Srovnání antivibračních nožiček a položek
Srovnání antivibračních nožiček a položek
Našel jsem zajímavý odkaz, ve kterém jsou docela pěkně porovnané různé produkty typu nožičky a podložky pod hifi zařízení. Líbí se mi, že také popisují, jak se různé věci podepíší na výsledném zvuku. Odkaz je http://www.gcaudio.com/products/reviews ... iew_3.html .
Zajímal jsem se o Vibprapody a Cerabally, našel jsem tam ještě další možnosti, například Stillpoints.
Doma jsem testoval zapůjčenou sadu cerabalů - pod DAC a Phono předezesilovač. Díky poznámkám od Lachima jsem věděl, že pokud mám phono postavený na DACu, stačí jedna sada ceraballů a efekt se dostaví u obou zařízení. Mohu to potvrdit. V mých podmínkách to slyšitelně pomohlo - zvuk byl přesnější, zlepšila se dynamika. A to jsou dvě různé věci, které ne vždy bývají zlepšeny obě najednou.
Na výše uvedených stránkách je zajímavé především to, jak hodnotí různě přínosy těch zařízení. Někde říkají "fast, excellent dymanics", jinde "smooth, airy", a u dalších zase "enhanced leading egde transients". A tak by mě zajímalo, jaké zkušenosti mají s přínosem podobných věciček ostatní členové fóra.
Chystám se ještě otestovat doma vyrobenou podložku pod gramofon - bedýnku vyplněnou jemným pískem, ten písek busde ještě zabalen ve fólii, abych zabránil kočkám používat bedýnku ke zcela jiným účelům. Zatím pracuji na bedýnce, napíšu, jak to dopadlo.
Zajímal jsem se o Vibprapody a Cerabally, našel jsem tam ještě další možnosti, například Stillpoints.
Doma jsem testoval zapůjčenou sadu cerabalů - pod DAC a Phono předezesilovač. Díky poznámkám od Lachima jsem věděl, že pokud mám phono postavený na DACu, stačí jedna sada ceraballů a efekt se dostaví u obou zařízení. Mohu to potvrdit. V mých podmínkách to slyšitelně pomohlo - zvuk byl přesnější, zlepšila se dynamika. A to jsou dvě různé věci, které ne vždy bývají zlepšeny obě najednou.
Na výše uvedených stránkách je zajímavé především to, jak hodnotí různě přínosy těch zařízení. Někde říkají "fast, excellent dymanics", jinde "smooth, airy", a u dalších zase "enhanced leading egde transients". A tak by mě zajímalo, jaké zkušenosti mají s přínosem podobných věciček ostatní členové fóra.
Chystám se ještě otestovat doma vyrobenou podložku pod gramofon - bedýnku vyplněnou jemným pískem, ten písek busde ještě zabalen ve fólii, abych zabránil kočkám používat bedýnku ke zcela jiným účelům. Zatím pracuji na bedýnce, napíšu, jak to dopadlo.
Re: Srovnání antivibračních nožiček a položek
nechci rozpoutat zadny flame, ale jak tohle ma fungovat u elektroniky kde nejsou zadne mechanicke casti ? jeste tak u lamp, mozna ... Existuje k tomu nejake skutecne seriozni fyzikalni vysvetleni a nejake objektivni mereni ?Robin píše:Doma jsem testoval zapůjčenou sadu cerabalů - pod DAC a Phono předezesilovač. Díky poznámkám od Lachima jsem věděl, že pokud mám phono postavený na DACu, stačí jedna sada ceraballů a efekt se dostaví u obou zařízení
Re: Srovnání antivibračních nožiček a položek
Tady, s tímto tématem, asi narazíš.
Jdi raději na jiné fórum.
Jdi raději na jiné fórum.
Re: Srovnání antivibračních nožiček a položek
Není nezbytně nutné hledat vysvětlení v oblasti fyziky.bh69 píše:Robin píše: Existuje k tomu nejake skutecne seriozni fyzikalni vysvetleni a nejake objektivni mereni ?
Pokud chceš nějaký vzoreček, vypadal by asi takto:
Účinek zařízení = Pořizovací cena x Víra uživatele v užitečnost pomůcky
Z matematiky známe poučku o tom, že jakékoliv číslo vynásobené nulou je opět nula.
