Spotify vs Tidal - Silvestrovský rozstřel
Re: Spotify vs Tidal - Silvestrovský rozstřel
Miero
Ja si predevsim myslim, ze ty shodně zaznamenané jednicky a nuly identickeho alba, putuji ke koncovemu uzivateli zcela odlišným způsobem. Na jedne strane celá ta internetova trasa Tidal - posluchač a na straně druhé fyzický zápis obsahu na cd medium. Pokud by uz toto nemelo mit na zvuk vliv a nebo ten rozdil nemohl byt pouhym uchem slysitelný, tak v tom pripade by mi musely byt neustále zmiňované rozdíly mezi různými značkami transportů či dokonce mezi digi kabely k smíchu. Tedy ve stejném technologickém způsobu transportu by rozdíl byl a ve zcela odlišném ne? To, ze je rozdíl u transportů třeba v mechanice nebo snímání z media pochopitelně zohledňuju.
Ja si predevsim myslim, ze ty shodně zaznamenané jednicky a nuly identickeho alba, putuji ke koncovemu uzivateli zcela odlišným způsobem. Na jedne strane celá ta internetova trasa Tidal - posluchač a na straně druhé fyzický zápis obsahu na cd medium. Pokud by uz toto nemelo mit na zvuk vliv a nebo ten rozdil nemohl byt pouhym uchem slysitelný, tak v tom pripade by mi musely byt neustále zmiňované rozdíly mezi různými značkami transportů či dokonce mezi digi kabely k smíchu. Tedy ve stejném technologickém způsobu transportu by rozdíl byl a ve zcela odlišném ne? To, ze je rozdíl u transportů třeba v mechanice nebo snímání z media pochopitelně zohledňuju.
Re: Spotify vs Tidal - Silvestrovský rozstřel
Tem jednickam a nulam to je zcela jedno a predstav si, ze ani noty se cestou nezmeni. Prakticky , co na jedne strane vleze, na druhe vyleze.
Re: Spotify vs Tidal - Silvestrovský rozstřel
To je síce pekné, ale ak si DA čip v prevodníku podľa svojích hodín vyberá po I2S zbernici zo zdroja (napr XMOS USB prijimac) ďalšiu vzorku, tak mu je (resp. má byť) úplne jedno, či prišla po internete z Tidalu, z domáceho NASu, z SSD, resp. z RAMky, alebo z L1 cache procesora.
U SPDIF je komplikácia, že po jednom dráte do prevodníku idú zaroveň hodiny a audio dáta, a lepšie prevodníky to riešia resamplovaním (buď interným v čipe ESS, alebo extra SRC čipom u AKM). V tom prípade to už ale "bit-perfect" nie je.
Ale vo výsledku pri optimálnom riešení DA prevodníku musí byť výsledok na jeho audio výstupe rovnaký pri dátach na I2S či SPDIF vstupe.
Naviac, pri prehrávaní v PC si ide nastaviť resampling na vyššiu vzorkovaciu frekvenciu s lepšími filtrami, než tie ktoré dokáže v hardvéri DA či SRC čip.
U SPDIF je komplikácia, že po jednom dráte do prevodníku idú zaroveň hodiny a audio dáta, a lepšie prevodníky to riešia resamplovaním (buď interným v čipe ESS, alebo extra SRC čipom u AKM). V tom prípade to už ale "bit-perfect" nie je.
Ale vo výsledku pri optimálnom riešení DA prevodníku musí byť výsledok na jeho audio výstupe rovnaký pri dátach na I2S či SPDIF vstupe.
Naviac, pri prehrávaní v PC si ide nastaviť resampling na vyššiu vzorkovaciu frekvenciu s lepšími filtrami, než tie ktoré dokáže v hardvéri DA či SRC čip.
