J. Gordon Holt a basy u mini-monitorů poslouchaných v blízkém poli
J. Gordon Holt a basy u mini-monitorů poslouchaných v blízkém poli
.
.
J. Gordona Holta asi není třeba představovat, dlouholetý šéfredaktor Stereophile, předchůdce Johna Atkinsona, legenda amerického hi-fi.
Měl velmi rád ty nejklasičtější z klasických mini-monitorů BBC LS3/5a a ve Stereophile se jim a jejich nástupcům podrobně věnovali.
https://www.stereophile.com/standloudsp ... index.html
16 stránek ve Stereophile?
To jen tak nějaký výrobek nemá.................
* * *
Mám teď dva důvěrně známé systémy mini-monitorů poslouchaných v blízkém poli a napadá mě k Holtovým pozorováním pár poznámek.
Jeden je zcela klasický, NAD D3020 plus mini-monitory KEF, typ už si nepamatuju, ty menší z dvojice regálovek, co vždy mají v nabídce, soustředný reprák, 13cm středobas, basreflex dopředu, velikost zhruba krabice od bot.
Druhý viz. podpis.
Rozhodně je třeba souhlasit s umístěním beden v místnosti, jak ho Holt popisuje --- bedny na stojanech co nejblíž středu místnosti a co nejdál od všech stěn, poslech skutečně z blízka. (Když natáhnu ruku, mám konečky prstů jen kousek od membrán) A není to žádný kec, ale podmínka všeho toho, co je popsáno dál. Když si dám ty mini-monitory k počítači na stůl u zdi, tak i když sedím v blízkém poli, tak to není ono. Stejně tak tyhle mini-bedny v běžném rozmístění, nebo dokonce bedny v rozích místnosti pod stropem -- ne, to taky není ono. Bedny od jakékoliv zdi dál, než je jejich vzájemný rozestup je prostě nutnost a opakuji, že přes tento bod nejede vlak.
Rozhodně je taktéž třeba souhlasit s tím, že se tímto rozestavením dramaticky zlepší (úhlová) lokalizace a "zobrazení" systému.
A rozhodně a nepochybně lze souhlasit i s tvrzením, že takovýto systém působí poslechově mnohem mohutnějším a "dospělejším" dojmem, než jak vypadá. A to včetně prožitku na basech, které pocitově připomínají něco většího, než co by člověk čekal od dvou 13cm basáčků (popř. čtyř 10cm).
Jen to jeho vyprávění, že je to díky tomu, že jsou tak super-vyvážené, že kdyby byly někde poblíž zdí nebo nedejbože v rohu, že by měly až příliš basů a hrály proto špatně, neberu.
Kdepak.
Mini-monitory žádné pořádné basy nezahrají, stačí se podívat na jejich měření. A ani v rozích místnosti z nich pořádné basy nevyloudíš, jen zveličíš ty vyšší, které hrajou.
A přesto opravdu platí, že v popsaném poslechu v blízkém poli tam ty basy dojmově prostě jsou. Přesně jak to Holt popisuje. Když si pustím Lifetime Lover od Sister Sledge (z alba Bet Cha Says That To All The Girls), tak mi ta neskutečná vymazlená basa v téhle nahrávce na obou systémech hýbe bránicí, cítím to, i když ve zvuku tak hluboké basy prokazatelně nejsou. Ne ne. Tady prostě v plné síle nastupuje ta vlastnost mozku, která je akustikům dobře známá -- totiž že si basy v některých případech dokáže opravdu plnohodnotně "domyslet".
((( Ale nebojte, není to žádná dřina, to "domýšlení", je to naprostá automatika, ani o tom nevíme )))
Naprosto nádherně to jde ukázat na srovnání hudby a nějakých speciálních filmových efektových zvuků. U hudby platí, co bylo řečeno, systém působí mnohem dospělejším dojmem - a to i na basech.
Ale pusťte si třeba Válku světů s Tomem Cruisem, a když padá ten šílený stroj mimozemšťanů a plnou silou se rozbíjí o zem......... no, z těch bedýnek to opravdu ale opravdu nebude ono.
((( Když budu chtít být megavtipný, tak řeknu, že jsou ty basy u hudby u mini-monitorů vlastně ještě o mnoho lepší, než u "dospělých" systémů. Díky tomu, že si je v plné míře domýšlím, tak si je domyslím taky v plné kvalitě. Bedny plnorozsahového systému v běžném umíštění basy akorát rozeserou a bez room perfectu se nedají poslouchat )))
To je asi vše, co k tomu mám.
