Akustická pěna vs minerální vata - hodnoty absorpce

Řešení akustiky poslechové místnosti, akustické panely, basové pasti.
Uživatelský avatar
komar
Příspěvky: 155
Registrován: 23 lis 2020 19:01
Kontaktovat uživatele:

Re: Akustická pěna vs minerální vata - hodnoty absorpce

Příspěvek od komar »

Ještě by mě zajímalo, jak se pozná na kolika procentech kvality zvuku jsem??
Co je vlastně 100% kvality zvuku??? ;)

Jinak já rozhodně nezpochybňuji kvality vašeho řešení (výrobků). Dokonce jsem o tom nějaký čas uvažoval.
Trošku jsem se ztrácel v cenách za to měření. To jen na okraj.

Uživatelský avatar
check
Příspěvky: 119
Registrován: 21 led 2011 14:43
Kontaktovat uživatele:

Re: Akustická pěna vs minerální vata - hodnoty absorpce

Příspěvek od check »

komar: Vata a pěna o stejné hustotě a tloušťce je to samé. Principielně je to akorát objem materiálu, který má velkou povrchovou plochu v objemu, o kterou se tře vzduch (kmitající vzduch = zvuk). Je úplně jedno z čeho ten materiál je, důležité je aby měl dostatečnou plochu v objemu a pak kvůli nízkým frekvencím dostatečnou tloušťku. Třením se akustická rychlost kmitajících molekul vzduchu převádí na teplo a tedy pohlcuje. V rámci vlnové délky dané frekvence se střídá maximum akustického tlaku a maximum akustické rychlosti - ty nejsou nikdy na stejných místech v případě rezonancí na basech. Tam, kde je maximum akustického tlaku je minimum akustické rychlosti a o 1/4 vlnové délky dál je zase maximum akustické rychlosti a minimum akustického tlaku. V rezonancích na basech může být u zdi jenom maximum akustického tlaku a minimum akustické rychlosti. Vata na zdi proto funguje nejméně a proto se doporučuje umístit ji 1/4 tloušťky vaty ode zdi - nechat mezeru.
Rámečky mírně sníží pohltivost na vysokých frekvencích (zamezí boční průnik do vaty), takže mírně lepší v rámečku ano, všeobecně bývá problém přetlumených vyšších kmitočtů při použití vaty celkem častý. To pak přávě sežere prostorovost a živost.

O difuzorech jsi psal, že je plánuješ použít, nikoliv že je máš v místnosti. Dřevěné difuzory, co dělají pohledově vlnu nebo akýkoliv symetrický tvar, jsou špatně. Je to zprznění zastaralého jednoduchého vzorečku ze 70. let min. století. Každý hranol má být jinak dlouhý a ve výrobě si to zjednodušují na zaokrouhlené délky, aby měli třeba jenom 4 různé délky na řezání. Ale toto hrubé zaokrouhlení pak způsobuje, že to nefunguje správně. Navíc ten původní vzoreček je to nejzákladnější co se tehdy vymyslelo, dneska je to někde jinde.
Polystyrenové difuzory spíš pophlcují zvuk než že by rozptylovaly, na prt.
Dobrý difuzor poznáš tak, že po umístění do místnosti vyhodíš ven 50-100% plochy vaty, jako má difuzor. Tzn. příjemnější poslech je najednou s vyšším dozvukem, protože dobrý difuzor poslechově zvětší objem mísnosti. Není to tak, že se vystřídalo tlumení vaty za tlumení difuzoru - to dělají špatné difuzory.

Kupříkladu máš vyladěnou místnost 20 m2 s dozvukem 0,3 s za pomocí vaty rozmístěné rovnoměrně po místnosti. Celkem vyladěný zvuk, dobře se poslouchá, nic netahá za uši. Když by jsi přidal další vatu, už by to bylo moc chcíplé, když by se ubral vatu, tak už by to tahalo za uši v některých situacích v hudbě. Prostě tak akorát s vatou, jak se to dá vyladit.
Pak přidáš dva difuzory o ploše 2x1,4 = 2,8 m2 - zvětší se prostor - když je dáš do boku, tak se toztáhne do šířky. Když dáš mezi bedny nebo za sebe, tak se prostor roztáhne do hloubky. Pak vyhodíš 4 ks vaty 60x120=2,88 m2 a zvukově se to ještě více otevře, zvětší se prostor, stoupne doba dozvuku (měřitelně) cca na 0,4 s, ale zvukově se to nerozsype. Netahá to za uši, naopak se zvuk uklidní, zpřehlední, stane se holografickým. Přestanou hrát bedny, ty úplně zmízí a hudbě prostě je v prostoru rozmístěná jako na pódiu.

