pHase mAtriX
pHase mAtriX
_
pHase mAtriX
_
pHase mAtriX
_
Re: pHase mAtriX
Neznáte někdo poslední bydliště dadafta? Bude tam zřejmě třeba poslat pomoc.
Re: pHase mAtriX
podle čeho tak soudíš Mihu?
phase matrix - to zní dobře, ne?
phase matrix - to zní dobře, ne?
Re: pHase mAtriX
co by to tak mohlo být, ten phase matrix?
některé autority hovoří o asfaltu, ale při vší úctě, to se mi moc nezdá...
některé autority hovoří o asfaltu, ale při vší úctě, to se mi moc nezdá...
Re: pHase mAtriX
ach jo, vy jste teda pro každou legraci... zatím tedy stručně. snad se někdo připojí.
matrix je způsob, jak z dvojkanálové nahrávky pomocí více reproduktorů udělat skutečně prostorový zvuk, nezávislý na místě posluchače ani zatlumení poslechového prostoru - pravé stereo. (dotýkám se ho okrajově i ve vláknech Prostor... a Módy...) vznikl v době, kdy vrcholily snahy o kvadrofonii (3 nezávislé nekompatibilní systémy JVC CD-4, CBS SQ a Sansui QS, 1972-78). kvadrofonie byla slepá ulička vývoje. technicky příliš komplikovaná - je to 4-kanálový záznam zvuku!!!, uspokojivě realizovatelný pouze na některých typech médií. nejlíp na LP, digitálně se to povedlo až philipsu na dcc, ale to už bylo po sezóně navíc nebyla schopna podat skutečně 3D zážitek. charakteristické je pro ni rozestavení - 4 bedny (pro každý kanál jedna) v rozích místnosti. výrazně se zde projevuje tzv. side imaging problem.
matrixy vycházejí z dvoukanálového záznamu a pomocí fázového (phase) a časového (time delay) posunu vytvářejí opravdový 3D sound.
v současnosti se nejvíce prosazuje matrix Dolby ProLogic. důvodů je několik. jednak se nejdříve uplatnil v kinech (hollywood si může dovolit investice v řádu stovek milionů dolarů), jednak je pro domácí podmínky nejpohodlněji použitelný (známe lidi, že. lenoši k pohledání). charakterizuje ho matematický výpočet a úprava signálu pro boční a zadní kanály, masivní použití subwoferů, nezbytnost centru, a nevhodnost pro hudbu. boční a zadní reproduktory jsou umísťovány v blízkosti stěn nebo na ně, vpředu se staví klasické symetrické stereo doplněné o centr a sub. domácí kino.
to mě nezajímá.
mě zajímá hudba.
mě zajímá jeden z fázových matrixů, konkrétně 4 bednový regular matrix (jedna bedna s otočenou fází v kontrapozici) - ale vlastně jeho modifikace:
4 plnorozsahové bedny nesymetricky umístěné volně v poslechovém prostoru s různými odstupy od stěn, čímž dosahuju patřičného fázového i časového posunu a získávám zvuk zcela oproštěný od závislostí na čemkoliv - místě posluchače, zatlumení, módech......... skutečné stereo.
matrix je způsob, jak z dvojkanálové nahrávky pomocí více reproduktorů udělat skutečně prostorový zvuk, nezávislý na místě posluchače ani zatlumení poslechového prostoru - pravé stereo. (dotýkám se ho okrajově i ve vláknech Prostor... a Módy...) vznikl v době, kdy vrcholily snahy o kvadrofonii (3 nezávislé nekompatibilní systémy JVC CD-4, CBS SQ a Sansui QS, 1972-78). kvadrofonie byla slepá ulička vývoje. technicky příliš komplikovaná - je to 4-kanálový záznam zvuku!!!, uspokojivě realizovatelný pouze na některých typech médií. nejlíp na LP, digitálně se to povedlo až philipsu na dcc, ale to už bylo po sezóně navíc nebyla schopna podat skutečně 3D zážitek. charakteristické je pro ni rozestavení - 4 bedny (pro každý kanál jedna) v rozích místnosti. výrazně se zde projevuje tzv. side imaging problem.
matrixy vycházejí z dvoukanálového záznamu a pomocí fázového (phase) a časového (time delay) posunu vytvářejí opravdový 3D sound.
v současnosti se nejvíce prosazuje matrix Dolby ProLogic. důvodů je několik. jednak se nejdříve uplatnil v kinech (hollywood si může dovolit investice v řádu stovek milionů dolarů), jednak je pro domácí podmínky nejpohodlněji použitelný (známe lidi, že. lenoši k pohledání). charakterizuje ho matematický výpočet a úprava signálu pro boční a zadní kanály, masivní použití subwoferů, nezbytnost centru, a nevhodnost pro hudbu. boční a zadní reproduktory jsou umísťovány v blízkosti stěn nebo na ně, vpředu se staví klasické symetrické stereo doplněné o centr a sub. domácí kino.
