Test programu Audionet CARMA 4
Test programu Audionet CARMA 4
Ahoj.
Trochu rozepíši svůj příběh.
Asi před rokem jsem pořídil reproduktory Wharfedale 9.5. zároveň s minisystémem Denon RCD-M41DAB Black.
Hned na začátku jsem byl nadšen jaká je to změna oproti repráčkům od PC.
Minisystém do půl roka shořel - hrála přes něj hlavně TV. Tak jsem pořídil Denon AVR-2311.
Provedl jsem kalibraci a vše bylo ještě lepší. Dokoupil další 3 repro Wharfedale 12.2+12C + subwoofer REL.
Vše hrálo (podle mně) parádně, no a teprve ty filmy v 5.1 byli super. Až do doby co jsme obývací pokoj přesunuly do zrekonstruovaného spodního patra. Místnost je CCA 5,5x4x2,6M (ŠxHxV). těch 5,5M je rozděleno na půl. OP a jídelna. Místnost je na zadní stěně do půlky stěny otevřená do kuchyně.
Podlaha - dlažba.
Veliké fr. okno.
Zvuk který byl podle mého velmi zajímaví je úplně v háji.
Z toho plyne že začínám řešit akustiku.
Nechci to řešit zaplacením někomu a hotovo.
Audio mně začalo bavit a rád bych akustiku místnosti řešil formou koníčku.
Chtěl bych se zeptal na váš názor z mého prvního akustického měření.
Měřeno Mikrofonem od PC(stream a podobně) minimální odchylky zatím nepotřebuji řešit.
Místnost má jedinou akustickou úpravu a to je gauč přiražený až k zadní stěně.
Vím že mi všichni budete chtít napsat že to je nejhorší místnost na audio co se dá vymyslet.
Potřebuji spíš poradit s naměřenýma hodnotama.
Jak vůbec má vipadat grav v ideálním případě?
Děkuji.
Jaká je idélní délka dozvuku na různých frekvencích?
Trochu rozepíši svůj příběh.
Asi před rokem jsem pořídil reproduktory Wharfedale 9.5. zároveň s minisystémem Denon RCD-M41DAB Black.
Hned na začátku jsem byl nadšen jaká je to změna oproti repráčkům od PC.
Minisystém do půl roka shořel - hrála přes něj hlavně TV. Tak jsem pořídil Denon AVR-2311.
Provedl jsem kalibraci a vše bylo ještě lepší. Dokoupil další 3 repro Wharfedale 12.2+12C + subwoofer REL.
Vše hrálo (podle mně) parádně, no a teprve ty filmy v 5.1 byli super. Až do doby co jsme obývací pokoj přesunuly do zrekonstruovaného spodního patra. Místnost je CCA 5,5x4x2,6M (ŠxHxV). těch 5,5M je rozděleno na půl. OP a jídelna. Místnost je na zadní stěně do půlky stěny otevřená do kuchyně.
Podlaha - dlažba.
Veliké fr. okno.
Zvuk který byl podle mého velmi zajímaví je úplně v háji.
Z toho plyne že začínám řešit akustiku.
Nechci to řešit zaplacením někomu a hotovo.
Audio mně začalo bavit a rád bych akustiku místnosti řešil formou koníčku.
Chtěl bych se zeptal na váš názor z mého prvního akustického měření.
Měřeno Mikrofonem od PC(stream a podobně) minimální odchylky zatím nepotřebuji řešit.
Místnost má jedinou akustickou úpravu a to je gauč přiražený až k zadní stěně.
Vím že mi všichni budete chtít napsat že to je nejhorší místnost na audio co se dá vymyslet.
Potřebuji spíš poradit s naměřenýma hodnotama.
Jak vůbec má vipadat grav v ideálním případě?
Děkuji.
Jaká je idélní délka dozvuku na různých frekvencích?