----------------------------------------------------------------------------------------
P.S. Mezi klasickým stereem a wide-sterem není v tomto směru moc rozdíl, wide-stereo (aspoň pro mě) dává o 33% širší poslechový úhel a tomu přiměřené zlepšení lokalizace, separace atd., ale jinak se chovají podobně a přsně jak to J. Gordon Holt popisuje.
.
J. Gordona Holta asi není třeba představovat, dlouholetý šéfredaktor Stereophile, předchůdce Johna Atkinsona, legenda amerického hi-fi.
Měl velmi rád ty nejklasičtější z klasických mini-monitorů BBC LS3/5a a ve Stereophile se jim a jejich nástupcům podrobně věnovali.
https://www.stereophile.com/standloudsp ... index.html
16 stránek ve Stereophile?
To jen tak nějaký výrobek nemá.................
* * *
Mám teď dva důvěrně známé systémy mini-monitorů poslouchaných v blízkém poli a napadá mě k Holtovým pozorováním pár poznámek.
Jeden je zcela klasický, NAD D3020 plus mini-monitory KEF, typ už si nepamatuju, ty menší z dvojice regálovek, co vždy mají v nabídce, soustředný reprák, 13cm středobas, basreflex dopředu, velikost zhruba krabice od bot.
Druhý viz. podpis.
Rozhodně je třeba souhlasit s umístěním beden v místnosti, jak ho Holt popisuje --- bedny na stojanech co nejblíž středu místnosti a co nejdál od všech stěn, poslech skutečně z blízka. (Když natáhnu ruku, mám konečky prstů jen kousek od membrán) A není to žádný kec, ale podmínka všeho toho, co je popsáno dál. Když si dám ty mini-monitory k počítači na stůl u zdi, tak i když sedím v blízkém poli, tak to není ono. Stejně tak tyhle mini-bedny v běžném rozmístění, nebo dokonce bedny v rozích místnosti pod stropem -- ne, to taky není ono. Bedny od jakékoliv zdi dál, než je jejich vzájemný rozestup je prostě nutnost a opakuji, že přes tento bod nejede vlak.
Rozhodně je taktéž třeba souhlasit s tím, že se tímto rozestavením dramaticky zlepší (úhlová) lokalizace a "zobrazení" systému.
A rozhodně a nepochybně lze souhlasit i s tvrzením, že takovýto systém působí poslechově mnohem mohutnějším a "dospělejším" dojmem, než jak vypadá. A to včetně prožitku na basech, které pocitově připomínají něco většího, než co by člověk čekal od dvou 13cm basáčků (popř. čtyř 10cm).
Jen to jeho vyprávění, že je to díky tomu, že jsou tak super-vyvážené, že kdyby byly někde poblíž zdí nebo nedejbože v rohu, že by měly až příliš basů a hrály proto špatně, neberu.
Kdepak.
Mini-monitory žádné pořádné basy nezahrají, stačí se podívat na jejich měření. A ani v rozích místnosti z nich pořádné basy nevyloudíš, jen zveličíš ty vyšší, které hrajou.
A přesto opravdu platí, že v popsaném poslechu v blízkém poli tam ty basy dojmově prostě jsou. Přesně jak to Holt popisuje. Když si pustím Lifetime Lover od Sister Sledge (z alba Bet Cha Says That To All The Girls), tak mi ta neskutečná vymazlená basa v téhle nahrávce na obou systémech hýbe bránicí, cítím to, i když ve zvuku tak hluboké basy prokazatelně nejsou. Ne ne. Tady prostě v plné síle nastupuje ta vlastnost mozku, která je akustikům dobře známá -- totiž že si basy v některých případech dokáže opravdu plnohodnotně "domyslet".
((( Ale nebojte, není to žádná dřina, to "domýšlení", je to naprostá automatika, ani o tom nevíme )))
Naprosto nádherně to jde ukázat na srovnání hudby a nějakých speciálních filmových efektových zvuků. U hudby platí, co bylo řečeno, systém působí mnohem dospělejším dojmem - a to i na basech.
Ale pusťte si třeba Válku světů s Tomem Cruisem, a když padá ten šílený stroj mimozemšťanů a plnou silou se rozbíjí o zem......... no, z těch bedýnek to opravdu ale opravdu nebude ono.