Takže pokud Ti chybí víra v některý z těch zázraků, není Ti pomoci.
To, že bednu plnou integráčů ovlivní nožičky s keramickou kuličkou, nelze z fyzikálního hlediska komentovat
bez mnohonásobného porušení pravidel tohoto internetového fóra. Vulgární příspěvky nejsou dovoleny.
Re: Srovnání antivibračních nožiček a položek
bh69 - máš pravdu, tohle se bude vymýšlet asi těžko. Asi jakýkoli systém bude nějak reagovat na vibrace a pokud se podaří je omezit, bude to mít pozitivní vliv. Co já vím, jak se chová elekromagnetické pole uvnitř phono předzesilovače, když se s ním víc třese. Já zatím můžu říct, že v mnoha jiných situacích jsem při zkoušení rozdíl neslyšel (třeba u některých praček či filtrů elektřiny - a příslušnou komponentu jsem s díky vrátil).
Moje osobní zkušenost je, že v akusticky dobře upravené místnosti člověk slyší mnohonásobně víc. Já hraji v obýváku, v místnosti, kde se taky bydlí. Nemůžu a ani nechci dělat velké akustické úpravy. Přesto na systému slyším rozdíl s ceraballem a bez něj. Ten rozdíl není tak velký, jako když změním třeba výkonové monobloky.
Ale já jsem založil tohle vlákno hlavně kvůli tomu, že různé typy nožiček mají velmi pravděpodobně různý vliv na výsledný zvuk. Některé zvuk vyhladí a jiné zase zpřesní. (Ovšem přesný, analytický zvuk taky není to, co bych upřednostňoval.) Vliv antivibračních podložek je určitě v jiném řádu, než vliv místnosti, aktivních prvků a beden, ale pokud je, má smysl se zajímat o to, co mi může přinést. A pokud někdo rozdíly neslyší - je to určitě možné a může to být způsobeno mnoha různými vlivy. I to je poznatek, který má smysl sdílet s ostaními. Pamatujme ovšem na to, že to ještě nemusí být důvod takovou věc úplně odsoudit.
Pando - cena ceraballů je zanedbatelná vůči ceně zbytku sestavy, a je o řád menší, než třeba cena mnou testovaných praček a filtrů. Nemyslím si, že by zrovna tady vše bylo způsobeno placebo efektem.
Moje osobní zkušenost je, že v akusticky dobře upravené místnosti člověk slyší mnohonásobně víc. Já hraji v obýváku, v místnosti, kde se taky bydlí. Nemůžu a ani nechci dělat velké akustické úpravy. Přesto na systému slyším rozdíl s ceraballem a bez něj. Ten rozdíl není tak velký, jako když změním třeba výkonové monobloky.
Ale já jsem založil tohle vlákno hlavně kvůli tomu, že různé typy nožiček mají velmi pravděpodobně různý vliv na výsledný zvuk. Některé zvuk vyhladí a jiné zase zpřesní. (Ovšem přesný, analytický zvuk taky není to, co bych upřednostňoval.) Vliv antivibračních podložek je určitě v jiném řádu, než vliv místnosti, aktivních prvků a beden, ale pokud je, má smysl se zajímat o to, co mi může přinést. A pokud někdo rozdíly neslyší - je to určitě možné a může to být způsobeno mnoha různými vlivy. I to je poznatek, který má smysl sdílet s ostaními. Pamatujme ovšem na to, že to ještě nemusí být důvod takovou věc úplně odsoudit.
Pando - cena ceraballů je zanedbatelná vůči ceně zbytku sestavy, a je o řád menší, než třeba cena mnou testovaných praček a filtrů. Nemyslím si, že by zrovna tady vše bylo způsobeno placebo efektem.
Re: Srovnání antivibračních nožiček a položek
Je něco mezi nebem a zemí, nemusí to být jen nutně ve víře - jinak ten test je též zajímavý i tabulkou na třetí straně. Je totiž vidět, že v kuličkách to není, ani v ceně. Výrobek Van Slyke Engineering který je prakticky nejdražší (995 $/ks, nebo 1595 $ za 3 ks) dostal ve vyhodnocení známku 2 a 4 z 10-ti možných a přitom má kuliček jak nas.áno.
