Neznám lepší integrovaný zesilovač!
6. 9. 2021
Japonská firma Accuphase většinou nepřichází s revolučními změnami, ale logickým a systematickým vylepšováním toho ověřeného a vynikajícího. Novinka, integrovaný zesilovač E-800 je toho praktickým důkazem.
Kumulovaná špičková technika
Před několika lety jsme testovali, pro mě největší „áčkový integráč“, Accuphase E-650 a měl jsem pocit, že jej něco hned tak nepřekoná. Chyba! U Accuphase vyrobili vlajkovou loď mezi integrovanými zesilovači, zesilovač E-800, ve kterém jsou důsledně aplikovány obvodové novinky z posledních modelů, a ty jsou v detailech dále zdokonaleny. Osmistovka je oproti E-650 ještě o 11 kg těžší, jsou to kila ukrytá ve výkonnější elektronice, napájecím síťovém transformátoru a chladičích, které jsou stále diskrétně namontované uvnitř zesilovače. Oproti předchozím modelům byl logicky posílen napájecí zdroj o výkonnější stíněný toroidní transformátor a dvojici filtračních kondenzátorů po 60 000 uF. Výkonové stupně pracující ve třídě A jsou osazeny vždy šesticí párů komplementárních MOS-FET tranzistorů Fairchild. Oba výkonové zesilovače jsou konstruovány jako samostatné identické konstrukční moduly. Pro zajištění čisté signálové cesty jsou ochranné obvody galvanicky odděleny optokoplery. Extrémně vysoký činitel tlumení výkonových zesilovačů je zaručen použitím monolitických MOSFET spínačů (odpor 1 mohm) těsně před výstupními terminály. Spínače jsou řízeny ochrannými obvody a v případě závady nebo přetížení odpojí reproduktorové soustavy, zároveň slouží k přepínání výstupů (A/B). Druhým zásadním krokem přispívajícím k vysokému činiteli tlumení (minimálnímu výstupnímu odporu) je zavedení symetrické napěťové zpětné vazby až z výstupních svorek (zahrnuje i zemní přívod), současně toto řešení vede k dalšímu snížení zkreslení všeho druhu.
Accuphase stále analogový
Osmistovka je důsledně analogový zesilovač, pět nesymetrických, dva symetrické vstupy a vstupy procesoru a páskové smyčky jsou přepínány přímo u konektorů miniaturními relé. Standardně jsou na zadním panelu dvě pozice pro phono nebo DAC modul, a kromě gramofonu s MM nebo MC přenoskou je možné použít i optický, koaxiální nebo USB vstup. Použití těchto modulů je indikováno na čelním panelu, včetně formátu vstupního signálu. Modul DAC-50 převodníku je osazen integrovanými D/A převodníky Asahi Kasei AK4490EQ schopnými dekódovat PCM signály do 384 kHz/32 bit a DSD signálů do 11,2 MHz. Sloty pro moduly jsou u Accuphase koncipovány od počátku stejně univerzálně, a tak je možné bezproblémově použít i starší moduly.
V poslední době je u Accuphase zásadní změnou používání analogového, digitálně řízeného regulátoru hlasitosti AAVA (Accuphase Analog Vari-Gain Amplifier), který je navíc v signálové cestě zapojován důsledně jako symetrický. Zásadní předností AAVA je bezkontaktní řízení hlasitosti s konstantním vstupním a výstupním odporem regulátoru a signálová cesta je optimalizovaná s ohledem na minimální šumové pozadí. Šestnáct převodníků napětí proud je možné kombinovat tak, že je teoreticky možné regulovat hlasitost ve více než 65000 krocích. Ovládání regulace hlasitosti je přesným firemním krokovým ovladačem, který je opatřen převody a motorkem, a je možné jej řídit i dálkovým ovladačem. Indikace nastavené hlasitosti je na třímístném displeji.
Na čelním panelu je pouze regulátor hlasitosti a přepínač vstupů, ostatní ovládací prvky jsou pod odklápěcím krytem. Kromě téměř standardních ovládacích prvků je i přepínač, který umožňuje přerušení signálové cesty a rozdělení osmistovky na nezávislý předzesilovač a výkonový zesilovač. Při uzavřeném krytu je nastavení zesilovače indikováno devíti LEDkami a výstupní výkon je zobrazován na rozměrných barevných displejích připomínajících klasické ručkové indikátory.
Mezi mé kontrolní pokusy o stavu reprodukčního zařízení patří postupné zvyšování hlasitosti poslechu bez signálu. Pokud se charakter základního hluku-šumu skokem změní, signalizuje to určitou míru nestability a tím i problematickou reprodukci i když někdy může působit zajímavě!? U osmistovky je odstup rušivých napětí mimořádně vysoký (104 dBA) a ani při použití citlivých reproduktorových soustav neuslyšíte žádný šum! Je to vynikající a o to víc si všimnete základního šumu, který u řady analogových záznamů na sebe začne poutat pozornost.
Na čem se testovalo
Zesilovač byl signálově napájen z CD přehrávače Accuphase C-560, využívaného jako převodník. Zdrojem signálu byl MacBook Pro 13“. Reproduktorové soustavy FYNE Audio F1.12, vše zapojeno kabely Nordost TYR 2 v akusticky upravené poslechové místnosti distributora. Záznamy WAV a FLAC 44,1-192 kHz/16-24 bit, jazz, rock, klasika, pro mne referenční Miles Davis/Tutu (1986), Kind of Blue (1959/2013 HD Tracs) i SACD, Rolling Stones/Let It Bleed (2012 Remastered), Bridges To Babylon (1997), Antonio Forcione & Sabina Sciubba/Meet Me In London (192 kHz Super Hi Def Edition, Naim), Diana Krall, The Girl in the Other Room, SACD/CD The Look of Love, SACD/CD Čajkovskij 1812 Telarc 2001, CD Rolling Stones Bridge to Babylon (Virgin Records 1997), Arild Andersen, Mira (ECM), Bill Evans Trio, How May Heart Sings, John Coltrane and Milt Jackson, Bags and Trane (1961, 2015 192 kHz/24bit) a další.
Netopýr
Reprodukce je mimořádně čistá a nezkreslená, a to jak při dynamických špičkách, tak v pianissimech, kde bývá u konkurenčních zařízení signál srovnatelný se základním šumem. U osmistovky je slyšitelný pouze šum záznamu. Lokalizace a prostorovost je precizní a neměnná a je stejná jako u špičkových systémů postavených z předzesilovače a monobloků. I línější hlubokotónové reproduktory donutí zesilovač k razantní a přesné reakci.
Miroslav Láb
Výrobce: Accuphase Laboratory
Distributor: Perfect Sound Group s.r.o.
Hi-Fi studia: AVcenter.cz, VOIX Audio & Cinema, HIFI Opava, HiFi Studio, HiFiStyl