovová těla konektorů s pozlacenými kontakty, což lze vztáhnout i na piny XLR konektoru. Výbava zahrnuje ještě adaptér na 6,35mm jack pro nejkratší kabel a elegantní pevné pouzdro na zip, vybavené uvnitř přihrádkou na vybraný ze signálových kabelů. Sluchátka, jejichž kmitočtový rozsah na obou stranách přesahuje akustické pásmo, mají oproti firemním sluchátkům Utopia i Elear nižší jmenovitou impedanci 55 ohmů, která přispívá k větší flexibilitě. Jejich náležité vybuzení totiž bez problémů zvládne i solidní osobní přehrávač, byť zvukovou extratřídu násobí další komponenty zvukového řetězce, především sluchátkový zesilovač.
Pastva pro uši
Sluchátka Focal Clear mají nakročeno ke zvukovému ideálu nejvyššího firemního modelu Utopia, za což podle všeho vděčí obdobné konstrukci dynamických měničů i mušlí. Živý, vyvážený a mimořádně čistý zvuk, jehož kontury nerozhodí sebečlenitější nahrávky ani vyšší hladiny hlasitosti (s ohledem na nevratná poškození sluchu proto není radno knoflík Volume na sluchátkovém zesilovači příliš vytáčet), má pevné základy v přesných, konkrétních basech. Ty jdou „svižně na věc“, jak se také na dynamické měniče s membránami o průměru 40 mm sluší a patří (tady si francouzští konstruktéři ponechali malou rezervu, aby je magnety správně „ukočírovaly“, protože tóny z nejhlubší subkontra oktávy, které se mezi akustickými nástroji omezují na klavír, kontrafagot a největší píšťaly varhan, jsou v hudbě zastoupené jen opravdu sporadicky), ale nejsou nijak zbrklé a neošidí nás v nahrávce o sebemenší detail. To lze ostatně vztáhnout i na velmi důležité pásmo středních kmitočtů, kde nechybějí žádné „barvotvorné“ zázněje či alikvóty. Výšky jsou průzračné a otevřené, akurátní, prostě nemají sklon k exhibicím, což bývá nijak výjimečný problém hlavně při poslechu nahrávek předklasické hudby se zvukově subtilnějším instrumentářem, kdy se třeba fortepiano s dřevěným rámem může „tvářit“ jako moderní koncertní křídlo s kovovým pancířem. U francouzských sluchátek ze zvukového obrazu nic nevyčnívá, ale také v něm nic nechybí. Všechno je přirozené, neutrální - nebo pro někoho snad na první poslech málo atraktivní, ale kvalitní sluchátkový poslech je týmová disciplína, což při poslechovém testu potvrdil i sluchátkový zesilovač InPol Ear italské highendové značky Pathos. Kontakt s hudbou je bezprostřední, což jde zčásti na vrub excelentní dynamiky. Zobrazení prostoru je až holografické, s širokou hudební scénou, což jde samozřejmě zčásti i na vrub sluchátkového zesilovače (či výstupu, sluchátka s kompromisní impedancí nepotřebují k vybuzení obvody s enormní výkonovou rezervou). Nic nepřikrášlují, nepomáhají si zdůrazněním basů či naopak výšek, což není výjimkou ani u cenově srovnatelné konkurence, a o zvukovou kvalitu se demokraticky dělí s dalšími komponenty, které by měly svou kategorií (v optimálním případě) odpovídat. „Cleary“ dělají čest svému jménu a mají ve věci jasno, ať jde o symfonickou hudbu, taneční elektroniku nebo třeba thrash metal. Napříč hudebními žánry jsou víceméně neoposlouchatelné. Regulérní „allrounder“ Achillovou patou může být snad už pouze kvalita nahrávek samotných, ale více už pro věrný zvuk udělat nemůžeme. Cena sluchátek sice není malá, ale odpovídající.
Pavel Víšek
Výrobce: Focal
Distributor: Horn Distribution (CZ) s.r.o.