Re: Spotify vs Tidal - Silvestrovský rozstřel
Ramones
A ty si z meho textu vycetl, ze mam nazor extremne jiný? Pouze jinými slovy říkám, ze když by, co se zvuku týče, nebyl rozdil ve zcela odlisnem typu transportu tech 1 a 0 (zápis na medium vs internetová cesta po horách, dolinách), jak pak muze být slysitelný rozdíl u vecí, v porovnání s tímto, méně zásadních (lan kablík a jeho koncovky, usb drát, apod). Takze z toho vyplývá, ze pokud nekdo slyší to druhé, musí zaručeně rozeznavat rozdil i ve věci prvne zminované. A navic, to, ze neco neslysim ja, jeste neznamená, ze to neslysi nikdo.
Miero
V poho, ted uz si umim predstavit o cem točíš a co by tedy mohlo mit na zvuk vliv a co ne. Jinými slovy bitperfect průběh rozhoduje, bud je mozný, nebo mu neco komplikuje život a tedy fakticky neexistuje.
A ty si z meho textu vycetl, ze mam nazor extremne jiný? Pouze jinými slovy říkám, ze když by, co se zvuku týče, nebyl rozdil ve zcela odlisnem typu transportu tech 1 a 0 (zápis na medium vs internetová cesta po horách, dolinách), jak pak muze být slysitelný rozdíl u vecí, v porovnání s tímto, méně zásadních (lan kablík a jeho koncovky, usb drát, apod). Takze z toho vyplývá, ze pokud nekdo slyší to druhé, musí zaručeně rozeznavat rozdil i ve věci prvne zminované. A navic, to, ze neco neslysim ja, jeste neznamená, ze to neslysi nikdo.
Miero
V poho, ted uz si umim predstavit o cem točíš a co by tedy mohlo mit na zvuk vliv a co ne. Jinými slovy bitperfect průběh rozhoduje, bud je mozný, nebo mu neco komplikuje život a tedy fakticky neexistuje.
Re: Spotify vs Tidal - Silvestrovský rozstřel
Ne, plne souhlasim. Jen jsem to zjednodusil do plena
Re: Spotify vs Tidal - Silvestrovský rozstřel
A hlavne pri prehrávaní cez PC sú všade nejaké buffery (zásobník dát, resp. vyrovnávacia pamäť). Disk má buffer, resp o sieťová karta a TCP/IP stack má buffer, audio prehrávač má buffer, USB stack v PC má buffer, i ten XMOS v DA prevodníku má buffer.
Takže mávnutie krídel motýľa v Austrálií na prehrávanie audia vplyv nemá, dokiaľ sa ten posledný buffer v XMOSe stále dopĺňa a nikdy nevyprázdni. Resp. je úplne jedno ako rýchlo do neho pritekajú dáta, hlavne nesmie byť nikdy prázdny (to by bolo ale počuť nejaký lupanec). Pretože tie vzorky v ňom si (u rozumne riešeného prevodníku) vyberá DA čip sám podľa vlastných hodín.
A samozrejme predpokladám, že ten prevodník je urobený kompetentne tak, že digitálna časť neovplyvňuje negatívne tu analógovú. Toto zdá sa zvládnu dobre už aj prevodníky za pár tisíc korún, takže je smutné, že to ten Pítrsov Ayon s dvojitým AK4497EQ of AKM, za desatisíce podľa jeho slov dobre nedáva.
Takže mávnutie krídel motýľa v Austrálií na prehrávanie audia vplyv nemá, dokiaľ sa ten posledný buffer v XMOSe stále dopĺňa a nikdy nevyprázdni. Resp. je úplne jedno ako rýchlo do neho pritekajú dáta, hlavne nesmie byť nikdy prázdny (to by bolo ale počuť nejaký lupanec). Pretože tie vzorky v ňom si (u rozumne riešeného prevodníku) vyberá DA čip sám podľa vlastných hodín.
A samozrejme predpokladám, že ten prevodník je urobený kompetentne tak, že digitálna časť neovplyvňuje negatívne tu analógovú. Toto zdá sa zvládnu dobre už aj prevodníky za pár tisíc korún, takže je smutné, že to ten Pítrsov Ayon s dvojitým AK4497EQ of AKM, za desatisíce podľa jeho slov dobre nedáva.