to mě nezajímá.
mě zajímá hudba.
mě zajímá jeden z fázových matrixů, konkrétně 4 bednový regular matrix (jedna bedna s otočenou fází v kontrapozici) - ale vlastně jeho modifikace:
4 plnorozsahové bedny nesymetricky umístěné volně v poslechovém prostoru s různými odstupy od stěn, čímž dosahuju patřičného fázového i časového posunu a získávám zvuk zcela oproštěný od závislostí na čemkoliv - místě posluchače, zatlumení, módech......... skutečné stereo.
Re: pHase mAtriX
stručný přehled matrixů:
Regular Matrix (RM) - A matrix system which places sounds in the front by having the two stereo channels of the encoded medium in phase with each other, and in back by having one channel in reverse phase to the other.
Phase Matrix (PM) - A matrix system which uses phase angles other than 0 and 180 degrees.
Square Matrix - A regular matrix system with equal separations all around.
QS - A regular matrix system with equal separations all around.
Dynaquad - A regular matrix system with more front separation than back separation.
Dynaco Diamond - A regular matrix system with the speakers on the side walls instead of in the corners. Eliminates the side imaging problem.
EV-4 - A regular matrix system with more front separation than back separation.
SQ - A phase matrix system which used 90 degree phase relationships to encode the rear channels.
Circlesurround - A phase matrix system which plays on both RM and SQ decoders.
EV-44 - A decoder that plays both RM and SQ recordings without switching, but at reduced separation.
UMX - A phase matrix system which uses pan level to represent left-right poisition, and varies interchannel phase to control front-back position. Did not play back very well without the decoder.
Quintaphonic - A matrix system used on only one film (Tommy 1975) which used QS encoding on two tracks on the film, plus a third dialog track, to feed 5 speakers. VCR tapes of Tommy have straight QS encoding.
Octophonic - A matrix system encoded identically to QS, buyt played back with a circle of 8 speakers, to eliminate the side-imaging problem.
Dolby Stereo - A regular matrix system with equal separations all around. Designed for theater use. The encoding is identical to QS, except that anything in the back half of the surround area receives Dolby B noise reduction in addition to being encoded with the matrix. The decoder provides Dolby B decoding and a delay for the surround channels. The delay makes imaging to the side of the listener possible (The old quadraphonic systems could not do this).
Regular Matrix (RM) - A matrix system which places sounds in the front by having the two stereo channels of the encoded medium in phase with each other, and in back by having one channel in reverse phase to the other.
Phase Matrix (PM) - A matrix system which uses phase angles other than 0 and 180 degrees.
Square Matrix - A regular matrix system with equal separations all around.
QS - A regular matrix system with equal separations all around.
Dynaquad - A regular matrix system with more front separation than back separation.
Dynaco Diamond - A regular matrix system with the speakers on the side walls instead of in the corners. Eliminates the side imaging problem.
EV-4 - A regular matrix system with more front separation than back separation.
SQ - A phase matrix system which used 90 degree phase relationships to encode the rear channels.
Circlesurround - A phase matrix system which plays on both RM and SQ decoders.
EV-44 - A decoder that plays both RM and SQ recordings without switching, but at reduced separation.
UMX - A phase matrix system which uses pan level to represent left-right poisition, and varies interchannel phase to control front-back position. Did not play back very well without the decoder.
Quintaphonic - A matrix system used on only one film (Tommy 1975) which used QS encoding on two tracks on the film, plus a third dialog track, to feed 5 speakers. VCR tapes of Tommy have straight QS encoding.
Octophonic - A matrix system encoded identically to QS, buyt played back with a circle of 8 speakers, to eliminate the side-imaging problem.
Dolby Stereo - A regular matrix system with equal separations all around. Designed for theater use. The encoding is identical to QS, except that anything in the back half of the surround area receives Dolby B noise reduction in addition to being encoded with the matrix. The decoder provides Dolby B decoding and a delay for the surround channels. The delay makes imaging to the side of the listener possible (The old quadraphonic systems could not do this).
Re: pHase mAtriX
zvuk zcela oproštěný od závislostí na čemkoliv - místě posluchače, zatlumení, módech.....
zní to moc hezky, hůř se to realizuje.
to máme:
2 kanály a 4 bedny - v úvahu tedy připadají možnosti L1-L2-P1-P2 a L1-L2-P2-P1 (křížové umístění jsem zatím nezkoušel) = ???
