Jeden za všechny.
5. 12. 2019
V audiofilském zeměpise Spojených států máme vzhledem k velikosti zámořského trhu stále četné mezery, které domácí distributoři alespoň zčásti zacelují. Mezi podzimní přírůstky patří značka Cary Audio, jež vznikla koncem 80. let v Raileighu, hlavním městě státu Severní Karolína, známějším jako sídlo linuxovské softwarové společnosti Red Hat. Těžiště katalogu Cary Audio představují high-endové komponenty s častým zastoupením elektronek, ale mezi výjimky patří „sdruženář“ AiOS, jehož označení je akronymem z výmluvného slovního spojení All-in-One-System.
Efektivní komponent
AiOS nabízí vedle kompaktních rozměrů 36 x 7,5 x 28 cm (váží 6,8 kg) i možnost barevného vyladění s interiérem. Šasi na čtyřech patkách, jehož základna i horní stěna jsou zaoblené velkým poloměrem, tvoří profily z tlakově litého hliníku, anodizovaného standardně do titanově šedé, ale bočnice lze objednat v pěti dalších barvách (zelené, fialové, modré, červené či nazlátlé). Všechny mají větrací otvory, na což je třeba myslet při umístění přístroje, který se bez dobré cirkulace vzduchu neobejde, „topí“ docela citelně. Na úzkém čelním panelu lze volit ze šesti barev podsvícení inverzního monochromatického LCD displeje (zobrazuje jen základní informace, klíčový je displej chytrého telefonu či lépe tabletu s instalovanou firemní aplikací, dostupnou ve verzích pro operační systémy Android a iOS) i ovládacích dotykových senzorů.
K designovým hrátkám zůstanou skalní audiofilové možná rezervovaní, ale ty AiOS určitě potěší výbavou. Vnitřního prostoru sice není nazbyt, ale konstruktéři se spínacímu napájecímu zdroji i výkonovému zesilovači ve třídě D vyhnuli velkým obloukem. Hodně místa tak vyžaduje robustní toroidní transformátor klasického napájecího zdroje a koncový stupeň diskrétně osazený tranzistory MOSFET, který pracuje ve třídě AB, vychází z dražšího firemního výkonového zesilovače SA-200.2, v němž spíše výjimečně nenarazíme na elektronky. Napájecí zdroj má své limity, ale AiOS s trvalým výkonem 2x 75 W do osmiohmové zátěže vybudí v běžné poslechové místnosti i „hladovější“ reprosoustavy. D/A převodník s obvodem Asahi Kasei AK4490EQ, který je převzatý z firemního streameru DMS-500, podporuje signály PCM až do vzorkovací frekvence 384 kHz (u souborů WAV výjimečně až 768 kHz) a hloubky 32 bitů, jednobitové streamy DSD končí až na DSD512, tedy u vzorkovací frekvence 22,57 MHz.
Formátová kompatibilita je široká, vypíchnout je třeba podporu zvukového kodeku MQA, který využijeme ze síťových služeb lokalizovaných v České republice u vyššího tarifu TIDAL HiFi (přímou podporu účtů nabízí AiOS kromě TIDALu rovněž u Spotify). Streamovat lze v domácí síti samozřejmě i hudbu z osobního počítače nebo datového úložiště NAS. Zvuk lze upravovat pomocí devíti křivek (osmi žánrových a jedné uživatelské) patnáctipásmového ekvalizéru, ale audiofilové upřednostní technologii TruBit, jež umožňuje konverzi signálu PCM na vyšší vzorkovací frekvenci i do jednobitových streamů DSD, na DSD64, DSD128 nebo DSD256 (upsampling na DSD256 je samozřejmě možný i v případě DSD64 a DSD128). Vše potřebné můžeme snadno a s elementární znalostí angličtiny také intuitivně ovládat ze stabilní aplikace, u níž navíc potěší rychlé odezvy. AiOS je Roon Ready, připravený na ovládání prostřednictvím komfortní placené platformy Roon, která vytváří z nahrávek síťových služeb i lokálních zdrojů hudební knihovnu, zahrnující i recenze alb. Nahrávky lze selektovat podle spousty kritérií včetně jejich dynamického rozsahu.
