Zase o kus větší vlajkové lodě.
21. 10. 2022
Svou dostupnější řadu QR, kterou navrhl šéfkonstruktér Mads Klifoth (syn zakladatele Oleho Klifotha), nepřestává dánská společnost F3 / Audiovector posilovat. Premiéru tato série absolvovala před šesti lety, kdy byly nejvyšším modelem dvouapůlpásmové podlahové soustavy QR 3. Ty v roce 2019 vystřídaly větší a třípásmové soustavy QR 5, které už dokázaly ozvučit větší poslechové místnosti.
Letošní novinka QR 7, která se poprvé představila na jaře v Mnichově během tradiční výstavy High End, zvedá laťku případný nástupkyním ještě výš. S rozměry kabinetů 25 x 114 x 40 cm jde přitom stále ještě o docela kompaktní sloupky, které na sebe zbytečně nestrhávají pozornost. Vybírat lze ze tří provedení, s povrchovou úpravou sedmivrstvým, dokonale rovným lakem – buď lesklým černým nebo polomatným „hedvábným“ bílým, popřípadě výběrovou ořechovou dýhou v polomatném transparentním laku, zachovávajícím částečně texturu dřeva. Odnímatelné rámečky, které v rozích aretují silné magnety, chrání pouze horní část čelních stěn v bezprostředním okolí měničů. Zpracování je precizní, soustavy vyrábějí s vysokým podílem ruční práce v městečku Skovlunde nedaleko dánské metropole.
Chytrá studiová finesa
Stěny ozvučnic se zaoblenými bočními hranami, které uvnitř tlumí syntetické rouno a zčásti také vrstvy bitumenu, tvoří silné HDF desky, ale k celkové tuhosti ještě přispívají plné přepážky, oddělující samostatné komory hlubokotónových měničů. Z hmotnosti 36,2 kg, která připadá na jednu soustavu, je zřejmé, že konstrukce je poctivá, spíše naddimenzovaná. Obrysy kabinetů se oproti modelu QR 5 výrazněji nezměnily, protože kabinety, jež mají dvapůlkrát větší vnitřní objem, „narostly“ hlavně do hloubky. Obdélníkové průduchy bassreflexu, využívající firemní technologii Q-port, se nalézají poblíž čelních stěn a vyzařují kolmo vůči robustním základnám z dřevovláknitých desek, opatřeným v rozích závity pro odhmotňovací hroty z příslušenství; potřebnou mezeru 20 mm mezi dolními stěnami ozvučnic a základnami vymezuje čtveřice kovových distančních sloupků. Základny po obvodu o cca 20 mm přesahují půdorys vlastních ozvučnic a vylepšují tak soustavám stabilitu. Ty pak s technologií Q-port nepotřebují v poslechové místnosti větší odstup od zadní stěny, návod uvádí jako nezbytné minimum pouze 10 cm.
Soustavy jsou osazené měniči, které si nechává dánská značka vyrábět na zakázku. Druhou generaci páskového tweeteru Gold Leaf AMT 2 převzal Mads Klifoth z modelu QR 5. Vypíchnout si zde zaslouží filtr S-stop, který tvoří jemná síťka z pozlacených drátků. Jeho princip vychází z POP filtrů, které pracují v opačném gardu u studiových mikrofonů: rozptylují akustickou energii mimo hlavní směr šíření zvukových vln a potlačují efektivně náhlé změny akustického tlaku, ke kterým dochází zvláště u sykavek a jiných „explozívních“ hlásek. Další tři měniče Pure Piston se vyznačují obdobnou konstrukcí, ale zčásti se liší průměrem. Středotónový typ o průměru 152 mm následují dva osmipalcové woofery o průměru 203 mm. Vyduté sendvičové membrány, jež tvoří krajní vrstvy z leteckého hliníku oddělené speciálním tlumícím materiálem, s tuhými litinovými koši spojují pryžové vlnky s velkým zdvihem. Magnety měničů Pure Piston jsou feritové, u wooferů kvůli vyšší citlivosti navíc zdvojené.
Basy „dosáhnou“ hluboko
U pasivních elektrických výhybek značka uvádí pouze dělicí kmitočty 425 Hz a 3000 Hz. Vzhledem k příslušnosti soustav do nejdostupnější řady QR narazíme v osazení místy také na elektrolytické kondenzátory a cívky vinuté na feritovém jádru, ale v klíčové části jednotlivých větví jsou užité svitkové kondenzátory a vzduchové cívky, které jsou pravidlem až u referenční řady R. Dva pozlacené šroubovací terminály, které si poradí s libovolně zakončenými reproduktorovými kabely, mají místo vzadu nad základnou na silném a poměrně rozložitém hliníkovém panelu, který z druhé vnitřní strany nese „tišťák“ s elektrickou výhybkou. Kmitočtovým rozsahem 28 až 52 000 Hz soustavy zasahují v dolní části akustického spektra zčásti až do nejhlubší subkontra oktávy, ale vypovídací hodnotu této informace snižuje absence tolerančního pásma. Při jmenovité impedanci 6 ohmů vykazují mírně nadprůměrnou charakteristickou citlivost 90,5 dB (pro 1 W a 1 m), takže nároky na výkonovou rezervu zesilovače nejsou nijak výrazné. Nijak omezovat se však není nutné, protože maximální zatížitelnost je 300 W.
Na žánry nejsou vybíravé
Test se uskutečnil v Praze na Vinohradech v showroomu společnosti AVcenter, kde reproduktorové soustavy doplnily komponenty Chord Electronics, výkonový zesilovač SPM 1050 MKII, D/A převodník s předzesilovačem DAVE a jako transport CD přehrávač One. Veškerá kabeláž byla z katalogu společnosti Cardas Audio. Jako testovací jsem vybral skladby z CD Leonard Cohen: You Want It Darker (Columbia, 2016), Garbage: Beautiful Garbage (Mushroom, 2001), Jack DeJohnette, Larry Grenadier, John Medeski, John Scofield: Hudson (Motéma Music, 2017), Dmitri Shostakovich: The Jazz Album / Royal Concertgebouw Orchestra, dir. Riccardo Chailly (Decca, 1993) a Rob Wasserman: Trios (GRP, 1994).
Soustavy potěší neutrální tonalitou, která je pasuje na „allroundery“, otevřené prakticky libovolnému hudebnímu žánru. Zvuk nabízejí komplexní, transparentní a kmitočtově vyvážený. Jeho základ tvoří přesně definované basy s plným tělem, které zasahují poměrně hluboko, ale jejich objem je právě „tak akorát“. Nijak nevyčnívají a plynule přecházejí do pásma nižší středů. Barvotvorné střední pásmo je jako celek filigránsky prokreslené. Výtečný dojem z reprodukce umocňují čisté, živé a hladké výšky, s nimiž hudba dostává bezmála další rozměr. Pochválit je třeba také výtečnou dynamiku. Celistvá hudební scéna má kromě odpovídající šířky i potřebnou hloubku, lokalizace hudebních nástrojů a vokálů je tak přehledná. Projev soustav je uvolněný i muzikální, láká k opakovanému poslechu.
Pavel Víšek
Výrobce: F3 / Audiovector
Zapůjčil: AUDIO CENTER CZECH s.r.o.
Hi-Fi studia: AVcenter.cz, RODEL - AUDIO, Avitsmart, Hi-Fi Studio FM, HiFi Studio, LEPŠÍ ZVUK, PureSound