Čas účtuji ve standardní pracovní době 9-18 700 Kč/hod od dveří ke dveřím účtováno po 15 min. Pokud někdo chce měřit nebo řešit akustiku pozdě večer nebo v noci nebo někdy o víkendu nebo státním svátku, tak je to holt o něco dražší. Já taky potřebuji mít nějaký volný čas večer a o víkendech na ženskou...
Základní změření a zhodnocení akustiky včetně návrhu možného řešení ve 3 variantách u standardní místnosti lze stihnout za 1 hodinu. Pokud je místnost extra velká (nad 50 m2) nebo nestadardního tvaru jako různá L ka, strop až do střechy, propojená zimní zahrada nebo propojená kuchyně, tak to vezme 2 hodiny. Umístění a nastavení Boomkillerů na základní rezonanci místnosti cca 1 hodina včetně stěhování z auta, druhá rezonance 1,5 hod, úhlopříčné rezonance 2 hod, stropní rezonance 1 hod. Montáž na hmoždinky si většinou dělá majitel sám, ono to nutně přidělané ani být nemusí. Pokud dělám montáž já, tak přibližně + 2x čas měření navíc (štafle, laser vodováha, pneumatické kladivo do panelu, šrouby do betonu apod.).
Komplet vyladění umístění poslechového místa, reprobeden, popřemísťování vatových panelů nebo jejich výměna za vhodnější, vyladění zvuku na středech a výškách na maximum podle ucha na 100% trvá cca 2-3 hodiny. Podle měření se to dá nastavit jenom na hrubo, zbytek se musí na ucho - je to rychlejší a přesnější. Měření sice změří všechno, ale interpretovat naměřená data a pak podle nich něco nastavit není ani jednoduché ani intuitivní. Takže to dělám prostě podle ucha a zkušeností.
Umím srovnat i asymetrii fyzických rozměrů místnosti, aby to zvukově hrálo stejně a nebyl ujetý prostor do strany.

Procenta zvuku se poznají podle zkušenosti, když změříš nějakých 40+ místností, realizuješ uvnitř akustiku a pak si to poslechneš, tak už máš celkem přehled, co jak hraje. Kromě toho jsem slyšel i nějaká cizí řešení poslechových mítsností, ne až tak uspokojových. Takže těch 100% je o nejlepším zvuku, jaký jsem slyšel a ten mám s kvalitními difuzory. Ale těžko se to popisuje a vysvětluje co to jako vlastně na zvuku dělá, který stojí jeden kus 94x150x15 cm 18 500 Kč, proč je to sakra tak drahé. Ale zákazníci ve skrze, když to slyšeli, tak se dale vata zase pryč a nahradila difuzory. Tedy když peněženka nebo manželka dovolí.

Uživatelský avatar
check
Příspěvky: 119
Registrován: 21 led 2011 14:43
Kontaktovat uživatele:

Re: Akustická pěna vs minerální vata - hodnoty absorpce

Příspěvek od check »

Ještě doplnění. Díval jsem se do protokolu měření, který poskytují na webu akusticka-pena.cz k melaminové pěně hustoty bídných 9 kg/m3. To i obyčejný akustický molitan má tuším 15 kg/m3. Při tloušťce 50 mm udávají činitel pohltivosti 0,8 (vhodné číslo pro porovnávání měření) na frekvenci 800 Hz.
Minerální vata o hustotě 40 kg/m3 i plastová vata (černo-šedá,nepráší, čistá, soudržná, odolná dětem) tloušťky 50 mm mají činitel pohltivosti 0,8 na frekvenci 360 Hz, což je dost brutální rozdíl. Ekvivalent 50 mm melaminové vaty je tedy 25 mm minerální vaty nebo plastové vaty.
Plastová zdravotně nezávadná vata tlustá 100 mm, tedy s koeficientem 0,8 na 180 Hz je u mě dostupná za cenu 390 Kč/m2, dodává se v deskách 60x120x10 cm. Materiálem je vata vyrobená recyklátu z výroby PET lahví - čisté nepoužité zbytky přímo z výroby. Odolává vodě, povětrnostním vlivům i odírání - houževnatá.