((( Když budu chtít být megavtipný, tak řeknu, že jsou ty basy u hudby u mini-monitorů vlastně ještě o mnoho lepší, než u "dospělých" systémů. Díky tomu, že si je v plné míře domýšlím, tak si je domyslím taky v plné kvalitě. Bedny plnorozsahového systému v běžném umíštění basy akorát rozeserou a bez room perfectu se nedají poslouchat )))
To je asi vše, co k tomu mám.
----------------------------------------------------------------------------------------
P.S. Mezi klasickým stereem a wide-sterem není v tomto směru moc rozdíl, wide-stereo (aspoň pro mě) dává o 33% širší poslechový úhel a tomu přiměřené zlepšení lokalizace, separace atd., ale jinak se chovají podobně a přsně jak to J. Gordon Holt popisuje.
- PítrsPraha
- Příspěvky: 3959
- Registrován: 05 pro 2013 10:13
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Re: J. Gordon Holt a basy u mini-monitorů poslouchaných v blízkém poli
Poslech v relativně blízkém poli (bedny něco málo přes dva metry od sebe, já necelý metr a půl od beden, nejbližší jedna stěna něco přes metr, ostatní stěny více než tři metry) jsem provozoval pár let s NADy C320, později C375 a středně velkýma regálovkama Shan E-500, recenze zde.
Naprostý souhlas se všemi klady, které uvádíš (lokalizace, přesnost zvuku, dojem dospělejšího zvuku než by se mohlo zdát, dojem velkoleposti, částečná eliminace akustiky místnosti, bodový zdroj, zcela bezešvé sladění pásem).
Co ale za sebe vnímám jinak jsou basy. A to přesto, že 11,5kg Shany měly díky 16 cm středobasům a plnohodnotnému nástupu (-3 dB) v mé poslechovce někde kolem 46 Hz v podání basů ohromný náskok oproti tvým 2,5kg bedýnkám s 10 cm středobasy (to ber jen jako faktické srovnání, nemyslím to špatně).
Resp. vnímal jsem to stejně jako ty do chvíle, kdy jsem doma měl na srovnání dospělé třípásmové sloupy s basáky plochou ekvivalentní 10'' měniči v každé bedně. Papírově překvapivě ty sloupy nejdou nějak zásadně níž než šly Shany (39 Hz vs 48 Hz, oboje -3 dB). Dramatický rozdíl ale byl v podání basů. Z regálů basy slyšitelně hrály, u sloupů prostě byly v místnosti. Jako když venku zahřmí a ty si pak hřmot hromu pustíš z aparatury. V muzice celkově nepřibylo basů, objemově to bylo cca nastejno. Přibyla především přirozenost, znělost, velikost. Podkres, který člověk těžko identifikuje sluchem, ale jednoznačně jej vnímá. Po přepnutí zpátky na regály tam najednou něco chybělo, ale objem basů to nebyl (což se Speaker Boxem bude chybět i ten objem). Nejvíc se tenhle rozdíl projevoval při hraní hodně potichu, kdy hlubší basy z regálů postupně vymizely, zatímco u sloupů hrály pořád, a při hraní hodně nahlas, kdy regály omezovala max výchylka malého středobasu a basy se začaly slévat, zatímco ze sloupů jen dál a dál mohutněly.
Ale má to i svá negativa, jako vše a vždy. Udržet stejnou míru "monitorovosti" i s velkými sloupy vyžaduje opravdu dobré sloupy a opravdu dobrou akustiku, protože od velkých beden to chce sedět výrazně dále. U mě v předešlé poslechovce znamenalo pořízení sloupů (a později 12'' subu) dramatické zlepšení v podání basů (přirozenost, přesnost, hloubka pod 30 Hz při -3 dB) za cenu trochu zhoršení té monitorové přesnosti. Celkový dojem je ale zvlášť u akustické a orchestrální hudby o pořádný kus výš, stejně jako bohužel i náklady na sestavu. Ale to tak prostě je. Začínám budovat novou poslechovku určenou jen hudbě, tak tam se snad povede akustiku vyladit tak, aby monitorová přesnost zůstala i s relativně většími sloupy a odstupu 3+ m podobná jako u poslechu monitorů v blízkém poli, ale byla doplněná o plnohodnotný spodek.