Re: Test programu Audionet CARMA 4
No zacit bys mel asi nejdriv tim, ze si poridis normalni merici mikrofon a poradne to zmeris. Jestli tam nemas zadne akusticke upravy a jenom gauc, tak ta namerena doba dozvuku co tady ukazujes je podle me nerealna. Realne by to v nejak zatlumene mistnosti (coz asi nemas) tve velikosti melo byt prumerne okolo 0.3s, v prazdne jen s gaucem jeste o dost vic.
Re: Test programu Audionet CARMA 4
Druhý test jsem provedl se zapnutým denon audyssey po kalibraci aktuální místnosti
Re: Test programu Audionet CARMA 4
Je veliký rozdíl mezi tím měřícím a kalibračním co je k zesilovači?
Re: Test programu Audionet CARMA 4
Už se to tu řešilo několikrát. Takový základní popis věci s vysvětlením třeba zde:
https://rdacoustic.cz/cs/blog/2019/03/3 ... mistnosti/
Ten naměřený dozvuk v prázdné místnosti bude klidně k 1 sekundě.
Ten měřící mikrofon bude mít velké odchylky hlavně na okrajích pásma. Takže těžko říct jak to ve skutečnosti v té basové oblastí je.. Doporučil bych jako první krok pořídit kalibrovaný mikrofon. Pak měřit, studovat a postupně vylepšovat.
https://rdacoustic.cz/cs/blog/2019/03/3 ... mistnosti/
Ten naměřený dozvuk v prázdné místnosti bude klidně k 1 sekundě.
Ten měřící mikrofon bude mít velké odchylky hlavně na okrajích pásma. Takže těžko říct jak to ve skutečnosti v té basové oblastí je.. Doporučil bych jako první krok pořídit kalibrovaný mikrofon. Pak měřit, studovat a postupně vylepšovat.
Re: Test programu Audionet CARMA 4
Nejdřív bych si rozhodně stáhnul měřící program REW.Je zdarma,je to jeden z nejlepších měřících a i zároveň simulačních programů,jedinná investice by byla koupit si měřící mikrofon Umik(je kalibrovaný,kalibraci si stáhneš po zakoupení Umiku),stojí teď myslím 2 tisíce.Umik spolupracuje s REWem.
REW
https://www.roomeqwizard.com/
REW je intuitivní a jednoduchý program,je tam mnoho možností,přesto pár návodů
https://www.audiosciencereview.com/foru ... part-1.4/
https://www.audiosciencereview.com/for ... elp.12641/
REW
https://www.roomeqwizard.com/
REW je intuitivní a jednoduchý program,je tam mnoho možností,přesto pár návodů
https://www.audiosciencereview.com/foru ... part-1.4/
https://www.audiosciencereview.com/for ... elp.12641/
Re: Test programu Audionet CARMA 4
Vím že komu není rady tomu není pomoci.
Ale jen pro dnešek.
Kontrola zvukové karty a všechny možné zkrášlovače na vstupu i výstupu jsem vypnul.
Zapojil kalibrační mikrofon od denon a použil vámi nabízený program REW.
Toto je výsledek.
Myslíte že když koupím kalibrovaný mikrofon že v tom bude veliký rozdíl?
Ale jen pro dnešek.
Kontrola zvukové karty a všechny možné zkrášlovače na vstupu i výstupu jsem vypnul.
Zapojil kalibrační mikrofon od denon a použil vámi nabízený program REW.
Toto je výsledek.
Myslíte že když koupím kalibrovaný mikrofon že v tom bude veliký rozdíl?
Re: Test programu Audionet CARMA 4
Bude,jak píšou chlapci,hlavně na okrajích spektra.Umik je jednoduchý měřící USB mikrofon,s ním dostaneš heslo,na základě hesla si z jejich webu stáhneš kalibrační soubor ve formátu text doc..ten si někam uložíš,když mikrofon připojíš k počítači a zapneš REW,ten zjistí umik a zažádá si ten textovej soubor,tím je kalibrace uložena do REWu.