Bohužel pravdou ale zůstává, že je-li výměna nožiček slyšet, pak bylo v původním návrhu něco špatně
Bohužel pravdou ale zůstává, že je-li výměna nožiček slyšet, pak bylo v původním návrhu něco špatně
Re: Srovnání antivibračních nožiček a položek
Poněkud stranou zůstala otázka, jaká je informační hodnota tohoto "pojednání" a jestli má smysl nazývat ho testem.Aleska píše: ... jinak ten test je též zajímavý i tabulkou ...
Re: Srovnání antivibračních nožiček a položek
hodně obecné povídání o problému - http://de.wikipedia.org/wiki/Mikrofonie
Re: Srovnání antivibračních nožiček a položek
Pokud přístroj vykazuje mikrofoničnost, jedná se buď o hrubou chybu konstrukce, nebo závadu.
Snad jedině u elektronek by se to dalo pochopit, ale tam se uživatel musí smířit s mnoha zásadnějšími problémy.
A když už by z nějakého důvodu bylo zapotřebí izolovat přístroj od otřesů podložky (např. u gramofonu je to logické)
existují metody neskonale vhodnější, než keramické kuličky či podobné ptákoviny.
Snad jedině u elektronek by se to dalo pochopit, ale tam se uživatel musí smířit s mnoha zásadnějšími problémy.
A když už by z nějakého důvodu bylo zapotřebí izolovat přístroj od otřesů podložky (např. u gramofonu je to logické)
existují metody neskonale vhodnější, než keramické kuličky či podobné ptákoviny.
Re: Srovnání antivibračních nožiček a položek
Spochybnit je mozne naozaj cokolvek .... ale realnu hodnotu to ma len vtedy , ak ma hodnotitel aj prakticku skusenost.
Suhlasim s Robinom , vplyv Ceraballov naozaj pocut , je len na uzivatelovi , ci sa mu cena zda byt vysoka , alebo prijatelna.
Suhlasim s Robinom , vplyv Ceraballov naozaj pocut , je len na uzivatelovi , ci sa mu cena zda byt vysoka , alebo prijatelna.
Re: Srovnání antivibračních nožiček a položek
ps asi rozeberu kulickove lozisko a mozna to bude to mit stejny efekt, kdyz to dam na nejakou misticku...
lozisko 6220 (to jest na 100x180x34mm) ta bude mit uz velke koule cca 28mm a bude mit to dvoji efekt antivibracni a zatezovy
kuknu zitra v praci zda-li by se nejake nenaslo ve sklade ... zkusil bych to napsat na pistove cerpadlo (tam neni zadne lozisko )
kdovi... nozicka jako nozicka...
No ja si myslim, ze vliv to bude mit... kdyz to udela zmenu na reprobedne... proc ne na skatulkach...
lozisko 6220 (to jest na 100x180x34mm) ta bude mit uz velke koule cca 28mm a bude mit to dvoji efekt antivibracni a zatezovy
kuknu zitra v praci zda-li by se nejake nenaslo ve sklade ... zkusil bych to napsat na pistove cerpadlo (tam neni zadne lozisko )
kdovi... nozicka jako nozicka...
No ja si myslim, ze vliv to bude mit... kdyz to udela zmenu na reprobedne... proc ne na skatulkach...
Re: Srovnání antivibračních nožiček a položek
Děkuji za příspěvky. Nyní bych chtěl shrnout, co jsem zjistil průzkumem různých odkazů a referencí a co podle mě může mít někdy smysl testovat. Budu postupně doplňovat skutečně provedené testy.
Jaké jsou tedy vlastnosti zařízení na tlumení či kontrolu vibrací? Obecně většina umožňuje určité vyladění existujícího systému, což znamená, že může, ale také vůbec nemusí mít vliv. Záleží dost na sestavě a umístění podložek, polic, hrotů, kuliček, .... Proto doporučuji vždy si to nejprve poslechnout v konkrétní sestavě a pak teprve kupovat (solidní dodavatel zapůjčí proti záloze a umožní vrátit po otestování).
Jak se používají a jak se projevují:
1. Hroty - většinou se používají s reprobednami, někdy i u dalších prvků, třeba polic. Typicky způsobí zpevnění/zpřesnění basů.
2. Kužely - vliv závisí na materiálu, a také na poloze pod komponentou. Často mají zaoblený vrchol. Téměř vždy pozmění charakter zvuku, lze experimentovat.
