Nastavení gramofonu
Re: Nastavení gramofonu
K té Yamaze GT5000:
Offset 0 stupňů? To je úhlová odchylka skoro desítek stupňů, to nulový antiskating opravdu nenahradí...
Offset 0 stupňů? To je úhlová odchylka skoro desítek stupňů, to nulový antiskating opravdu nenahradí...
Re: Nastavení gramofonu
K těm tangenciálním strojům:
Strávil jsem tipováním, čtením na netu a zkoušením některých strojů celkem dost času, tak zkusím nějaké stručné resumé.
MC přenosky jsem zatím neřešil, asi ani nebudu, ale myslím, že to nebude problém, pokud bude gramo v slušném technickém stavu.
Bang Olufsen – hezké a zdařile zkonstruované strojky s MMC přenoskami, bohužel špatná dostupnost a vysoká cena hrotů je pro mě vyřazuje ze hry.
Replika:
https://mrstylus.com/en/product/bang-ol ... ogram-5005
Dual – CST100, hezký a zajímavě řešený, bohužel jediný možný hrot je prakticky nedostupný, max. nějaký NOS, občas na Ebay. Z něj vychází Grundigy, stejná mechanika, jiný hrot, jeden model Grundig je Technics s T4P, ostatní mají podobné, ale jinou délku uchycení. Měl jsem jich v rukou několik... Dual i Grundig.
RFT, zajímavě řešené, bohužel pro mě šrot, měl jsem jeden, něco jako kotoučáky Tesla, neustálé seřizování atd.
Technics, Pioneer, Sony atd. buď T4P, nebo nějaké speciální.
Pokud se zaměřím na klasický půlpalec, už toho tolik není:
Revox, super stroj, bohužel díky ultrakrátkému raménku nedá excentrickou desku, a vzhledově taky neohromí, jen osobní názor.
Mitsubishi LT 20,22,30 a 5V, jsou méně dostupné, ale pořád se dají sehnat v ještě slušné cenové relaci. 5V je spíše takový experiment, ale někomu se líbit může, obsluha, hlavně ukládání desek nebude asi nic moc. A 30 jsem viděl již hodně drahou, není jich mnoho, 22 je elegantnější… Pro mě asi TOP1, cena vzhled a funkčnost.
Pioneer, v podstatě 2 modely: PL-800 a PL-L1000, což je odlehčená verze PL-L1, který je prakticky nesehnatelný, a když tak řádově statisíce. Lineární motor je zajímavý, ale stačí co mám...
Sony taky 2 modely PSX555ES a PSX800, velmi zajímavé kratší rameno s magnetickým ovládáním, tyto stroje jsem neměl v rukou, pouze nižší verzi s T4P a tam byl docela problém s vodící tyčí, byla vydřená, a nešla jen tak pootočit, což by pomohlo. Pro strojaře by to problém asi nebyl…
Nordmende RP 1651, Luxman PX-101, Uher PS 936 a Saba PSP-480, jeden rebrandovaný model, pouze Luxman má trochu jiné provedení raménka, odlišnost bude spíše vizuální, mám tu Sabu. Můžu doporučit, jednoduchý elegantně navržený cenově dostupný stroj.
Philips FP 146, doporučuji vyhnout se obloukem…
Rabco sl-8e, samostatné rameno vzhledem ke stáří geniální konstrukce, poměrně snadno opakovatelná pro někoho s přístupem ke strojnímu vybavení:
http://www.soundfountain.com/amb/ttrabco.html#RABCO
Doporučuji toto vlákno:
https://www.lencoheaven.net/forum/index ... ic=18696.0
Transcriptors Transcriber:
https://www.retrotechaudio.co.uk/transc ... riber.html
AURA, Clearaudio a vzduchem nadnášené a podobné stroje jsou pro mě mimo hru, vlečení ramena za jehlu je pro mě docela prasárna. Představte si rameno jako vozík za auto, a koukněte na obrázek, co bude lepší?
Otáčet vozíkem kolem jeho osy, prakticky v těžišti, nebo se snažit odtlačit jeho hmotnost mimo těžiště tahem do strany…
Samozřejmě se dá napsat víc, Technics M3 je hodně zajímavý a hezký stroj, ale T4P jej degraduje...
Obrázky se dají dohledat na netu podle modelu, dotazy se budu snažit odpovědět.
Berte to s rezervou, je to osobní názor, nikomu to nevnucuji.
Hezký večer
Strávil jsem tipováním, čtením na netu a zkoušením některých strojů celkem dost času, tak zkusím nějaké stručné resumé.
MC přenosky jsem zatím neřešil, asi ani nebudu, ale myslím, že to nebude problém, pokud bude gramo v slušném technickém stavu.
Bang Olufsen – hezké a zdařile zkonstruované strojky s MMC přenoskami, bohužel špatná dostupnost a vysoká cena hrotů je pro mě vyřazuje ze hry.
