Nové vlajkové lodi dánské flotily.
10. 6. 2019
Dánsko neoslní rozlohou ani počtem obyvatel, ale na high-endové mapě světa zaujímá důležité místo jako tradiční výrobce reproduktorů i reproduktorových soustav. Společnost Audiovector, která letos slaví kulaté jubileum, vzešla podobně jako známější značka Dynaudio z „boomu“ Hi-Fi v 70. letech minulého století, i když ji Ole Klifoth založil v roce 1979 ještě pod názvem F3/LYD. Šéfkonstruktérem je už nějaký čas jeho syn Mads Klifoth, mezi jehož návrhy patří i aktuálně nejdostupnější řada QR. Ta měla sice premiéru už v roce 2016, ale novou vlajkovou loď dostala až letos na jaře, kdy třípásmovky QR 5 (pár za 74 990 Kč) „přerostly“ dvouapůlpásmové sloupky QR 3 (cena 48 690 Kč). Vyrábějí se ve třech různých provedeních: v sedmivrstvém laku (lesklém černém nebo polomatném bílém) nebo potažené tmavou ořechovou dýhou, ošetřeném polomatným čirým lakem, který zčásti zchovává výraznou texturu dřeva. Odnímatelné (magneticky aretované) rámečky svou plochou chrání pouze měniče a jsou vždycky potažené černou průzvučnou tkaninou. Design tentokrát vychází vstříc gustu estétů, oproti vyšším řadám už není tak technicistní. Příruby velkých měničů kryjí mezikruží z kartáčovaného hliníku, eloxovaného do wolframově šedé, stejný materiál s totožnou povrchovou úpravou tvoří také základní desku tweeterů.
Měniče nejmladší generace
U soustav o rozměrech 21 x 105,7 x 27 cm budí důvěru už hmotnost 22,9 kg, která naznačuje, že zpracování není nijak poddimenzované. Tuhé kabinety se zaoblenými bočními hranami, které jsou uvnitř zatlumené syntetickým rounem a zčásti také bitumenem, tvoří MDF desky o tloušťce 19 mm. Trubice bassreflexových rezonátorů vyzařují kolmo vůči masivním základnám, které jsou v rozích opatřeny závity pro odhmotňovací hroty z příslušenství. Potřebný odstup 20 mm mezi dolními stranami ozvučnic a základnami vymezují čtyři kovové distanční sloupky (tuto technologickou finesu Audiovector označuje Q-port). Díky orientaci bassreflexu nejsou soustavy příliš háklivé na umístění v místnosti a nechají si líbit i menší než půlmetrový odstup od zadní zdi.
Veškeré reproduktory v osazení jsou firemní. Specialitu QR 5 představuje druhá generace páskového tweeteru Gold Leaf AMT 2 (vychází z typu u soustav Avantgarde z vyšší řady SR), opatřeného jemnou drátěnou síťkou filtru S-stop, který je přímou obdobou POP filtrů studiových mikrofonů (membránu v podobě „harmoniky“ chrání před poškozením už pět horizontálně orientovaných štěrbin v základní desce). Ty využívají princip rozptýlení akustické energie mimo hlavní směr šíření zvukových vln a slouží k potlačení náhlých změn akustického tlaku vokálů kupříkladu u sykavek a jiných „explozívních“ hlásek. Obdobnou funkci „naruby“ plní u tweeterů Audiovector filtry S-stop. Zbývající měniče Pure Piston o průměru 150 mm mají navenek stejnou konstrukci, ať už jde o středotónový nebo dvojici wooferů. Vyduté membrány se sendvičovou strukturou, kde vnitřní a vnější vrstvy z vytvrzeného leteckého hliníku odděluje tlumicí materiál, spojují s lisovanými koši pryžové závěsy s velkým zdvihem. Jejich pohon zajišťují zdvojené feritové magnety.
U elektrických výhybek s aplikovanou firemní technologií DFF (Dynamic Feed Forward) známe pouze dělicí kmitočty 400 Hz a 3 kHz. V jejich osazení narazíme ještě na kondenzátory svitkové i elektrolytické stejně jako cívky vzduchové a vinuté na feritovém jádru. S ohledem na poměrně malou desku tištěných spojů je důvodem spíše úspora místa, nežli výrobních nákladů.
K propojení se zesilovačem slouží vzadu nad základnou dva jednotlivě montované šroubovací terminály s dostatečným rozestupem, které si poradí s libovolně zakončenými reproduktorovými kabely. Kmitočtovým rozsahem 25 – 45 000 Hz sloupky QR 5 zasahují dole až do nejhlubší subkontraoktávy, aby na druhém konci akustické spektrum s velkou rezervou přesahovaly (vypovídací hodnotu tohoto parametru žel snižuje absence tolerančního pásma). Plusy pro každý zesilovač ovšem představuje jmenovitá impedance 4 ohmy i nadprůměrná charakteristická citlivost 91 dB (při 2,83 V na vstupních svorkách).
High-end pro každý žánr
Soustavy Audiovector QR 5 jsem testoval v poslechovém studiu společnosti AVcenter.cz v pražských Kunraticích, kde je doplnily komponenty anglické značky Chord Electronics, a to integrovaný zesilovač CPM 2650, D/A převodník Hugo TT2, „převzorkovávač“ Hugo M Scaler a jako transport CD přehrávač One. Přístroje Hugo TT2 a CPM 2650 propojil symetrický signálový kabel KrautWire Cameo Pro, ostatní kabeláž byla značky Nordost. Jako testovací jsem zvolil skladby z CD Garbage: Garbage / 20t Anniversary Deluxe Edition (Stun Volume, 2015), Gyorgy Ligeti: The Ligeti Project II (Teldec, 2002), Franz Schubert: Trout Quintet/Arpeggione/Notturno (Vivarte-Sony Classical, 1998) a Rob Wasserman: Trios (GRP, 1994).
Soustavy nabízejí kultivovaný, kmitočtově vyrovnaný zvuk, který staví na přesných i docela svižných basech v odpovídajícím objemu. Pásmo středních kmitočtů je přehledné, jeho spojitost vítězí nad analytičností. Přímo superlativy však snesou rychlé i lehké výšky, možná poněkud zvýrazněné, ale hladké, bez sebemenšího náznaku agrese. Hudební scénu QR 5 vykreslují zeširoka, potřebná hloubka ještě zpřesňuje lokalizaci nástrojů. Za vynikající dynamiku vděčí nejenom vyšší charakteristické citlivosti, při testu šla zčásti na vrub integrovaného zesilovače Chord CPM 2650 s naddimenzovaným spínaným zdrojem napětí i odpovídající autoritou. Třípásmovky Audiovector QR 5 můžeme považovat víceméně za „allrounderky“, na hudební žánry nejsou vybíravé, se ctí se zmocňují komorní hudby, orchestrálních nahrávek i rockového nářezu.
Pavel Víšek
Výrobce: Audiovector
Distributor: AUDIO CENTER CZECH s.r.o.
Hi-Fi studia: AVcenter.cz, RODEL - AUDIO, Avitsmart, Hi-Fi Studio FM, HiFi Studio, LEPŠÍ ZVUK