(našel jsem odkazy říkající, že způsobily trochu teplejší zvuk, zvýrazněné hrany, lepší přechody)
3. Hranoly - například ze dřeva, ale i z plastu nebo kovu. Méně výrazný vliv ve srovnání s kužely. Opět si lze pohrát s polohou pod podkládaným prvkem. (Ale dostal jsem osobní doporučení na hranoly, které se projevily hodně výrazným zlepšením)
4. Kuličky - nejčastěji ocelové (tvrzené) nebo keramické, uložené v nějakém důlku/prohlubni, někdy i v systému složeném z dalších kuliček. Vedou typicky k přesnějšímu a harmonicky vyváženějšímu zvuku. Lze experimentovat i s doma vyráběnými, otázkou pak je estetická stránka věci. Často jsou jedním z nejlepších prostředků pro doladění. (Odkazy téměř vždy popisují zlepšení rychlosti, dynamiky a detailu, docela vzácně se to shoduje)
5. Měkké gumové podložky - vhodné ke zlepšení příliš velké ostrosti a nebo zrnitosti a drsnosti zvuku. Tady jsou dva tábory - velcí příznivci a velcí odpůrci (utlumené=bez života, přínos - vyváženější spektrum)
Levná varianta typu udělěj si sám - rozříznout squashové míčky na půl (lze měřit vliv v závislosti na rychlosti použitých míčků, já jsem si domů pořídil ty nejpomalejší - se žlutou tečkou .
6. Police - různé konstrukce - masivní dřevo, vrstvy pevné a s tlumením, akryl, plasty, sendvičové konstrukce. Může úplně změnit zbarvení zvuku a jeho vyváženost po celé škále. Například posun na okraj police zpevní basy, posun zpět doprostřed způsobí teplejší analogovější zvuk, s plnějšími, ale méně pevnými basy. (odkazy hovoří většinou o menším vlivu, měkčí, teplejší, vzdušné, jemné a za přínos považují taky to, že to celkově líp vypadá)
Hybridní konstrukce - police plus podložení tlumicím materiálem, ta obvykle izoluje o něco lépe.
7. Regálové konstrukce - těžko se testuje jejich vliv (musíme přeskládat hodně věcí), ovšem ten vliv mají asi největší, obsahují typicky nějaké oddělovací prvky typu kuliček nebo hrotů. Existují i takové, co neovlivní moc pozitivně.
Ty nejlepší systémy opravdu izolují - čili nepropustí významnou část vibrací. Dobrá vlastnost takové izolace je, že pak dává stejné podmínky různým testovaným zařízením, mohou se lépe projevit jejich typické vlastnosti.
Našel jsem i názor, že cena vložená ro regálu pak může být víc slyšet než stejná cena vložená do zesilovače.
8. Zatěžkávací desky - tlumí ostrý zvukový projev, nejčastěji se používají s reprobednami nebo CD přehrávačem.
Jaké jsou tedy vlastnosti zařízení na tlumení či kontrolu vibrací? Obecně většina umožňuje určité vyladění existujícího systému, což znamená, že může, ale také vůbec nemusí mít vliv. Záleží dost na sestavě a umístění podložek, polic, hrotů, kuliček, .... Proto doporučuji vždy si to nejprve poslechnout v konkrétní sestavě a pak teprve kupovat (solidní dodavatel zapůjčí proti záloze a umožní vrátit po otestování).
Jak se používají a jak se projevují:
1. Hroty - většinou se používají s reprobednami, někdy i u dalších prvků, třeba polic. Typicky způsobí zpevnění/zpřesnění basů.
2. Kužely - vliv závisí na materiálu, a také na poloze pod komponentou. Často mají zaoblený vrchol. Téměř vždy pozmění charakter zvuku, lze experimentovat.