Replika:
https://mrstylus.com/en/product/bang-ol ... ogram-5005
Dual – CST100, hezký a zajímavě řešený, bohužel jediný možný hrot je prakticky nedostupný, max. nějaký NOS, občas na Ebay. Z něj vychází Grundigy, stejná mechanika, jiný hrot, jeden model Grundig je Technics s T4P, ostatní mají podobné, ale jinou délku uchycení. Měl jsem jich v rukou několik... Dual i Grundig.
RFT, zajímavě řešené, bohužel pro mě šrot, měl jsem jeden, něco jako kotoučáky Tesla, neustálé seřizování atd.
Technics, Pioneer, Sony atd. buď T4P, nebo nějaké speciální.
Pokud se zaměřím na klasický půlpalec, už toho tolik není:
Revox, super stroj, bohužel díky ultrakrátkému raménku nedá excentrickou desku, a vzhledově taky neohromí, jen osobní názor.
Mitsubishi LT 20,22,30 a 5V, jsou méně dostupné, ale pořád se dají sehnat v ještě slušné cenové relaci. 5V je spíše takový experiment, ale někomu se líbit může, obsluha, hlavně ukládání desek nebude asi nic moc. A 30 jsem viděl již hodně drahou, není jich mnoho, 22 je elegantnější… Pro mě asi TOP1, cena vzhled a funkčnost.
Pioneer, v podstatě 2 modely: PL-800 a PL-L1000, což je odlehčená verze PL-L1, který je prakticky nesehnatelný, a když tak řádově statisíce. Lineární motor je zajímavý, ale stačí co mám...
Sony taky 2 modely PSX555ES a PSX800, velmi zajímavé kratší rameno s magnetickým ovládáním, tyto stroje jsem neměl v rukou, pouze nižší verzi s T4P a tam byl docela problém s vodící tyčí, byla vydřená, a nešla jen tak pootočit, což by pomohlo. Pro strojaře by to problém asi nebyl…
Nordmende RP 1651, Luxman PX-101, Uher PS 936 a Saba PSP-480, jeden rebrandovaný model, pouze Luxman má trochu jiné provedení raménka, odlišnost bude spíše vizuální, mám tu Sabu. Můžu doporučit, jednoduchý elegantně navržený cenově dostupný stroj.
Philips FP 146, doporučuji vyhnout se obloukem…
Rabco sl-8e, samostatné rameno vzhledem ke stáří geniální konstrukce, poměrně snadno opakovatelná pro někoho s přístupem ke strojnímu vybavení:
http://www.soundfountain.com/amb/ttrabco.html#RABCO
Doporučuji toto vlákno:
https://www.lencoheaven.net/forum/index ... ic=18696.0
Transcriptors Transcriber:
https://www.retrotechaudio.co.uk/transc ... riber.html
AURA, Clearaudio a vzduchem nadnášené a podobné stroje jsou pro mě mimo hru, vlečení ramena za jehlu je pro mě docela prasárna. Představte si rameno jako vozík za auto, a koukněte na obrázek, co bude lepší?
Otáčet vozíkem kolem jeho osy, prakticky v těžišti, nebo se snažit odtlačit jeho hmotnost mimo těžiště tahem do strany…
Samozřejmě se dá napsat víc, Technics M3 je hodně zajímavý a hezký stroj, ale T4P jej degraduje...
Obrázky se dají dohledat na netu podle modelu, dotazy se budu snažit odpovědět.
Berte to s rezervou, je to osobní názor, nikomu to nevnucuji.
Hezký večer
-
- Příspěvky: 233
- Registrován: 02 dub 2021 11:43
- Kontaktovat uživatele:
Re: Nastavení gramofonu
S těch tangenciálů bych ještě zmínil Yamahu PX-...
Třeba PX-1 je opravdu strojovna a u nás v EU se dá sehnat i PX-2
http://www.thevintageknob.org/yamaha-PX-1.html
Jinak, třeba M3 od Technics se na některých trzích prodávala se skořepinou pro 1/2 uchycení...
Ještě bych zmínil, že největší problém se správným nastavením přenosky u tangenciálních gramofonů je, správné nastavení VTA...
A problém u excentrických desek u Revoxů není problém, protože snímání posunu přenosky je na principu optočlenu a funguje na obě strany.
Třeba PX-1 je opravdu strojovna a u nás v EU se dá sehnat i PX-2
http://www.thevintageknob.org/yamaha-PX-1.html
Jinak, třeba M3 od Technics se na některých trzích prodávala se skořepinou pro 1/2 uchycení...
Ještě bych zmínil, že největší problém se správným nastavením přenosky u tangenciálních gramofonů je, správné nastavení VTA...
A problém u excentrických desek u Revoxů není problém, protože snímání posunu přenosky je na principu optočlenu a funguje na obě strany.
Re: Nastavení gramofonu
To je pravda, na Yamahy jsem zapoměl... , bohužel jsem se s nimi fyzicky nepotkal...
To VTA, ano, čím kratší rameno tím náročnější, ale 0 antiskating za to stojí...
