PCM vs DSD
Re: PCM vs DSD
Absolvoval som kedysi kompletnú audiometriu, v akceptovateľnom tolerančnom poli počujem do nejakých 14,5 kHz. Počujem inak aj napr. pilotný tón 19 kHz, aj ultrazvukové píšťalky na psy, je to len otázka hlasitosti. Príliš citlivý sluch je skôr na oštaru - ja napríklad som citlivý na rôzne pazvuky a aj v úplne novom luxusnom aute stále počujem niečo vŕzgať, drnčať...
Re: PCM vs DSD
Tu nejde o to , čo sme schopný subjektívne počuť , ale o to, ako vysoké frekvencie ovplyvňujú spektrum , ktoré dokážeme
počuť. Majú vlyv , preto sa pri prehrávaní PCM vo Foobar používa filter alow alliasing ktorý ide niekde od 21 kHz , pri DSD
filter od 47 kHz a vyššie. V týchto frekvenciach by malo byť najviac rušenia , ktoré ovplyvňujú nižšie frekvencie , ktoré už
dokážeme počuť.
počuť. Majú vlyv , preto sa pri prehrávaní PCM vo Foobar používa filter alow alliasing ktorý ide niekde od 21 kHz , pri DSD
filter od 47 kHz a vyššie. V týchto frekvenciach by malo byť najviac rušenia , ktoré ovplyvňujú nižšie frekvencie , ktoré už
dokážeme počuť.
Re: PCM vs DSD
to je nejaka divna predstava ...bertram píše:V týchto frekvenciach by malo byť najviac rušenia , ktoré ovplyvňujú nižšie frekvencie , ktoré už
dokážeme počuť.
Re: PCM vs DSD
Rád bych zde uvedl několik poznámek, protože mám jisté zkušenosti se sledováním spektrálních analýz hudebních nahrávek (používám jednoduchý program SPEK), které jednoznačně potvrzují, že při interpretaci DSD záznamu vzniká v pásmu 25-30 kHz šum, jehož intenzita rychle roste se zvyšující se frekvencí.
To ostatně vyjádřili i soudruzi od Sony, když dali záznamu DSD do vínku paradox jako hrom - podle nich může DSD interpretovat až 100 kHz a zároveň jedním dechem dodávají, že je nutné frekvence nad 50 kHz odfiltrovat, aby se eliminovalo nebezpečí poškození výškových reproduktorů právě tímto intenzivním ultrazvukovým šumem.
Na jedné straně je ultrazvukový šum neslyšitelný, na druhé straně však ovlivňuje vyšší harmonické tóny, které určují charakteristickou barvu jak hudebních nástrojů tak i lidského hlasu. Jinými slovy, charakteristická barva nástrojů je u DSD výraznější (např. "medový" hlas houslí je ještě "medovější"), čímž je posíleno i prostorové vnímání hudební scény. Proto platí další paradox, že DSD umožňuje v jistých aspektech ještě lepší hudební podání, než jaké poskytuje originální živá hudba - a to mě dost vadí.
To ostatně vyjádřili i soudruzi od Sony, když dali záznamu DSD do vínku paradox jako hrom - podle nich může DSD interpretovat až 100 kHz a zároveň jedním dechem dodávají, že je nutné frekvence nad 50 kHz odfiltrovat, aby se eliminovalo nebezpečí poškození výškových reproduktorů právě tímto intenzivním ultrazvukovým šumem.
Na jedné straně je ultrazvukový šum neslyšitelný, na druhé straně však ovlivňuje vyšší harmonické tóny, které určují charakteristickou barvu jak hudebních nástrojů tak i lidského hlasu. Jinými slovy, charakteristická barva nástrojů je u DSD výraznější (např. "medový" hlas houslí je ještě "medovější"), čímž je posíleno i prostorové vnímání hudební scény. Proto platí další paradox, že DSD umožňuje v jistých aspektech ještě lepší hudební podání, než jaké poskytuje originální živá hudba - a to mě dost vadí.
Re: PCM vs DSD
jak ? kdyz ma ten sum mit jen vysoke frekvence, tak kde by vznikly ty nizkofrekvencni slozky, ktere by ovlivnily bezne slysitelne tony ?OldOak píše:Na jedné straně je ultrazvukový šum neslyšitelný, na druhé straně však ovlivňuje vyšší harmonické tóny, které určují charakteristickou barvu jak hudebních nástrojů tak i lidského hlasu.
Re: PCM vs DSD
Pokud si vzpomínám, co jsme se učili na základní škole v hudební výchově, tak každý tón, který vydává hudební nástroj, se skládá ze základního tónu (ten je v rozsahu cca od 20 Hz do 4 kHZ) a z vyšších harmonických (alikvotních) tónů, které určují barvu tónu. Každý nástroj má charakteristickou množinu vyšších harmonických tónů. Proto rozeznáme například harfu od kytary, i když je na obou zahrán tón o stejné výšce.jak ? kdyz ma ten sum mit jen vysoke frekvence, tak kde by vznikly ty nizkofrekvencni slozky, ktere by ovlivnily bezne slysitelne tony ?
Většina vyšších harmonických tónů leží ve slyšitelném pásmu do 20 kHz, menší, ale ne zanedbatelná část v pásmu nad 20 kHz (například lesní roh má nejvyšší harmonické tóny až někde okolo 107 kHz). Pokud tedy nějakým způsobem změníme vyšší harmonické tóny nad 20 kHz, změníme tím (i když ne příliš výrazně) celkovou barvu tónu.