4 bedny - v úvahu připadají 4 identické bedny nebo 2 páry vhodně se doplňujících beden = ???
bedna a v ní 3 reproduktory - fáze se při odrazu otáčí v závislosti na frekvenci a rozměrech místnosti = ???
směrovost výšek a všesměrovost basů - zjistil jsem, že i když mám správně polohově umístěnu tu kterou konkrétní bednu, ale není osově správně vytočená vzhledem k ostatním, hraje to blbě = ???
čili
máme 4 bedny, které musí být správně umístěné a osově otočené vzhledem k plochám poslechového prostoru a k sobě navzájem. pro daný konkrétní prostor existují vždy jen 2 modifikovatelná řešení. (komplexní pohyb všech beden po určitých křivkách, které ještě nejsem schopen konkretizovat - sedím na prdeli a čekám, kdy konečně dorazí druhý pár beden, kat aby to spral...)
v součtu je to
fixy pomalovaný koberec a dadaft s nepříčetným výrazem v obličeji a vlasy vyholenými 2cm kolem uší
chocholoušek za dveřmi....
jenže když se to podaří je to
neskutečný nářez
zní to moc hezky, hůř se to realizuje.
to máme:
2 kanály a 4 bedny - v úvahu tedy připadají možnosti L1-L2-P1-P2 a L1-L2-P2-P1 (křížové umístění jsem zatím nezkoušel) = ???
4 bedny - v úvahu připadají 4 identické bedny nebo 2 páry vhodně se doplňujících beden = ???
bedna a v ní 3 reproduktory - fáze se při odrazu otáčí v závislosti na frekvenci a rozměrech místnosti = ???
směrovost výšek a všesměrovost basů - zjistil jsem, že i když mám správně polohově umístěnu tu kterou konkrétní bednu, ale není osově správně vytočená vzhledem k ostatním, hraje to blbě = ???
čili
máme 4 bedny, které musí být správně umístěné a osově otočené vzhledem k plochám poslechového prostoru a k sobě navzájem. pro daný konkrétní prostor existují vždy jen 2 modifikovatelná řešení. (komplexní pohyb všech beden po určitých křivkách, které ještě nejsem schopen konkretizovat - sedím na prdeli a čekám, kdy konečně dorazí druhý pár beden, kat aby to spral...)
v součtu je to
fixy pomalovaný koberec a dadaft s nepříčetným výrazem v obličeji a vlasy vyholenými 2cm kolem uší
chocholoušek za dveřmi....
jenže když se to podaří je to
neskutečný nářez
Re: pHase mAtriX
jo Mihu, pomoc by bodla...
Re: pHase mAtriX
Škoda, že bydlíš na SM (tuším), vzal bych ti domů RP1 a bylo by vymalováno...
Re: pHase mAtriX
jo, ten lyngdorf bude asi špicový- jenže není pro socky a paličáky jako jsem já...
Re: pHase mAtriX
Mih
mám dost dlouhé vedení... chceš říct, že room perfect funguje jako samostatný modul? že by to šlo připojit na můj zesák a na mé bedny u mě doma, vyplivlo by to kvalitní ustavení beden v prostoru, ty bys to pak sbalil a ono by to hrálo i bez něj? já myslel, že RP používá digitální filtry - nebo ty jsou až v jejich zesáku???
mám dost dlouhé vedení... chceš říct, že room perfect funguje jako samostatný modul? že by to šlo připojit na můj zesák a na mé bedny u mě doma, vyplivlo by to kvalitní ustavení beden v prostoru, ty bys to pak sbalil a ono by to hrálo i bez něj? já myslel, že RP používá digitální filtry - nebo ty jsou až v jejich zesáku???
Re: pHase mAtriX
RP 1 je samostatný modul resp. skříňka o velikosti zesilovače. Ale bez ní to nehraje- kam by se uložily a kde by se nastavily naměřené údaje? A přes ni je trvale zapojen pre a konce nebo se zapojí do mgf. smyčky int. zesilovače.
Re: pHase mAtriX
no dobře, ale ona má v sobě filtry, nebo jen měří? neboli: jde to nastavit tak, aby spočítala nejlepší možné umístění beden bez equalizace, delaye, reverbu atd.? asi ne, to by byli sami proti sobě, bych řekl...
Re: pHase mAtriX
mám opravdu dlouhé vedení...
ty si postavíš bedny kam chceš a ona tomu přizpůsobí zvuk tak, aby bylo všechno o.k., že? funguje to aspoň pro víc než jeden pár?
ty si postavíš bedny kam chceš a ona tomu přizpůsobí zvuk tak, aby bylo všechno o.k., že? funguje to aspoň pro víc než jeden pár?
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 hostů