Naprostý souhlas se všemi klady, které uvádíš (lokalizace, přesnost zvuku, dojem dospělejšího zvuku než by se mohlo zdát, dojem velkoleposti, částečná eliminace akustiky místnosti, bodový zdroj, zcela bezešvé sladění pásem).
Co ale za sebe vnímám jinak jsou basy. A to přesto, že 11,5kg Shany měly díky 16 cm středobasům a plnohodnotnému nástupu (-3 dB) v mé poslechovce někde kolem 46 Hz v podání basů ohromný náskok oproti tvým 2,5kg bedýnkám s 10 cm středobasy (to ber jen jako faktické srovnání, nemyslím to špatně).
Resp. vnímal jsem to stejně jako ty do chvíle, kdy jsem doma měl na srovnání dospělé třípásmové sloupy s basáky plochou ekvivalentní 10'' měniči v každé bedně. Papírově překvapivě ty sloupy nejdou nějak zásadně níž než šly Shany (39 Hz vs 48 Hz, oboje -3 dB). Dramatický rozdíl ale byl v podání basů. Z regálů basy slyšitelně hrály, u sloupů prostě byly v místnosti. Jako když venku zahřmí a ty si pak hřmot hromu pustíš z aparatury. V muzice celkově nepřibylo basů, objemově to bylo cca nastejno. Přibyla především přirozenost, znělost, velikost. Podkres, který člověk těžko identifikuje sluchem, ale jednoznačně jej vnímá. Po přepnutí zpátky na regály tam najednou něco chybělo, ale objem basů to nebyl (což se Speaker Boxem bude chybět i ten objem). Nejvíc se tenhle rozdíl projevoval při hraní hodně potichu, kdy hlubší basy z regálů postupně vymizely, zatímco u sloupů hrály pořád, a při hraní hodně nahlas, kdy regály omezovala max výchylka malého středobasu a basy se začaly slévat, zatímco ze sloupů jen dál a dál mohutněly.
Ale má to i svá negativa, jako vše a vždy. Udržet stejnou míru "monitorovosti" i s velkými sloupy vyžaduje opravdu dobré sloupy a opravdu dobrou akustiku, protože od velkých beden to chce sedět výrazně dále. U mě v předešlé poslechovce znamenalo pořízení sloupů (a později 12'' subu) dramatické zlepšení v podání basů (přirozenost, přesnost, hloubka pod 30 Hz při -3 dB) za cenu trochu zhoršení té monitorové přesnosti. Celkový dojem je ale zvlášť u akustické a orchestrální hudby o pořádný kus výš, stejně jako bohužel i náklady na sestavu. Ale to tak prostě je. Začínám budovat novou poslechovku určenou jen hudbě, tak tam se snad povede akustiku vyladit tak, aby monitorová přesnost zůstala i s relativně většími sloupy a odstupu 3+ m podobná jako u poslechu monitorů v blízkém poli, ale byla doplněná o plnohodnotný spodek.
-
- Příspěvky: 611
- Registrován: 03 črc 2010 10:03
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Re: J. Gordon Holt a basy u mini-monitorů poslouchaných v blízkém poli
PítrsPraha je vidět, že víš o čem píšeš. Souhlasim s tvými dojmy ohledně velkých 3p. nebo více pásem vs. kvalitních 2p. monitorů. Je to ale o tom, co kdo v tom zvuku hledá, na co se zaměřuje. Já mám cestu přesně opačnou než ty, jdu po letech u BW801 Matrix zpět k monitorům. To rozlišení, ta přesnost, detail je pro mě návykovější než velký bas. Ne, že by to nešlo i u vícepásma, ale už bych to nebyl ochoten zaplatit.
Každopádně tipy, co píše dadaft, vyzkoušim.
Každopádně tipy, co píše dadaft, vyzkoušim.
kabelguru.cz
- PítrsPraha
- Příspěvky: 3959
- Registrován: 05 pro 2013 10:13
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Re: J. Gordon Holt a basy u mini-monitorů poslouchaných v blízkém poli
Zatím věřím tomu, že zpátky k té "monitorovosti" zvuk posune možnost vyřešit akustiku. Je ale samozřejmě otázka, do jaký míry se ji povede dotáhnout k pomyslnému realizovatelnému ideálu, za který považuju dozvuk <500 ms pod 80 Hz a <200 ms na zbytku pásma s frekvenční vyrovnaností do +/-3 dB na basech a +/-1.5 dB na zbytku pásma.