Nezapomeň taky,ži si v REWu múžeš nasimulovat nejlepší rozestavení beden.Zadáš rozměry místnosti,přibližný typ beden a šoupeš s nima po místnosti,výslednou simulaci potom můžeš ověřit měřením.
Nezapomeň taky,ži si v REWu múžeš nasimulovat nejlepší rozestavení beden.Zadáš rozměry místnosti,přibližný typ beden a šoupeš s nima po místnosti,výslednou simulaci potom můžeš ověřit měřením.
Re: Test programu Audionet CARMA 4
Len doplním, že do simulátora je vhodné zadať aj odhadovanú pohltivosť stien miestnosti.
Re: Test programu Audionet CARMA 4
Ten měřící mikrofon od Denonu může být pro začátek dobrý. Je to přece jenom mikrofon k tomu určen. Ale počítej že bez kalibrace to stejně nebude přesné.
Co se týče simulací v REWu, osobně s tím nemám dobrou zkušenost. Vlastně to dobře počítá jen když je místnost neprůzvučná a ze stejných materiálů na stěnách, stropu a podlaze. Toto je možné snad jen v paneláku. V jiných stavbách jsou použity různé trámové stropy/podlahy kde je 30cm vaty. Nebo stěny z dutých cihel popřípadě porfixu. Přes takové materiály se basové frekvence dostávají ven z místnosti a reálné měření je prostě jinde.
Tvůj problém je podle těch měření, hlavně v umístěných repro a poslechového místa. A je to tak zlé že si s tím ani Audissey nedokáže poradit. Když jsou ty bedny nacpané v rohu tak automaticky zesilují basové frekvence o 9DB. Pak se tyto špičky znovu objevují jako jejich harmonické vlivem stojatého vlnění. Proto tedy začít se správným rozmístěním. A až poté to chce začít řešit akustické problémy. Pěkně to je vysvětleno v těchto videích:
Co se týče simulací v REWu, osobně s tím nemám dobrou zkušenost. Vlastně to dobře počítá jen když je místnost neprůzvučná a ze stejných materiálů na stěnách, stropu a podlaze. Toto je možné snad jen v paneláku. V jiných stavbách jsou použity různé trámové stropy/podlahy kde je 30cm vaty. Nebo stěny z dutých cihel popřípadě porfixu. Přes takové materiály se basové frekvence dostávají ven z místnosti a reálné měření je prostě jinde.
Tvůj problém je podle těch měření, hlavně v umístěných repro a poslechového místa. A je to tak zlé že si s tím ani Audissey nedokáže poradit. Když jsou ty bedny nacpané v rohu tak automaticky zesilují basové frekvence o 9DB. Pak se tyto špičky znovu objevují jako jejich harmonické vlivem stojatého vlnění. Proto tedy začít se správným rozmístěním. A až poté to chce začít řešit akustické problémy. Pěkně to je vysvětleno v těchto videích:
Re: Test programu Audionet CARMA 4
Paráda. Děkuji za doporučení.
Je mi jasné že mikrofon k tomu určený bude dávat jiné hodnoty.
Já zatím potřebuju spíše pochopit ty křivky. Na co se u nich zaměřit a co to vůbec znamená. Jak má tedy vypadat ideální hodnota těchto měření? Dozvuk na všech frekvencích by měl být stejně dlouhý? V čem je to kouzlo?
Je mi jasné že mikrofon k tomu určený bude dávat jiné hodnoty.
Já zatím potřebuju spíše pochopit ty křivky. Na co se u nich zaměřit a co to vůbec znamená. Jak má tedy vypadat ideální hodnota těchto měření? Dozvuk na všech frekvencích by měl být stejně dlouhý? V čem je to kouzlo?