Na zadním panelu je plno
Nic nelze vytknout ani konektivitě, která má v dobrém slova smyslu značné rezervy. Na úzkém zadním panelu konstruktéři „hospodařili“ skoro s každým centimetrem. O tucet silně pozlacených zdířek pro konektory cinch se dělí dva linkové vstupy, vstup výkonového zesilovače (Main in), výstup z předzesilovače (Pre out) i pro subwoofer a dvě digitální přípojky S/PDIF – vstup i výstup, jež mají v přípojkách pro konektory TOSLINK alternativu také pro „optiku“. Ve dvou jsou zastoupeny i porty USB-A pro přehrávání audia z paměťových flashek či externích pevných disků (třetí port USB-A je čelní, ve společnosti slotu pro paměťovou kartu SD, resp. SDXC). Port USB-B však slouží výhradně pro aktualizaci firmwaru. Šroubovací pozlacené zdířky slouží třem velkým směrovatelným anténkám: dvě má k dispozici Wi-Fi, lichou pak rozhraní Bluetooth, jež mimo standard podporuje alespoň kodek aptX, který bude nejspíš sekundovat solidně vybavenému chytrému telefonu, protože pro kvalitní streamování stejně využijeme nejčastěji ethernetový vstup LAN (RJ45). Čtyři pozlacené šroubovací terminály jsou poměrně subtilní, umístěné navíc blízko u sebe, což je třeba zohlednit při výběru reproduktorových kabelů zakončených přijatelně dimenzovanými banánky. Dále zbývá zmínit pouze systémovou sběrnici s výstupem spínacího napětí 12 V pro ovládání dalších komponentů a třípólovou zásuvku pro napájecí kabel.
Zvukově přínosný „upscaling“
Cary Audio AiOS jsem poslouchal v sestavě se stojanovými dvoupásmovkami Xavian Perla, basy podpořil (a důležitému pásmu středních kmitočtů současně ulevil) aktivní subwoofer SVS SB-2000; reproduktorové kabely byly značky XSymphony. Jako testovací jsem využil nahrávky ve vysokém rozlišení kódované v MQA napříč různými žánry z nabídky TIDAL Masters v tarifu síťové služby TIDAL HiFi, hlavně Béla Fleck & Abigail Washburn: Echo In The Valley (Rounder, 2017; orig. 96 kHz/24 kHz), Magdalena Kožená: Monteverdi / La Cetra Barockorchester Basel, dir Andrea Marcon (Deutsche Grammophon, 2016; 96 kHz/24 bitů), (Parlophone, 2017; ), Brad Mehldau: Finding Gabriel (Nonesuch, 2019; 88,2 kHz/24 bitů), Sepultura (Roadrunner, 1996; 192 kHz/24 bitů) a Neil Young: Colorado (Reprise, 2019; 192 kHz/24 bitů).
AiOS už s přemostěnou technologií TruBit nabízí vitální, transparentní a výborně kontrolovaný zvuk s přesně lokalizovanou hudební scénou, který za sebou daleko nechá reprodukci „věže“ ze stolních komponentů nižší střední třídy. Zmiňovaná technologie TruBit pomůže v dynamických špičkách zvláště členitějším nahrávkám, kde zůstávají zvukové kontury „zaostřené“, přesně definované a přirozené, nikoli ostré. Z aplikace lze snadno volit konverzi na libovolný z vyšších podporovaných vzorkovacích frekvencí, ale nejlépe mi vyhovovala transformace na standard DSD64, který je ostatně vlastní většině disků SACD. Nahrávek pořízených přímo v DSD je totiž menšina a zdrojem pro většinu digitálního obsahu v DSD představují analogové magnetofonové pásy, případně digitální studiové nahrávky v PCM 192 kHz/24 bitů. Cary Audio AiOS patří do firemní Lifestyle Series, ale i když nejedna designová „samohrajka“ od konkurence nabízí především líbivý exteriér, tohle není náš případ. Kromě velkého zvuku nesmíme zapomínat ani na stabilní aplikaci s přehledným menu. Četba obsáhlého manuálu není nezbytná, angličtinářům postačí stisknout grafické tlačítko Tip a v komiksových „bublinách“ se zobrazí řada užitečných inspirací, s nimiž zvuk vyladí do optimální podoby.
Pavel Víšek
Výrobce: Cary Audio
Distributor: High-End Audio Studio s.r.o.
Hi-Fi studia: High-End Audio Studio