Pokud se to nepovede nebo pokud ani taková "dokonalá" akustika nepomůže, budu stát před nepříjemnou otázkou .
Pokud se to nepovede nebo pokud ani taková "dokonalá" akustika nepomůže, budu stát před nepříjemnou otázkou .
Re: J. Gordon Holt a basy u mini-monitorů poslouchaných v blízkém poli
Myslím, že ta cesta od velkých sloupů k regálovkám je častější, než by se zdálo...Kocmeister píše: ↑12 zář 2017 10:45PítrsPraha je vidět, že víš o čem píšeš. Souhlasim s tvými dojmy ohledně velkých 3p. nebo více pásem vs. kvalitních 2p. monitorů. Je to ale o tom, co kdo v tom zvuku hledá, na co se zaměřuje. Já mám cestu přesně opačnou než ty, jdu po letech u BW801 Matrix zpět k monitorům. To rozlišení, ta přesnost, detail je pro mě návykovější než velký bas. Ne, že by to nešlo i u vícepásma, ale už bych to nebyl ochoten zaplatit.
Každopádně tipy, co píše dadaft, vyzkoušim.
Re: J. Gordon Holt a basy u mini-monitorů poslouchaných v blízkém poli
Já teda nevím, jak si představuješ, že jde řešit akustika basů pod 100Hz v poslechovce. Podle mě nijak kloudně.PítrsPraha píše: ↑12 zář 2017 11:01Zatím věřím tomu, že zpátky k té "monitorovosti" zvuk posune možnost vyřešit akustiku. Je ale samozřejmě otázka, do jaký míry se ji povede dotáhnout k pomyslnému realizovatelnému ideálu, za který považuju dozvuk <500 ms pod 80 Hz a <200 ms na zbytku pásma s frekvenční vyrovnaností do +/-3 dB na basech a +/-1.5 dB na zbytku pásma.
((( no, myslím že existují nějaké velké rezonanční závěsné panely, ale jsou to obrovské krámy a silně pochybuju o jejich reálné účinnosti )))
Takže základ samostatné poslechovky bude spíš dobrý poměr stran (hlavně ne krychle), vyšší strop potěší, a v ní s rozvahou rozmístěné bedny a poslechové místo.
Na obrázku je zobrazeno, jak ti bude rezonovat nejnižší bas (jeho "hloubka" plyne z rozměrů místnosti; je to půdorys, ale je to prostorové pole a tak je třeba si ho i představit) -- čím červenější, tím zesílenější bas........... nejvíce jsou zesílené v rozích, uprostřed stěn a uprostřed místnosti.
A jedno z nejrozumnějších umístění poslechového trojúhelníku (zvolena možnost na šířku)
Re: J. Gordon Holt a basy u mini-monitorů poslouchaných v blízkém poli
Akustika basu pod 100Hz? Napadaji me rezonatory (viz VMA Boomkiller) a multisub.
Re: J. Gordon Holt a basy u mini-monitorů poslouchaných v blízkém poli
To je tím, že 801 Matrixy prostě detaily žádný nemají:-) Léta jsem je vlastnil a dokud jsem si neposlechl jiný velký bedny, byl jsem zcela spokojen. Až to jednou přišlo - a byly pryč. Ideální je, když velká bedna umí zahrát detailně včetně pořádného basového základu, ne jen bučení a hučení (což bývá mnohdy nectnost malých regálovek, které, aby rádobyhrály na basech, je žalostně bučí.)Kocmeister píše: ↑12 zář 2017 10:45PítrsPraha je vidět, že víš o čem píšeš. Souhlasim s tvými dojmy ohledně velkých 3p. nebo více pásem vs. kvalitních 2p. monitorů. Je to ale o tom, co kdo v tom zvuku hledá, na co se zaměřuje. Já mám cestu přesně opačnou než ty, jdu po letech u BW801 Matrix zpět k monitorům. To rozlišení, ta přesnost, detail je pro mě návykovější než velký bas. Ne, že by to nešlo i u vícepásma, ale už bych to nebyl ochoten zaplatit.
Každopádně tipy, co píše dadaft, vyzkoušim.