Re: Test programu Audionet CARMA 4
Kouzlo dobrého rozmístění beden a akustiky je v rychlém přesném/zaostřeném zvuku.
Vlastně všechny odpovědi jsou v tom mém prvém příspěvku v odkazu k RDA.V akustice se řeší hlavně:
Frekvenční odezva (SPL) - zde je to hrozně individuální. Někomu vyhovuje pokles mezi basy a středy i 16db (víc minulé Tomašovi grafi z Diracu). Mě osobně se jeví jako ideální lehký zdvih na basech +3db pod 80Hz. U výšek pak mírný pokles zase kolem 3db za hranicí 10kHz.
Dozvuk - Je to vlastně naměřená doba za jak dlouho dozní (vytratí) se zvuk v místnosti. Měří se pokles o 60db. Takže měřím třeba při hlasitosti 100db a kontroluji jak dlouho to zvuku trvá na 40db. Doporučuje se výsledná hodnota 0,25-0,5s. Čím je to méně tím je zvuk rychlejší. Výsledný vodopád by měl být lineární. To znamená aby celé frekvenční pásmo doznívalo stejně rychle.
Fáze a zpoždění - toto budeš řešit pouze u subwooferu. Fáze co nejblíže nule hlavních beden. U zpoždění zase platí co nejmenší.
Všechny tyto věci spolu souvisí. Když je dlouhý dozvuk tak mi zvedá i spl. Dále špatná pozice a mám zesílenou frekvenci stojatým vlněním.
Pak ve stereu ještě první odrazy. V multikanále bude rozmístění beden asi nějak přesně dáno a pak se musí kalibrovat. S tím nemám tolik zkušeností. Je ale jasné že když bedny postavíš špatně tak budou špatně i hrát.
Vlastně všechny odpovědi jsou v tom mém prvém příspěvku v odkazu k RDA.V akustice se řeší hlavně:
Frekvenční odezva (SPL) - zde je to hrozně individuální. Někomu vyhovuje pokles mezi basy a středy i 16db (víc minulé Tomašovi grafi z Diracu). Mě osobně se jeví jako ideální lehký zdvih na basech +3db pod 80Hz. U výšek pak mírný pokles zase kolem 3db za hranicí 10kHz.
Dozvuk - Je to vlastně naměřená doba za jak dlouho dozní (vytratí) se zvuk v místnosti. Měří se pokles o 60db. Takže měřím třeba při hlasitosti 100db a kontroluji jak dlouho to zvuku trvá na 40db. Doporučuje se výsledná hodnota 0,25-0,5s. Čím je to méně tím je zvuk rychlejší. Výsledný vodopád by měl být lineární. To znamená aby celé frekvenční pásmo doznívalo stejně rychle.
Fáze a zpoždění - toto budeš řešit pouze u subwooferu. Fáze co nejblíže nule hlavních beden. U zpoždění zase platí co nejmenší.
Všechny tyto věci spolu souvisí. Když je dlouhý dozvuk tak mi zvedá i spl. Dále špatná pozice a mám zesílenou frekvenci stojatým vlněním.
Pak ve stereu ještě první odrazy. V multikanále bude rozmístění beden asi nějak přesně dáno a pak se musí kalibrovat. S tím nemám tolik zkušeností. Je ale jasné že když bedny postavíš špatně tak budou špatně i hrát.
Re: Test programu Audionet CARMA 4
Den druhý.
Poctivě jsem shlédl videa. Škoda že jsme na základce nebrali mandarinštinu
Přečetl články v odkazech + co mně zaujali.
Začínám chápat proč je akustika předmětem na VŠ.
Udělal jsem pár pokusů (podepřít molitan na strop, deka na zeď, polštáře do rohů) ale jediné kde byl zatím vidět citelný rozdíl a výsledek k lepšímu je umístění repro. Myslím že už se to někde na fóru zmíňilo... hádám 17x v každém tématu. .
