Místo čipu rychlé počty.
19. 11. 2019
Z aktuální nabídky anglické společnosti Chord Electronics jsme si už na jaře představili dva zástupce rozměrově kompaktnější řady Chordette, D/A převodník sdružený s předzesilovačem i sluchátkovým zesilovačem Hugo TT 2 a „převzorkovávač“ Hugo M Scaler, oba už s šestimístnou cenou v korunách. Do téže série patří i základní model D/A převodníku Qutest (za 34 990 Kč), který je v tuhém šasi z tlakově litého, černě anodizovaného hliníku o rozměrech 160 x 41 x 72 mm a s celkovou hmotností 770 g v případě potřeby dobře přenosný, i když nejvíce práce odvede při „upgradu“ domácí aparatury, kde obvykle promění kupříkladu postarší CD přehrávač s dobrou mechanikou na pouhý transport dat.
Tlačítka? Radši barevné „skleněnky“
Chord Qutest patří do nejmladší generace softwarových D/A převodníků, jež v posledních dvaceti letech proslavil konstruktér Robert Watts. Ten čipy v obvodech firem od Asahi Kasei Microdevices až po Wolfson (tady totiž zkrácená „převodníková“ abeceda končí) vždycky přehlížel, protože pro převod digitálního signálu na analogový využívá značný výpočetní výkon programovatelných hradlových polí FPGA (Field Programmable Gate Array). Zpracování signálu zde zajišťují desítky vzájemně navazujících algoritmů, jež počáteční „schodiště“ digitálního záznamu vyhlazují do spojité analogové křivky. Tyto algoritmy tvoří jádro patentované filtrační technologie WTA (Watts Transient Aligned). Věrnou reprodukci hudby totiž ovlivňuje přesné časování tranzientů – nakmitávcích a dokmitávcích jevů u neperkusních zdrojů zvuku, především strunných a dechových nástrojů, které rozlišují už řádově mikrosekundy.
Jako u zmíněného dražšího D/A převodníku Hugo TT 2 v zapojení nemůže chybět zakázkově modifikované programovatelné hradlové pole Artix 7 z výrobního programu severoamerické společnosti Xilinx, které má úctyhodných 86 jader, z nichž každé „běží“ na frekvenci 208 MHz (zvědavci mohou tento obvod s vysokou hustotou integrace obdivovat kruhovým okénkem v horní stěně šasi, jehož podsvícení odpovídá vzorkovací frekvenci zpracovávaného signálu). Ovládání je intuitivní pro každého, kdo má zažité barevné škály dvou podsvícených „skleněnek“, jež u komponentů Chord Electronics už tradičně suplují tlačítka. Filters mění ve čtyřech variantách tonální charakteristiku (bílá Incisive neutral, zelená Incisive neutral high-frequency roll-off, oranžová Warm a červená Warm high-frequency roll-off) a Input přepíná mezi třemi digitálními vstupy, optickým (PCD do 192 kHz/24 bitů, základ DSD64), koaxiálním, vyvedeným na páru zdířek pro profesionální konektory BNC (PCM do 384 kHz/24 bitů, v duálním módu pak 768 kHz/24 bitů) a asynchronním portem USB (PCM do 768 kHz/32 bitů, až DSD512).
Na zadním panelu najdeme vesměs pozlacené přípojky, jež kromě zmíněných digitálních vstupů patří analogovému výstupu (s párem zdířek pro konektory RCA) a konečně zdířce pro externí napájecí adaptér 5 V/1 A. Parametry uvádějí kmitočtový rozsah přes celé akustické pásmo, celkové harmonické zkreslení menší než 0,0001 % a odstup rušivých napětí větší než -117 dB i špičkové oddělení kanálů 138 dB (obě hodnoty jsou vztaženy ke kmitočtu 1 kHz a impedanci 300 ohmů).
Posté jako poprvé
D/A převodník Chord Qutest jsem testoval v poslechovém studiu společnosti AVcenter v pražských Kunraticích, kde celou sestavu doplňovaly další komponenty z katalogu Chord Electronics – integrovaný zesilovač CPM 2650 jako předzesilovač, výkonový zesilovač SPM 1050 MKII a CD přehrávač One v roli hodně luxusního transportu, zmínit je třeba ještě dánské reprosoustavy Audiovector R3 a kabely byly značky Nordost, s výjimkou reproduktorových Chord Epic XL Ohmic (pouze na okraj, kabely vyrábí jiná anglická značka, která se jmenuje pouze Chord a má shodou okolností téhož distributora).
Jako testovací posloužily CD Jack DeJohnette, Larry Grenadier, John Medeski, John Scofield: Hudson (Motema, 2017), G. F. Händel: Music for the Royal Fireworks / Tafelmusik, dir Jeanne Lamon (Vivarte/Sony Classical, 1998), The Staves: If I Was (Atlantic, 2015), Suede: Singles (Sony Music, 2003), Chris Thile & Brad Mehldau (Nonesuch, 2017) a Tredici Bacci: La Fine Del Futuro (NNA Tapes, 2019).
Muzikální zvukový projev D/A převodníku Qutest vyniká jak mimořádnou čistotou, tak fenomenální dynamikou, což synergicky vyniká zvláště při dynamických špičkách členitých nahrávek, jejichž zvukové kontury zůstávají zřetelné a neslévají se. Vypíchnout si zaslouží neomylná lokalizace jednotlivých nástrojů na široké hudební scéně. Lze všeobecně říci, že u mnoha důvěrně známých nahrávek se zpočátku vtírá pocit, jako bychom je poslouchali poprvé, ale dále už samozřejmě platí rčení, že na lepší se rychle zvyká. Podmínku nutnou samozřejmě představuje vyvážený zvukový řetězec, který kvality D/A převodníku dokáže „prodat“ posluchačům.
Pavel Víšek
Výrobce: Chord Electronics
Distributor: AUDIO CENTER CZECH s.r.o.
Hi-Fi studia: AVcenter.cz, Avitsmart, Hifi Morava, HiFi Safír Olomouc, HifiSound Studio, HiFiStyl, LEPŠÍ ZVUK, PP HiFi Studio, Studio Luxusní elektronika, Studio Špalíček