Dlouhá léta jsem žil se vcelku bohatou řadou od Dynaudio, ale po letech musím svůj názor naně trochu přehodnotit - nehaním je, byly to vždy výborné bendy, ale měly moc kompromisů. Na oko hrály basy parádně ze všech, od Contourů 1.1, přes 1,3mkII, Speial 25, C1 a řadu dalších (Focus, Aries, C5), ale ten bas nebyl bas. Byla to větší či menší imitace. Středy výšky parádní, ale bas byl příliš umělý - a to je to, o čem píšu - přifouklý pomocí výše naladěného BR, který dělal bouli a maskoval nedostatek těch hlubokých basů. Bohužel, to s sebou vzalo i nižší středy. U některých modelů to bylo cítit více, u některých méně. Kupodivu, Special 25, které recenze po světě hodnotí spíše výborně, u mě patřily k tomu horšímu. Naopak, vyrovnanější přednes měly C 1,3mkII, byť za cenu méně parádního středního a vysokého pásam, ale zvuk byl přirozenější, než ze Special 25. Aby někdo nenabyl dojmu, že šlo o špatné bedny, tak uvedu, že DA vždy patřilo k tomu nejlepšímu v dané ceněn na trhu. Možná se mi změnil vkus a už jsem o tom i psal ve vlákně u DIY beden, když jsem vzal od Kocoura jeho projekt Ekta Grande ( v té době jsem měl C5). Ač EG nedosahuje takové čistoty zvuku na tsředech a výškách, tak díky basovému základu ale i celkovému podání zvuku je jejich zvuk reálnější a příjemnější na dlouhý poslech. Ač se to zpočátku nezdálo, detail v nich je, jen možná neleze tak tvrdě kupředu, ale ono ani na živém koncertu nejde o nářez detailů, spíše o věrnost - hovořím nyní smosebou o akustické či 1/2akustické hudbě. Jak kvalitně dokáží EG zahrát takovou hudbu, jsem se přesvědčil na desce od Radůzy - ten název CD si nepamatuji, ale zvukově jde o vynikající nahrávkua zvuk z C5 neodsahoval takové přirozenosti, jako z EG. Možná, že zvuku z EG chybí fous vzdušnosti, ale jako celek je realitě o kus blíže. Na malých bednách (ještě jsem zapomněl na slušné monitory Alesis One mkII) to jaski není ono, i když by jeden řekl, že radůza v muzice nemá žádný bas - tedy basovou kytaru, kontrabas a pod. Ale prostě ten spodek pásma u velkýh beden dokáže i nahrávku "bez" basů podat reálněji.
Toť moje poznání po letech, kdy jsem tvrdě upřednosťnoval malé a menší 2p bedny. Dnes naopak - když mohu, volim a volil bych i velké bedny a to i do menších prostorů (nyní mám 12´´ bedny v místnosti o 12,5m2, krmí je 2x700W a nemám fakt problém s basem. Jen ta muzika má šťávu, jak to nikdy malé 2p nedá, ani kdyby se zbláznilo.)
Re: J. Gordon Holt a basy u mini-monitorů poslouchaných v blízkém poli
dadaft píše: ↑13 zář 2017 15:35Já teda nevím, jak si představuješ, že jde řešit akustika basů pod 100Hz v poslechovce. Podle mě nijak kloudně.PítrsPraha píše: ↑12 zář 2017 11:01Zatím věřím tomu, že zpátky k té "monitorovosti" zvuk posune možnost vyřešit akustiku. Je ale samozřejmě otázka, do jaký míry se ji povede dotáhnout k pomyslnému realizovatelnému ideálu, za který považuju dozvuk <500 ms pod 80 Hz a <200 ms na zbytku pásma s frekvenční vyrovnaností do +/-3 dB na basech a +/-1.5 dB na zbytku pásma.
((( no, myslím že existují nějaké velké rezonanční závěsné panely, ale jsou to obrovské krámy a silně pochybuju o jejich reálné účinnosti )))
Takže základ samostatné poslechovky bude spíš dobrý poměr stran (hlavně ne krychle), vyšší strop potěší, a v ní s rozvahou rozmístěné bedny a poslechové místo.
Na obrázku je zobrazeno, jak ti bude rezonovat nejnižší bas (jeho "hloubka" plyne z rozměrů místnosti; je to půdorys, ale je to prostorové pole a tak je třeba si ho i představit) -- čím červenější, tím zesílenější bas........... nejvíce jsou zesílené v rozích, uprostřed stěn a uprostřed místnosti.
A jedno z nejrozumnějších umístění poslechového trojúhelníku (zvolena možnost na šířku)
Ano - přesně takto jsem to kdysi měl v 16m2 - než jsem náhodou postavení beden otočil o 90°. Mizika se zlepšila asi o 1000% Objevil se bas, prostor...