(našel jsem odkazy říkající, že způsobily trochu teplejší zvuk, zvýrazněné hrany, lepší přechody)
3. Hranoly - například ze dřeva, ale i z plastu nebo kovu. Méně výrazný vliv ve srovnání s kužely. Opět si lze pohrát s polohou pod podkládaným prvkem. (Ale dostal jsem osobní doporučení na hranoly, které se projevily hodně výrazným zlepšením)
4. Kuličky - nejčastěji ocelové (tvrzené) nebo keramické, uložené v nějakém důlku/prohlubni, někdy i v systému složeném z dalších kuliček. Vedou typicky k přesnějšímu a harmonicky vyváženějšímu zvuku. Lze experimentovat i s doma vyráběnými, otázkou pak je estetická stránka věci. Často jsou jedním z nejlepších prostředků pro doladění. (Odkazy téměř vždy popisují zlepšení rychlosti, dynamiky a detailu, docela vzácně se to shoduje)
5. Měkké gumové podložky - vhodné ke zlepšení příliš velké ostrosti a nebo zrnitosti a drsnosti zvuku. Tady jsou dva tábory - velcí příznivci a velcí odpůrci (utlumené=bez života, přínos - vyváženější spektrum)
Levná varianta typu udělěj si sám - rozříznout squashové míčky na půl (lze měřit vliv v závislosti na rychlosti použitých míčků, já jsem si domů pořídil ty nejpomalejší - se žlutou tečkou .
6. Police - různé konstrukce - masivní dřevo, vrstvy pevné a s tlumením, akryl, plasty, sendvičové konstrukce. Může úplně změnit zbarvení zvuku a jeho vyváženost po celé škále. Například posun na okraj police zpevní basy, posun zpět doprostřed způsobí teplejší analogovější zvuk, s plnějšími, ale méně pevnými basy. (odkazy hovoří většinou o menším vlivu, měkčí, teplejší, vzdušné, jemné a za přínos považují taky to, že to celkově líp vypadá)
Hybridní konstrukce - police plus podložení tlumicím materiálem, ta obvykle izoluje o něco lépe.
7. Regálové konstrukce - těžko se testuje jejich vliv (musíme přeskládat hodně věcí), ovšem ten vliv mají asi největší, obsahují typicky nějaké oddělovací prvky typu kuliček nebo hrotů. Existují i takové, co neovlivní moc pozitivně.
Ty nejlepší systémy opravdu izolují - čili nepropustí významnou část vibrací. Dobrá vlastnost takové izolace je, že pak dává stejné podmínky různým testovaným zařízením, mohou se lépe projevit jejich typické vlastnosti.
Našel jsem i názor, že cena vložená ro regálu pak může být víc slyšet než stejná cena vložená do zesilovače.
8. Zatěžkávací desky - tlumí ostrý zvukový projev, nejčastěji se používají s reprobednami nebo CD přehrávačem.
Re: Srovnání antivibračních nožiček a položek
Robine nenech se odradit od tvého bádání.
Podle mé zkušenosti mají vibrace celkem nezanedbatelný vliv na barvu zvuku.
Jak jsi psal o té bedničce s pískem. Já jsem si udělal podobnou vyplněnou malými ocelovými kuličkami z otryskávače. Dal jsem ji pod Pro-Ject Expression a reprodukci to hodně pomohlo.
Jestli tvůj zápal neopadne, tak dále ti doporučuji vyzkoušet jako podložku pod komponenty pemzu a gumu pod pračky, která se prodává v Baumaxu.
Doporučuji se také podívat na stránky finite elemente a jejich rack Emperor, který je z hlediska boje proti vibracím (IMHO) dotažen k dokonalosti.
Hodně nadšení a zdaru při zvukovém dolaďování tvé pěkné sestavy
Podle mé zkušenosti mají vibrace celkem nezanedbatelný vliv na barvu zvuku.
Jak jsi psal o té bedničce s pískem. Já jsem si udělal podobnou vyplněnou malými ocelovými kuličkami z otryskávače. Dal jsem ji pod Pro-Ject Expression a reprodukci to hodně pomohlo.
Jestli tvůj zápal neopadne, tak dále ti doporučuji vyzkoušet jako podložku pod komponenty pemzu a gumu pod pračky, která se prodává v Baumaxu.
Doporučuji se také podívat na stránky finite elemente a jejich rack Emperor, který je z hlediska boje proti vibracím (IMHO) dotažen k dokonalosti.