Uživatelský avatar
komar
Příspěvky: 155
Registrován: 23 lis 2020 19:01
Kontaktovat uživatele:

Re: Akustická pěna vs minerální vata - hodnoty absorpce

Příspěvek od komar »

Obsáhlá a podrobná reakce!

Rozhodně nechci zpochybňovat vaše údaje anebo snad zkušenosti s akustikou.
Už proto že mě ty čísla prakticky nic neříkají. 8-)

Pro mě vždycky byli a jsou nejlepším měřákem uši! 8-)
Pokud uslyším změnu k dobrému je to pro mě plus ,pokud uslyším ještě větší změnu, je to ještě větší plus.

Je mi jasné že vy to bez měření dělat nemůžete.

Když jsme začínali tuto debatu ještě jsem difuzory neměl ,nyní už mám.

Je to samo výroba! *headbang*
Jak se mě zdály ceny difuzorů přemrštěné tak teď říkám že nejsou a jsem ochoten ji respektovat! Všem kdo se do toho chtějí pustit radím ,pokud k tomu nemáte patřičné vybavení raději našetřete a kupte!!

Nahrálo mi to, jak píšete, že u dobrého difuzotu nemají být hranoly stejně dlouhé. Chtěl sem použít asi pět různých délek, ale spíše je každý druhý jinačí. :D No není se čím chlubit!
Zajímavé je, že přítelkyni se to líbí.
Ano chci ještě časem dokoupit na boční stěny. (třeba se vám ozvu)

Každý většinou chválí, jak mu to doma hraje. Já byl vždy nespokojen a zdálo se mi, že všude jinde to hraje líp než u mě! Změny co jsem udělal za poslední dva tři roky byli nejzásadnější a konečně mám pocit, že to hraje skvěle! *palec*

Fidji99
Příspěvky: 1165
Registrován: 19 srp 2018 01:33
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: Akustická pěna vs minerální vata - hodnoty absorpce

Příspěvek od Fidji99 »

@check, dakujem - vyborny prispevok, skoda, ze tu takychto nie je viacej.
Je len skoda, ze ani tu ani na vedlajsom fore sa akustika neriesi skoro vobec, skor sa popisuju az orgazmicke stavy pri otoceni poistky. A potom pozries na foto zostavy pysneho majitela najnovsej voodoo vychytavky a vies ze mu to tam musi hrat uplne sialene zle, lebo ma miestnost ako z prirucky "100 zasadnych akustickych problemov".

Ta difuzia - zaujimava tema, aj ked aspon teda moja obmedzena skusenost, ani difuzia ako taka nie je samospasna a takisto ako vsetko v akustike nieco pridava a nieco ubera a treba ju pouzivat s rozvahou. Hlavne aby to fungovalo potrebujes priestor a odstupy. Hodit si difuzor pol metra za hlavu nie je bohvieco. Vyhoda difuzie je aj to, ze velmi pomaha, ked repro nie je optimalne umiestnene a samotna bedna nema az tak dobre smerove charakteristiky, tam to zahladi vela nedostatkov.

Ten vplyv na priestorovost, co opisujes je velmi efektny a prechod z iba absorpcie na difuziu je vzdy velmi zaujimavy. Ono ale zavisi aj od miestnosti, repro a takisto aj od preferencii. Ja napriklad mam rad taky ten studiovy "mid-field" typ zvuku, s velkymi repro cca 3M od posluchoveho miesta a prevahou priameho zvuku - tym, ze mam dipoly + difuziu/odraz na prednej stene, tak potrebujem absorbovat prvy odraz ci od boku, alebo zo zadnej steny. Experimentoval som z difuziou aj na zadnu stenu [a to mam takmer 2m priestoru za sebou] a uz to nefungovalo - jasne, ta iluzia "priestoru" tam bola, ale za cenu straty tej takej chirurgickej presnosti a detailu, ktoru mam na elektrostatoch rad. Preto zadnu stenu absorbujem.