- PítrsPraha
- Příspěvky: 3959
- Registrován: 05 pro 2013 10:13
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Re: J. Gordon Holt a basy u mini-monitorů poslouchaných v blízkém poli
No jak, normálně, tak, jak se to běžně dělá . Tzn. kombinací vhodných materiálů použitých na konstrukci stěn, vhodného umístění beden a poslechového místa, vhodným umístěním subu, vhodně zvolenými akustickými prvky (basové pasti, rezonátory). To vše samozřejmě podpořeno důkladným měřením a ve spolupráci s profesionály, kteří se tím zabývají.
A nepotřebuju vyřešit basy v celé poslechovce, to by ani nešlo. Potřebuju je vyřešit v poslechovém místě, tzn. v prostoru řekněme 50x50 cm.
O účinnosti správně vyrobených a naladěných rezonančních panelů může s prominutím pochybovat jedině někdo, kdo vůbec netuší, jak a proč fungují. A že jsou to "obrovské krámy"? No a ? K dispozici je mnoho desítek m2 stěn a důležitá je pro mě funkčnost.dadaft píše:no, myslím že existují nějaké velké rezonanční závěsné panely, ale jsou to obrovské krámy a silně pochybuju o jejich reálné účinnosti
Re: J. Gordon Holt a basy u mini-monitorů poslouchaných v blízkém poli
http://www.hifi-voice.com/teorie-a-prax ... -akustikou
zDENY, pÍTRS ---- z vašeho pohledu asi ideální poslechovka, ne?
Z mého pohledu je to ovšem katastrofa - sice možná dobrá měření, ale poslechový úhel je 41°, to už si můžu rovnou koupit mono (vím, většinou hifisti "našponujou" šířku odrazy od bočních stěn, ale to odmítám). Vzhledem k tomu, že mé wide-stereo má o 49° větší poslechový úhel než toto něco, neumím si například představit poslech symfonického orchestru. To musí být velmi scvrklý zážitek...
- PítrsPraha
- Příspěvky: 3959
- Registrován: 05 pro 2013 10:13
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Re: J. Gordon Holt a basy u mini-monitorů poslouchaných v blízkém poli
Myslim, ze jsem nikdy nenapsal, ze preferuju bedny skoro v rozich a takhle vytahly poslechovy trojuhlenik. Z mych predchozich prispevku plyne pravy opak.
Proto me nenapada, na zaklade ceho se domnivas, ze uvedene rozmisteni bedny-posluchac by mi vyhovovalo. To by me zajimalo.
Na druhou stranu, kdo ma prakticke zkusenosti s focenim interieru ultrasirokymi objektivy, chape, ze ve skutecnosti je mistnost z odkazu mnohem min nudloidni nez se z te fotky zda. To ale nic nemeni na faktu, ze ten uhel je strasnej.
Proto me nenapada, na zaklade ceho se domnivas, ze uvedene rozmisteni bedny-posluchac by mi vyhovovalo. To by me zajimalo.
Na druhou stranu, kdo ma prakticke zkusenosti s focenim interieru ultrasirokymi objektivy, chape, ze ve skutecnosti je mistnost z odkazu mnohem min nudloidni nez se z te fotky zda. To ale nic nemeni na faktu, ze ten uhel je strasnej.
Re: J. Gordon Holt a basy u mini-monitorů poslouchaných v blízkém poli
dadaft:
myslím, že jis nečetl zcela pozorně. Ano, mám sice malu i vě+tší poslechovku, ale a ni v jedné nemám tento protáhly trojúhelník. Vždy to mám poskládané tak, abych měl alespoň nějaké základní proporce úvýšku místnisti bohužel zásadně neovlivním).
Ad dyzaj místnosti na tvé fotce - už dvakrát jsem byl blejt... Jak v tomhle prostředí může někdo poslouchat hudbu a ještě se na ni soustředit, jde zcela mimo mé chápání. To je hrůzostrašná ukázka toho, kde mysl člověka rejdí všude kolem, jen se nesoustředí na tu zásdaní věc = hudbu. Ultrahsnuhnusoucí. Otřes. (Doufám, že toto navrhoval Mudr Pudr Ing2 arch František Hluchota csc phd a stálo to aspoň půl mega)...