Re: PCM vs DSD
Jenže slyšíme jen ty harmonické do max. 20 - 21 kHz, harmonické nemění barvu zvuku tím, že bychom je přímo slyšeli ale tím, že nějakým způsobem tvarují tu základní sinusovku.
Re: PCM vs DSD
stale netraba zabudat ze pokial bola povodna nahravka digitalizovana do formatu 44/16 a vsetko nad 20kHz odrezane, vsetko dalej v buducnosti bude nad tuto frekvenciu len umelo pridavane (ci to bol v minulosti Legato link, Alpha Processing alebo dnes konvertovane do DSD). takych nahravok je vsak drviva vacsina
Re: PCM vs DSD
Intermodulácie.. Dva kmitočty napr. 50kHz a 52kHz po prechode zosilňovačom "vyrobia" súčtové(102kHz) a rozdielové (2kHz)kmitočty, harmonické a ich ďaľšie intermodulácie.. Vznikne množstvo nových kmitočtov, rada z nich v audiopásme.že nějakým způsobem tvarují tu základní sinusovku
- olympus720
- Příspěvky: 115
- Registrován: 31 bře 2012 16:53
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Re: PCM vs DSD
Zeptám se obráceně. Jak bude hrát DAC DSD soubory překonvertované ve Foolbaru do PCM z důvodu nepodpory tohoto formátu? Dojde k nějakému znehodnocení kvality zvuku, oproti nativnímu PCM?
- olympus720
- Příspěvky: 115
- Registrován: 31 bře 2012 16:53
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Re: PCM vs DSD
A sám si odpovím. DSD soubory, ty které jsem stáhnul jako vzorky, zní na mém DAC slyšitelně lépe, nahrávky jsou plnější a jakoby barevnější, mnohem více dynamiky a prostoru oproti původní nahrávce ve FLAC. Nezkoumal jsem, jak DSD firma vyrobila, co bylo jeho základem. Přitom DSD soubor je u mne převeden ve Foobaru na PCM, protože nativně mi DAC soubor nepřehraje. Přitom je rozdíl na první poslech znatelný. Takže pro mě je DSD přínosem, bohužel je v něm naprosté minimum nahrávek. Že to hraje příjemněji než originál, mi, narozdíl od OldOaka nevadí
Pořád lepší, když to hraje příjemněji, než příhoda, kterou jsem zažil na letošní Audio Video Show Praha. Nejmenovaný prodejce s analogovou aparaturou za milion Kč nám pouštěl na gramofonu nahrávku nějaké vážné hudby, zvuk příšerný, plechový, jako z rádia a šíleně nahlas.
A do toho kraválu prodejce káravým hlasem vážně hřměl : "Ať vás ani nenapadne něco upravovat korekcemi, takto zvuk vymyslel autor, tak to musíme všichni respektovat".
Pořád lepší, když to hraje příjemněji, než příhoda, kterou jsem zažil na letošní Audio Video Show Praha. Nejmenovaný prodejce s analogovou aparaturou za milion Kč nám pouštěl na gramofonu nahrávku nějaké vážné hudby, zvuk příšerný, plechový, jako z rádia a šíleně nahlas.
A do toho kraválu prodejce káravým hlasem vážně hřměl : "Ať vás ani nenapadne něco upravovat korekcemi, takto zvuk vymyslel autor, tak to musíme všichni respektovat".
Re: PCM vs DSD
A je to opravdu ta samá nahrávka s totožným masteringem jak PCM tak DSD?
- olympus720
- Příspěvky: 115
- Registrován: 31 bře 2012 16:53
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Re: PCM vs DSD
Mám např. několik verzí nahrávky Dead Can Dance - Spiritchaser - první vydání CD, Remaster, RIP z gramodesky 192-24 bit, MSFL a DSD verzi. Zvuk nahrávky zní v různých verzích odlišně, DSD verze je ale jasně o něčem jiném, nejde o jiné zabarvení zvuku,více basů či výšek, nahrávka zní daleko dynamičtěji, prostorověji a ve všech parametrech lépe. Zní to úplně jinak, než když třeba upsampluji tu samou nahrávku do 192-24 bit. Je to těžké objektivně popsat, musí se to slyšet.
- PítrsPraha
- Příspěvky: 3959
- Registrován: 05 pro 2013 10:13
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Re: PCM vs DSD
Tímhle postupem zkoušíš vše možný jen ne izolovaně samotný rozdíl mezi formáty. Není dodržena podmínka ceteris paribus.
- olympus720
- Příspěvky: 115
- Registrován: 31 bře 2012 16:53
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Re: PCM vs DSD
Já netvrdím, že mé poznatky jsou všeobecně platné závěry a že nahrávka je objektivně lepší, že musí mít lepší parametry. Nemusí a jsem si vědom, že mnoho DSD nahrávek je jen
převedeno do tohoto formátu z kvalitativně nižších zdrojů. Nejsem fanatik, co se zde bude bít za DSD. Ostatně i DAC jsem vědomě vybral bez podpory tohoto formátu., což o něčem vypovídá. Jen tvrdím, že mi těch pár nahrávek a výběrů zní příjemněji, tak jak jsem popsal.
převedeno do tohoto formátu z kvalitativně nižších zdrojů. Nejsem fanatik, co se zde bude bít za DSD. Ostatně i DAC jsem vědomě vybral bez podpory tohoto formátu., což o něčem vypovídá. Jen tvrdím, že mi těch pár nahrávek a výběrů zní příjemněji, tak jak jsem popsal.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 40 hostů