Hodně nadšení a zdaru při zvukovém dolaďování tvé pěkné sestavy
Re: Srovnání antivibračních nožiček a položek
Chlapi, kdo uvažujete o koupi nějakých těch antirezonančních damperů - tak ve vedlejším vláknu píšu o Valab audio nožkách, které s úspěchem používám pod CD přehrávačem:
http://www.ebay.com/itm/Valab-Audio-Vib ... 45fc3e2d28
Ten princip je stejný jako u ceraballů, a fungují opravdu velmi dobře!! Jsou hezky zpracované a cena je přitom téměř směšná. Levný a účinný upgrade. Určitě vyzkoušejte!
http://www.ebay.com/itm/Valab-Audio-Vib ... 45fc3e2d28
Ten princip je stejný jako u ceraballů, a fungují opravdu velmi dobře!! Jsou hezky zpracované a cena je přitom téměř směšná. Levný a účinný upgrade. Určitě vyzkoušejte!
Re: Srovnání antivibračních nožiček a položek
no ja mam pod reprama takto..
koberec po cele mistnosti.... v predni strane pod reprama je to presneji tvrdsi gumove krouzky cca prumer 40mm s 25mm dirou sire 20mm, ktere krouzek vahou sli do ovalu... nad krouzkama je dalsi 5mm tvrdsi guma - ctverec ktery je pod celou kachlou a na kachli mam hroty a na nich bedna a na bedne knihy...
takze bedna je v naklonu dozadu kde zadek je odtlumena (tenkou gumou) od zeme a predek je vice odpruzeny...(i pro sousedy lepsi)... tudiz reprak se muze i oprit o zadni cast...
- zjistil jsem, ze to je asi nejlepsi varianta u me, pac kdyz to bylo na gume zvuk byl takovy mekkci zcela nevhodny na metal, rock, jazz aj... ale vhodne pro relax hudbu.
Pod sestavou mam bednu na ni tvrdsi gumove kostky (pod 30kg zesikem a vyse komponenty jsou pekne zmackle) na tech gumach drevotriskovou desku .... nad zesikem Denon mam 4 bronzove vylestene a nalakovane pouzdra 70mm na vysku o prumeru 50mm (s nejakoou dirou asi 40mm (vyrobeno v praci))
nad bronzovymi valcemi je bila keramicka deska 10mm pod celym cd prehravacem (odvadi teplo bokem).
Nad cd je zesik Marantz nad nim dalsi pouzdra o v60mm x 60mm a nad tim je kazetak a dvd a nad tim jsou 2 katany....
Takze je to takovy sloup...
Nepozoroval jsem rozdil mezi komponentama mimo ci na sobe at byli zatizene nebo vypodlozene gumou aj. Je sice pravda, ze jsem to zkousel uz davno.
pouvazuji po nejake dobe o tech nozickach.... ale asi bych musel uz neco z komponentu vyhodit...
koberec po cele mistnosti.... v predni strane pod reprama je to presneji tvrdsi gumove krouzky cca prumer 40mm s 25mm dirou sire 20mm, ktere krouzek vahou sli do ovalu... nad krouzkama je dalsi 5mm tvrdsi guma - ctverec ktery je pod celou kachlou a na kachli mam hroty a na nich bedna a na bedne knihy...
takze bedna je v naklonu dozadu kde zadek je odtlumena (tenkou gumou) od zeme a predek je vice odpruzeny...(i pro sousedy lepsi)... tudiz reprak se muze i oprit o zadni cast...
- zjistil jsem, ze to je asi nejlepsi varianta u me, pac kdyz to bylo na gume zvuk byl takovy mekkci zcela nevhodny na metal, rock, jazz aj... ale vhodne pro relax hudbu.
Pod sestavou mam bednu na ni tvrdsi gumove kostky (pod 30kg zesikem a vyse komponenty jsou pekne zmackle) na tech gumach drevotriskovou desku .... nad zesikem Denon mam 4 bronzove vylestene a nalakovane pouzdra 70mm na vysku o prumeru 50mm (s nejakoou dirou asi 40mm (vyrobeno v praci))
nad bronzovymi valcemi je bila keramicka deska 10mm pod celym cd prehravacem (odvadi teplo bokem).
Nad cd je zesik Marantz nad nim dalsi pouzdra o v60mm x 60mm a nad tim je kazetak a dvd a nad tim jsou 2 katany....
Takze je to takovy sloup...
Nepozoroval jsem rozdil mezi komponentama mimo ci na sobe at byli zatizene nebo vypodlozene gumou aj. Je sice pravda, ze jsem to zkousel uz davno.
pouvazuji po nejake dobe o tech nozickach.... ale asi bych musel uz neco z komponentu vyhodit...
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 hostů