Ale já jsem z vesnice a nerozumím tomu, takže mě nebrat vážně:-)
myslím, že jis nečetl zcela pozorně. Ano, mám sice malu i vě+tší poslechovku, ale a ni v jedné nemám tento protáhly trojúhelník. Vždy to mám poskládané tak, abych měl alespoň nějaké základní proporce úvýšku místnisti bohužel zásadně neovlivním).
Ad dyzaj místnosti na tvé fotce - už dvakrát jsem byl blejt... Jak v tomhle prostředí může někdo poslouchat hudbu a ještě se na ni soustředit, jde zcela mimo mé chápání. To je hrůzostrašná ukázka toho, kde mysl člověka rejdí všude kolem, jen se nesoustředí na tu zásdaní věc = hudbu. Ultrahsnuhnusoucí. Otřes. (Doufám, že toto navrhoval Mudr Pudr Ing2 arch František Hluchota csc phd a stálo to aspoň půl mega)...
Ale já jsem z vesnice a nerozumím tomu, takže mě nebrat vážně:-)
Re: J. Gordon Holt a basy u mini-monitorů poslouchaných v blízkém poli
... ja teda nie som z vesnice, no napriek tomu zo svojim preddiskutujúcim súhlasím ... inak hlavný problém tam nie je "estetika", veď muzika sa dá veľmi dobre počúvať aj so zavretými očami
Re: J. Gordon Holt a basy u mini-monitorů poslouchaných v blízkém poli
Zdeny --- stálo by to mnohem víc, než půl mega. A vím, že to tak doma nemáš. Jen jsem narážel na tvůj postřeh, že je to lepší na dýlku místnosti. Osobně bych dal taky bedny ke kratší stěně, kdybych něco takového provozoval. Hlavně jsem mířil na Pítrse.
Pítrs --- ty bedny jsou 85cm od zadní stěny a 65cm od bočních, to jen tak někdo nemá. Dělá to ta fotka a protáhlá místnost. Tady je půdorys, aby bylo vidět, jak to je (včetně dvou nejnižších basových módů místnosti (čím víc červené, tím víc vybuzené basy):
Je to asi maximum z toho, co vzhledem k frekvenční odezvě šlo z místnosti získat (tedy pokud je člověk realista co se týče možnosti tlumení na basech). Mohli zkusit posunout bedny ještě o půl nebo třičtvrtě metru dopředu, tím by snížili ty boule na basech (viz. měření v článku), ale obyčejné bedny tak daleko od zadní zdi nehrají, potvrzeno lachimem. Taky mohli posunout poslechové místo víc dopředu, do středu poslechové místnosti, ale to by jim basy vyletěly úplně, takže vlastně nemohli, no.
Dobře si ten článek pročti, třeba pak pochopíš, že ten tvůj plán "dozvuk <500 ms pod 80 Hz a <200 ms na zbytku pásma s frekvenční vyrovnaností do +/-3 dB na basech a +/-1.5 dB na zbytku pásma" je vcelku slušný úlet.......... - i když věřím, že za milion se najde firma, která bude měřit k tvé plné spokojenosti.
Pítrs --- ty bedny jsou 85cm od zadní stěny a 65cm od bočních, to jen tak někdo nemá. Dělá to ta fotka a protáhlá místnost. Tady je půdorys, aby bylo vidět, jak to je (včetně dvou nejnižších basových módů místnosti (čím víc červené, tím víc vybuzené basy):
Je to asi maximum z toho, co vzhledem k frekvenční odezvě šlo z místnosti získat (tedy pokud je člověk realista co se týče možnosti tlumení na basech). Mohli zkusit posunout bedny ještě o půl nebo třičtvrtě metru dopředu, tím by snížili ty boule na basech (viz. měření v článku), ale obyčejné bedny tak daleko od zadní zdi nehrají, potvrzeno lachimem. Taky mohli posunout poslechové místo víc dopředu, do středu poslechové místnosti, ale to by jim basy vyletěly úplně, takže vlastně nemohli, no.
Dobře si ten článek pročti, třeba pak pochopíš, že ten tvůj plán "dozvuk <500 ms pod 80 Hz a <200 ms na zbytku pásma s frekvenční vyrovnaností do +/-3 dB na basech a +/-1.5 dB na zbytku pásma" je vcelku slušný úlet.......... - i když věřím, že za milion se najde firma, která bude měřit k tvé plné spokojenosti.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 14 hostů