Re: Spotify vs Tidal - Silvestrovský rozstřel
Tak v tom pripade muze byt, na strane Tidalovského poskytovani hudby, zakopanej pes nekde jinde.
Re: Spotify vs Tidal - Silvestrovský rozstřel
S Tidalom moze byt problem ten, ze ak vznikol nejaky remaster, tak je velka sanca, ze original CD vydanie tam uz nie je dostupne (z rozhodnutia vydavatala), len ten remaster. Rovnaky problem je ale aj na Spotify a inych streamovacich sluzbach.
Re: Spotify vs Tidal - Silvestrovský rozstřel
Tak spotify ty remastery pomerne podrobne oznacuje, vcetne data vzniku. Jinak, jak jsi psal, ze se zvuk soucasnych DACů natolik zlepsil, ze by melo byt pro ucho pomerne slozite, rozeznat je od dražších kousků, proc se potom nekteri vyrobci snazi oddelovat, resp. používat hodiny externí? To uz preci nemůže sluchovod "ocenit" vůbec.
Re: Spotify vs Tidal - Silvestrovský rozstřel
Externe hodiny sa pouzivaju v nahravacich studiach na synchronizaciu viacerych AD i DA prevodnikov, t.j. aby vsetky nahravali resp. prehravali rovnakym tempom. U hifi sa to da brat hlavne ako exhibicia moznosti (a neobmedzeneho rozpoctu) vyrobcu i kupujuceho. Presnost mozu mat vyssiu nez interne, ale pocut rozdiel medzi nimi byt nesmie, inak su tie interne nedostatocne
Re: Spotify vs Tidal - Silvestrovský rozstřel
Ano, jako marketingovej tah pro koupěchtivého highhifistu me to taky napadlo, popř. jsem uvazoval o snaze vyrobce, deklarovat vyloucení jakekoliv moznosti zaruseni hodin v jedne "kejse" s ostatni elektronikou.
Re: Spotify vs Tidal - Silvestrovský rozstřel
Nj, ale preniest ten dokonaly signal do druhej skatule nezarusene je dalsi problem, ktory je nutne potom riesit
- PítrsPraha
- Příspěvky: 3959
- Registrován: 05 pro 2013 10:13
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Re: Spotify vs Tidal - Silvestrovský rozstřel
To je zase snůška planého teoretizování... Miero takové příspěvky trefně sebekriticky označuje za žvástání.
No ale od smyšlených teorií o DACech zpátky k tématu. Čeho si u Tidalu nelze nevšimnout, je pořád pramalá nabídka alb v MQA. Po bombastické kampani při jeho uvedení se zdálo, že vznikl nový masový standard. Ale zůstalo jen u deklarací. Alb v MQA je mizivé procento, neexistuje jeho ucelený katalog, ve kterém by se dalo vyhledávat podle běžných parametrů (žánr, umělec, rok vydání atd.) a tempo přidávání alb v MQA je žalostné. V MQA je možná tak jedno album ze sta, které hledám. A to jsem ještě optimista. V nově vydávaných albech MQA je dobrá polovina rap a jeho odvozeniny.
Osobně mi to nijak zásadně nevadí, Tidal používám především ke hledání nové hudby, kterou si pak kupuju na nosiči, nebo k podkresovému poslechu. MQA od začátku považuju za marketingovou berličku, chytrý nápad, jak vydolovat penize z výrobců DACů a prodat 100x prodané. Ale když už ten projekt vznikl, měl by žít, ne skomírat.
Pravda je, že zvuk z MQA je lepší než z ne-MQA tidalovských alb, ale stejně jako je zvuk z CD zřetelně lepší než z Tidalu 44.1/16, je zvuk z SACD výrazně kvalitnější oproti MQA.
