Dánské kompakty.
21. 3. 2022
Dánská firma Dynaudio existuje více jak 45 let (byla založena v roce 1977 v dánském Skanderborgu) a je známá výrobou reproduktorů a reproduktorových soustav nejen pro domácí poslech, ale i vybavením zvukových režií nahrávacích studií poslechovými monitory. Kdysi dávno, kdy ještě nabízela i samotné reproduktorové měniče, jsem oceňoval jejich vynikající vlastnosti. Protože se firma Dynaudio chlubila ve svých reklamních materiálech u domácích reproduktorových soustav používáním výhybek pouze prvního řádu, musela být rezonance vysokotónových systémů potlačena a musela být na vysokotónové reproduktory hodně nízko (mezi 500 - 800 Hz). A to reproduktory Dynaudio splňovaly ukázkově.
Aktualizovaná firemní technologie
Protože jsem kdysi nějaké reproduktorové soustavy vyvinul (soutěžili jsme dokonce s kamarády Richardem Jejkalem a Pavlem Straňákem jestli dvou nebo třípásmovky - jejich dvoupásmové Monology vyráběla jejich firma Phobos, moje třípásmovky pod označením RS434 vyráběl podnik Elektronika), měl jsem k výhybkám prvního řádu dost rezervovaný vztah a vždycky jsem našel komplikovanější záznam, který je odhalil. Poslední série soustav Dynaudio se už nechlubí „fázově rovnými výhybkami“ a bez problémů používá i filtry alespoň druhého řádu.
Reproduktorové soustavy řady Emit jsou firemní startovací sérií pro Hi-Fi poslech. V řadě jsou dvě regálovky, dvě podlahové soustavy a centrální soustava pro domácí kino. Druhá regálovka má označené Emit 20 (24.990 Kč/pár) a je to dvoupásmová basreflexová ozvučnice osazená 18cm MSP (Magnesium Silicate Polymer) středo/hlubokotónovým reproduktorem používaným především ve vyšší řadě Evoke. Kmitací cívka je navinuta na laminátovém formeru ve dvou vrstvách hliníkovým vodičem s poměděným povrchem, tedy lehká, s vysokou vodivostí. Magnetický obvod je osazen zdvojenými feritovými magnety, čímž se docílí zvýšené citlivosti a optimalizace elektromechanických vlastností reproduktoru. Současně se omezí magnetické vyzařování (to bylo podstatné při blízkosti klasických TV přijímačů s vakuovou obrazovkou). Koš reproduktoru je tuhý výlisek z ocelového plechu. Vysokotónový reproduktor Ceotar má měkkou membránu o průměru 28 mm s vnitřní nanovrstvou Hexis. Klasické měkké vrchlíkové membrány standardně nekmitají jako píst, ale pohybují se jejich různá mezikruží v závislosti na kmitočtu, někdy i ve vzájemné protifázi, a to se projevuje nevyrovnanou kmitočtovou charakteristikou. Technologie Hexis by tuto nectnost měla výrazně omezovat. Membrána navazuje na krátký zvukovod. Magnetický obvod je postaven na feritovém stronciumkarbonátovém magnetu a je uzavřen rozměrnou komůrkou, která zaručuje nízký rezonanční kmitočet kolem 700 Hz.
Hybridní výhybka
Pasivní výhybka je označená jako hybridní, pravděpodobně protože tentokrát kombinuje filtr prvního řádu pro středo/basový reproduktor a filtr druhého řádu pro reproduktor vysokotónový, zaručuje kmitočtový rozsah 53 Hz - 25 kHz +-3 dB, při citlivosti 86 dB/2,83 V/m. Impedance soustavy je 6 ohmů a zatížitelnost 160 wattů.
Skříň soustavy (205 x 370 x 324 mm, hmotnost 10,3 kg) je přesný výrobek z MDF desek s povrchovou úpravou bílým, černým lakem nebo s povrchem dýhy ořechu. Čelní stěna je z hladce černě lakované MDF desky s matným povrchem. Reproduktory mají skryté upevňovací šrouby a krycí rámečky se uchycují skrytými magnety. Vypadá to skvěle! Basreflexový nátrubek je zakončen na zadní stěně skříně a pro potlačení turbulencí je na obou stranách masivně zaoblen a drážkován. Pasívní výhybka je zakončena párem zlacených svorek ve skříňce na zadní stěně.
Sympatické jsou transportní krytky vysokotónové membrány uchycené třemi neodymovými magnety. S výhodou jsem je využil při návštěvě malého vnuka. Měl jsem jistotu, že se k membránám nedostane.
Když hrají, tak...
Reproduktorové soustavy byly nainstalovány na stojanech vysokých 55 cm a připojeny k řetězci sestaveného ze serveru Synology 918+, serveru Roon Nucleus, D/A převodníku Audio G-D R1, předzesilovače Accuphase C-265 a výkonového zesilovače Accuphase A-450. Nucleus byl ovládán tabletem iPad Pro a využíval službu Tidal Master.
Záznamy WAV a FLAC 44,1 - 192 kHz/16-24 bit, jazz, rock, klasika, pro mne referenční Miles Davis/Tutu (1986), Kind of Blue (1959/2013 HD Tracs) i SACD, Rolling Stones/Let It Bleed (2012 Remastered), Bridges To Babylon (1997), Antonio Forcione & Sabina Sciubba/Meet Me In London (192 kHz Super Hi Def Edition, Naim), Diana Krall, The Girl in the Other Room, SACD/CD The Look of Love, SACD/CD Čajkovskij 1812 Telarc 2001, CD Rolling Stones Bridge to Babylon (Virgin Records 1997), Arild Andersen, Mira (ECM), Bill Evans Trio, How May Heart Sings, John Coltrane and Milt Jackson, Bags and Trane (1961, 2015 192 kHz/24bit) a další.
Reprodukce je vynikající, sušší a exaktnější. Relativně malý basový reproduktor je plynule navázán na vysokotónový systém a vyzařování je spektrálně vyvážené od nízkých basů až po konec akustického pásma bez jakýchkoliv rezonancí nebo pozorovatelného zkreslení. Tympán na Mira Raijin je na tak malé soustavy mohutný, s dostatkem energie. Vokály (Diana Krall, Anna Netrebko) jsou spektrálně plynulé a přirozené. Dokonce komplikovanější nahrávky (Rolling Stones, Weather Report 8.30) jsou reprodukovány čistě a bez pozorovatelného zkreslení. Reproduktorové soustavy Dynaudio Emit 20 jsou vynikající a uplatní se skvěle i v akusticky živějších menších místnostech.
Miroslav Láb
Výrobce: Dynaudio
Zapůjčil: AV Integra CZ s.r.o.
Hi-Fi studia: Audio Pragma, Audiofriend, AudioStudio, Avitsmart, Hifi Morava, HIFI Opava, HiFi Studio, HIFIpartner, HifiSound Studio, PP HiFi Studio, PureSound, Studio Eso, Studio Luxusní elektronika