Aspon u mna je ten vysledok velmi pevny, dynamicky, presne lokalizovany zvuk s , ohraniceny bednami s predozadnou hlbkou. A tak to mam rad. Tym ze prevazuje priamy zvuk + prvy odraz len z dipolu, tak sa da ist do hlbky hudby, jednotlive vrstvy sa daju vnimat do detailu, co je dolezite napriklad pri klasickej hudbe. Je to ako pozerat na krasnu krajinu za zahmleneho rana z rozhladne vs pozerat na krasny obraz v galerii z 2 metrov. Mne ten kratsi kontrolovany dozvuk vyhovuje.

A k tomu DRC - a tak - takisto ako sa vyvijala difuzia, takisto DRC dnes je uplne ine ako Audyssey z roku 2000. Uz len Dirac je velmi dobry a to vobec nehovorim o systemoch ako Room Optimizer od TRINNOV, takisto Accuphase ma skvely procesor [a to som pocul len minulu generaciu] alebo DEQX ci Room Perfect. V kombinacii s pricetne akusticky upravenou miestnostou a rozumne pouzite to je neuveritelny prinos, len sa toho netreba bat. Napriklad problemy s basmi sa podla mna ciste analogovo ani vyriesit nedaju [tu je samozrejme zase rozdiel, co clovek vnima ako "basy" - urcite sa inac riesia nejake stlpy co s tazkostami dochrchlaju s basreflexom niekde k 35 Hz v miestnosti a inac plnorozsahove bedne]. Ja napriklad mam bedne co hraju v miestnosti do 18hz [uzavrete, bez basrefexu], mam osetreny hlavny mod na 59Hz pressure absorbermi a nuly doplnam 2x multi subom [tiez bez BR], ktory je sfazovany na 0.1 mikrosekundy z hlavnymi bednami . Vyzera to nejako takto. Crossover je na 55Hz. [ta modra a oranzova pri sebe su fronty] oranzova nad nimi suby.
Capture.jpg

Aj nad Schroederovou frekvenciou uz napriklad nepracujem z ekvalizaciou ako takou - 2 presne zacielene zasahy na odstranenie problemu specifickeho pre elektrostaty a hlavne dorovnanie streovahy a scasovania repro [ako pri vsetkej ucte, ale neviem si predstavit analogovo doladit ten prirodzeny rozptyl medzi kanalmi inak ako DRC - a je to strasny rozdiel vo vyslednom zvuku.

@komar

Ciste matematicky - nepochybujem, ze si sa posunul takym normalnym riesenim akustiky o svetelne roky doporedu - ako kazdy. Za mna je akustika miestnosti ak nie najdolezitejsia, tak urcite jedna z najdolezitejsich veci. A takisto aj absorpcia [peny, vata atd] maju svoje nezastupitelne miesto. Presne si spominam, ako som takisto v nemom uzase sedel, ked som si prvykrat zavesil zopar pien do neosetrenej miestnosti.

100% to je taky nic nehovoriaci pojem - ale ked by som mal skusit - tak by to bola na mieru naprojektovana a zariadena miestnost [v jednej takej som mal to stastie byt - v principe to bola "miestnost v miestnosti" cca 45m2, kde si mozes uplne nekompromisne umiestnit vsetko co potrebujes a do tej hodis nekompromisne repro.

Ale standardna situacia je skor o odstranovani najzavaznesich problemov, a uz len to spravi rozdiel ako vsetky kable a podlozky sveta. Drzim palce - a skus REW a investuj 100 eur do mikrofonu - ked sa naucis niektore veci aj zmerat, tak sa ti otvori uplne iny svet. Vela veci sa na ucho jednoducho neda, najma veci v casovej rovine, Uz len posunutie repro o 3 cm dokazes spravit bohovsky rozdiel, alebo zistis, ze sedis akurat v nejakej strasnej basovej nule, ktoru by vyriesilo posunutie kresla o pol metra.

Uživatelský avatar
check
Příspěvky: 119
Registrován: 21 led 2011 14:43
Kontaktovat uživatele:

Re: Akustická pěna vs minerální vata - hodnoty absorpce

Příspěvek od check »

Já ta cizí měření neberu vážně protože není nikdy označeno co se vlastně měří, čím, jak a kde. Už jenom to, že je použito vyhlazování a velmi pravděpodobně příliš krátké váhovací okno špatného typu pro vyhodnocení impulsní odezvy. Odhadem od oka je použit Blackmann Harris nebo jiný "měkký" typ váhovacího okna o délce cca 200 ms, což implicitně výrazně vyhlazuje měřenou charakteristiku, ačkoliv skutečná charakteristika vypadá podstatně více hrbolatě. Tzn změřená data v impulsní charakteristice jsou správně, ale ty jsou následně špatně vyhodnocena nevhodně zvolenými parametry FFT. Výsledkem je nevěrohodná frekvenční charakteristika.