Myslím že konečně má smysl přemýšlet opravdu o tom kalibrovaném mikrofonu. Jak jste psali už víše - data na vysokých frekvencích jsou podle grafu dost nereální. (aspoň myslím )
Leda že by to dělala ta otevřená místnost za pravým ramenem.
Ale hezká změna je 100-1K
Měřeno kalibračním mikrofonem Denon.
Poctivě jsem shlédl videa. Škoda že jsme na základce nebrali mandarinštinu
Přečetl články v odkazech + co mně zaujali.
Začínám chápat proč je akustika předmětem na VŠ.
Udělal jsem pár pokusů (podepřít molitan na strop, deka na zeď, polštáře do rohů) ale jediné kde byl zatím vidět citelný rozdíl a výsledek k lepšímu je umístění repro. Myslím že už se to někde na fóru zmíňilo... hádám 17x v každém tématu. .
Myslím že konečně má smysl přemýšlet opravdu o tom kalibrovaném mikrofonu. Jak jste psali už víše - data na vysokých frekvencích jsou podle grafu dost nereální. (aspoň myslím )
Leda že by to dělala ta otevřená místnost za pravým ramenem.
Ale hezká změna je 100-1K
Měřeno kalibračním mikrofonem Denon.
Re: Test programu Audionet CARMA 4
Já si nemůžu pomoci ale když poslouchám několik vybraných písniček a mám vypnuté veškeré efekty tak mi připadá jako by ty bedny hráli ze zavřené skříně.
Dá se nějak zjistit co vůbec vylézá z toho zesilovače? Myslím měřit podobné křivky jako u těch beden.
Dá se nějak zjistit co vůbec vylézá z toho zesilovače? Myslím měřit podobné křivky jako u těch beden.
Re: Test programu Audionet CARMA 4
toto je dobry material - zhrnutie podstatnych merani, grafov a zaroven aj navod na interpretaciu.
https://www.ampslab.com/RECOMMMENDED%20 ... ndards.pdf
A ano, umiestnenie bedni je zaklad, tym sa da vela pomoct, ale aj pokazit.
Este k tomu “idem riesit akustiku” - daj si do googlu “acoustically treated room” a pozri si fotky, ako to vyzera, casto je to v uplnom protiklade s rodinnym zivotom a pouzitelnostou. Mas relativne maly priestor, z ktoreho by ti akusticke prvky este dost ukrojili.
Moja rada - normalne zariadeny priestor - koberec, kniznica, lahke zavesy urobi vela, gauc pri stene je vzdy problem, ale s tym asi nic nenarobis. Vyskusal by som kupit nejaky moderny receiver, napr. posledna rada od Denonu - 3800 alebo lepsi - mas tam najmodernejsi system na DRC, mozes si dokupit za 200 eur taky program na pocitac Audyssey MulteqX, ktory spolupracuje s REW a bude vediet system pekne doladit
https://www.ampslab.com/RECOMMMENDED%20 ... ndards.pdf
A ano, umiestnenie bedni je zaklad, tym sa da vela pomoct, ale aj pokazit.
Este k tomu “idem riesit akustiku” - daj si do googlu “acoustically treated room” a pozri si fotky, ako to vyzera, casto je to v uplnom protiklade s rodinnym zivotom a pouzitelnostou. Mas relativne maly priestor, z ktoreho by ti akusticke prvky este dost ukrojili.
Moja rada - normalne zariadeny priestor - koberec, kniznica, lahke zavesy urobi vela, gauc pri stene je vzdy problem, ale s tym asi nic nenarobis. Vyskusal by som kupit nejaky moderny receiver, napr. posledna rada od Denonu - 3800 alebo lepsi - mas tam najmodernejsi system na DRC, mozes si dokupit za 200 eur taky program na pocitac Audyssey MulteqX, ktory spolupracuje s REW a bude vediet system pekne doladit
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Marsten a 14 hostů