No ale od smyšlených teorií o DACech zpátky k tématu. Čeho si u Tidalu nelze nevšimnout, je pořád pramalá nabídka alb v MQA. Po bombastické kampani při jeho uvedení se zdálo, že vznikl nový masový standard. Ale zůstalo jen u deklarací. Alb v MQA je mizivé procento, neexistuje jeho ucelený katalog, ve kterém by se dalo vyhledávat podle běžných parametrů (žánr, umělec, rok vydání atd.) a tempo přidávání alb v MQA je žalostné. V MQA je možná tak jedno album ze sta, které hledám. A to jsem ještě optimista. V nově vydávaných albech MQA je dobrá polovina rap a jeho odvozeniny.
Osobně mi to nijak zásadně nevadí, Tidal používám především ke hledání nové hudby, kterou si pak kupuju na nosiči, nebo k podkresovému poslechu. MQA od začátku považuju za marketingovou berličku, chytrý nápad, jak vydolovat penize z výrobců DACů a prodat 100x prodané. Ale když už ten projekt vznikl, měl by žít, ne skomírat.
Pravda je, že zvuk z MQA je lepší než z ne-MQA tidalovských alb, ale stejně jako je zvuk z CD zřetelně lepší než z Tidalu 44.1/16, je zvuk z SACD výrazně kvalitnější oproti MQA.
Re: Spotify vs Tidal - Silvestrovský rozstřel
Dostal som spravu, ze toto nie je uplne jasne:
Pri prepojeni po SPDIF hodiny v zdroji nebudu bezat nikdy rovnako rychlo ako hodiny v DA prevodniku.
Takze DA prevodnik musi byt schopny zvladnut tieto problemy:
- data prichadzaju rychlejsie nez mozem prehravat (su vzorky naviac)
- data prichadzaju pomalsie nez mozem prehravat (chybaju vzorky)
Schopnost riesit tento problem sa zohladni napr. v merani jitteru.
Zatial co lepsi USB DAC (ale aj sietovy streamer, ci interna zvukova karta do PC) toto riesit vobec nemusi lebo prisun dat na prehravanie si moze riadit sam svojimi hodinami a ma na vstupe vzdy presne to co potrebuje.
U SPDIF prenosu (a HDMI tiez) nie su problem ani tak tie audio data, ako tie hodiny. Za predpokladu, ze data chodia zo zdroja bit-perfect (napr. to RME DAC to umoznuje detekovat), tak stale je tam bude problem s casovanim.
Pri prepojeni po SPDIF hodiny v zdroji nebudu bezat nikdy rovnako rychlo ako hodiny v DA prevodniku.
Takze DA prevodnik musi byt schopny zvladnut tieto problemy:
- data prichadzaju rychlejsie nez mozem prehravat (su vzorky naviac)
- data prichadzaju pomalsie nez mozem prehravat (chybaju vzorky)
Schopnost riesit tento problem sa zohladni napr. v merani jitteru.
Zatial co lepsi USB DAC (ale aj sietovy streamer, ci interna zvukova karta do PC) toto riesit vobec nemusi lebo prisun dat na prehravanie si moze riadit sam svojimi hodinami a ma na vstupe vzdy presne to co potrebuje.
Naposledy upravil(a) Miero dne 14 kvě 2020 09:23, celkem upraveno 1 x.
Re: Spotify vs Tidal - Silvestrovský rozstřel
"Pravda" hovoris...PítrsPraha píše: ↑14 kvě 2020 09:05Pravda je, že zvuk z MQA je lepší než z ne-MQA tidalovských alb, ale stejně jako je zvuk z CD zřetelně lepší než z Tidalu 44.1/16, je zvuk z SACD výrazně kvalitnější oproti MQA.
A je ten zvuk lepsi vdaka samotnemu stratovo komprimovanemu skoro high-res MQA kodovaniu, alebo vdaka ohladuplnejsiemu processingu/masteringu?
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 36 hostů