A s exentrickou deskou se snáze vyrovná delší rameno, Mitsubishi má taky posun na obě strany, ale vzhledem k délce nebude jezdit sem a tam...
A M3 s půlpalcem to je celkem výhra.
To VTA, ano, čím kratší rameno tím náročnější, ale 0 antiskating za to stojí...
A s exentrickou deskou se snáze vyrovná delší rameno, Mitsubishi má taky posun na obě strany, ale vzhledem k délce nebude jezdit sem a tam...
A M3 s půlpalcem to je celkem výhra.
Re: Nastavení gramofonu
Dobrý den, jsem nováček ohledně nastavení bočního snimaciho úhlu geometrie gramofonu, nedá mi to se nezeptat. Existují 3 metody nastavení, dle panů jejichž jména si nepamatuji. Dle se selského rozumu, v případě že mám S ramínko, nebo offset úhel nastaven tak, že prenoska je na největším průměru zarovnáná těčně k drážce, musí mit tudíž snímací úhel idealní již v této poloze, což je v rozporu s nastavením 3 pánů. Chápu to dobře?
Re: Nastavení gramofonu
Manuál dle Rowing, jak je definována hodnota "tracking distorsion"? Je to odchylka skutečného úhlu natočení hrotu přenosky k ideálnímu?
Re: Nastavení gramofonu
Když si znovu přečteš Rowinguv návod v bodě 6. Kde je vše pěkně vysvětleno. Tak ti to dojde. Radiální raménka jsou kolmá k tečně pouze ve dvou bodech. A v těchto bodech se nastavuje kolmost k drážce. Není tam obrázek úhlové chyby ale je potřeba si to představit. Největší úhlová chyba je na začátku a ještě více na konci desky. Pro 9" ramena je ta chyba okolo 2°. Čím je rameno delší tím se úhlová chyba zmenšuje.
A máme více nových druhů nastavení křivek (Clearaudio nebo třeba DIN) které se vybírají podle druhu desek které posloucháš. Třeba nové audiofilní nahrávky jsou často se záznamem jen do poloviny desky. Tak si zvolím nastavení abych měl co nejmenší zkreslení a chybu hned od začátku.
A máme více nových druhů nastavení křivek (Clearaudio nebo třeba DIN) které se vybírají podle druhu desek které posloucháš. Třeba nové audiofilní nahrávky jsou často se záznamem jen do poloviny desky. Tak si zvolím nastavení abych měl co nejmenší zkreslení a chybu hned od začátku.
Re: Nastavení gramofonu
Jak píšu, těčně se mi prenoska dotýká na největším průměru, tedy na začátku drážky, tudíž úhlová odchylka je nulová, respektive "tracking distorsion" by mělo být též nulové, což je v rozporu s grafy 3 pánů
Re: Nastavení gramofonu
Je zjevný, že vůbec nechápeš geometrii pohybu ramínka a neumíš si to vůbec představit.
Re: Nastavení gramofonu
Po krátkém přemýšlení jsem dospěl k závěru, že odchylka bocnihu úhlu je funkcí 3 proměnných, funkční délky, přesahu a offset úhlu přenosky, tudíž uvedené grafy v Rowing návodu jsou platné pouze pro jedno nastavení. Pro me nastavení prostě neodpovídají.
Re: Nastavení gramofonu
A na co se tedy ptáš?
Máš to asi špatně nastavené. Jestli máš pravý úhel hned na začátku desky. Tak druhý ti bude vycházet někam do poloviny.
Nevím třeba to máš správně na ty desky co končí v polovině. Ale pro normální desky které končí u středové etikety bude zkreslení a chyba v několika procentech.
Můžeš použít kalkulačku na Vinylenghine.com. Tam se dají dopočítat všechny možné nastavení.
Máš to asi špatně nastavené. Jestli máš pravý úhel hned na začátku desky. Tak druhý ti bude vycházet někam do poloviny.
Nevím třeba to máš správně na ty desky co končí v polovině. Ale pro normální desky které končí u středové etikety bude zkreslení a chyba v několika procentech.
Můžeš použít kalkulačku na Vinylenghine.com. Tam se dají dopočítat všechny možné nastavení.
Re: Nastavení gramofonu
Jestliže máš nulovej bod na začátku, tak to máš nastavený úplně blbě a jestli to fakt nevidíš, tak jak jsem řekl je zcela zjevný, že nechápeš jak to celý funguje.
Takže máš opravdu nějakej problém s chápáním. Ne, grafy v návodu od Rowinga nejsou platný pouze pro jedno nastavení, naprosto jasně jsou tam popsaný tři různý způsoby nastavení, podle Baerwalda Loefgrena a Stevensona.
Re: Nastavení gramofonu
Když na největším průměru vytocim přenosku tak aby kompenzovala bočni úhel na nulu, tudíž ji mám těčně, tak mám nulový bod na začátku. To je fyzika.
Re: Nastavení gramofonu
No, máš, tudíž se ti pak po celém poloměru desky zhoršuje. Co je na tom k nepochopení?
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 17 hostů