Uživatelský avatar
check
Příspěvky: 119
Registrován: 21 led 2011 14:43
Kontaktovat uživatele:

Re: Akustická pěna vs minerální vata - hodnoty absorpce

Příspěvek od check »

Neber to jako útok, jenom když vidím nevěrohodné charky tak je to kách.

Již jsem informoval některé výrobce zde uvedených melaminových vat, že mají uvedná měření provedná špatně a nesplňují normu ČSN EN ISO 354, kteriou tvrdí, že používají při měření. Slíbili brzské odstrannění zmínky o měření podle normy, takže ve výsledku budou mít nic neříkající graf, proti tomu budu taky protestovat, pokud tam uvednou, že je to činitel pohltivosti. Mají měsíc pak je klidně začnu vysírat přes normalizační institut nebo úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Chci vymést tenhle ksindl z měření akustiky, kdy si to každý projektuje a měření jak chce, šolíchá se to a pak se kolem toho opěvují marketingové píčoviny a okrádá zákazník.

Fidji99
Příspěvky: 1165
Registrován: 19 srp 2018 01:33
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: Akustická pěna vs minerální vata - hodnoty absorpce

Příspěvek od Fidji99 »

Trochu experimentovania - zaujimave poznatky - najma to poskladanie bass trapov do L-ka s medzerou ma zaujalo pred nejakou dobou.

https://www.prosoundweb.com/realtraps-b ... or-no-gap/

Presne tento problem som riesil a mozem povedat ze funguje. Roh stena-strop casto opomijana oblast, zodpovedna za jeden z tych najneprijmenjsich modov medzi 60 a 70Hz (zavisi od vysky) ja mam 3m, cize som blizsie k 60.

Ked sa panely zladia s farbou stropu a steny, vyzera to aj dost nenasilne a ani to za tak moc nezavadzia. Mam tak momentalne osetrene prednu aj zadnu stenu a je to rozdiel. Na celkove zatlmenie miestnsoti skoro nulovy vplyv, na basovej casti velka pomoc.

mastom
Příspěvky: 4
Registrován: 14 úno 2012 10:44
Kontaktovat uživatele:

Re: Akustická pěna vs minerální vata - hodnoty absorpce

Příspěvek od mastom »

Ahoj,

normálně nikam takto nepíši, ale pokud hledáte nekompromisní řešení, určitě si prohlédněte tuto stránku:
https://dngmns.home.xs4all.nl/ph_large/index.htm
Otázka, jestli se to dá reálně zaplatit :).

Uživatelský avatar
Ramones
Příspěvky: 1562
Registrován: 19 zář 2009 19:05
Kontaktovat uživatele:

Re: Akustická pěna vs minerální vata - hodnoty absorpce

Příspěvek od Ramones »

Ten koberec je hrozný..............:-))))

Fidji99
Příspěvky: 1165
Registrován: 19 srp 2018 01:33
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: Akustická pěna vs minerální vata - hodnoty absorpce

Příspěvek od Fidji99 »

mastom píše:
14 dub 2023 15:57
Ahoj,

normálně nikam takto nepíši, ale pokud hledáte nekompromisní řešení, určitě si prohlédněte tuto stránku:
https://dngmns.home.xs4all.nl/ph_large/index.htm
Otázka, jestli se to dá reálně zaplatit :).
Robi to viacero firiem. Ciste len Akustika do cca 40m2 (vcitane merania a nasledmej kalibracie) cca 40 - 60k. Euro. S tym ze si nechas od niekoho postavit tu drevenu konstrukciu, co nie je nejaky strasny peniaz.

mastom
Příspěvky: 4
Registrován: 14 úno 2012 10:44
Kontaktovat uživatele:

Re: Akustická pěna vs minerální vata - hodnoty absorpce

Příspěvek od mastom »

Bohuzel v dnesni dobe cen dreva a materialu to vychazi hodne draho. Jen cena MDF desek je silena. A u tohoto mnozstvi na difuzory je to drahe hodne. A to mluvim jen o materialu.

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 18 hostů